|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
frysit sprickor i blocket under vintern??? struggling |
|
| Hur går det med bilen? Har du fått tag i någon motor? | |
|
Har inte fått tag i någon motor. Det lutar just nu åt att vi ska laga motorn. Beroende på vart skadan är skedd i blocket ska man kunna laga detta utan problem. Åsikter på detta?? Motorn är som sagt inte nedriven än, utan dom gick in med fiberoptik för att konstatera denna skada tidigare. Jag håller er uppdaterade, detta har som sagt legat på is ett tag nu pga mycket jobb. Mvh / Patric |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
polaren råkade ut för något liknande på sin 540 -99, troligtvis en läckande topp-packning som fyllde cylindern med kylvätska. vid startögonblicket slog staken igenom motorblocket på cylindern längst bak till vänster i färdrikningen. Den gick ut rätt igenom en oljekanal, så att byta vevstake och svetsa var inte att tänka på. Tyvärr är motorblocken extremt komplicerade, skulle tippa att motorn är skrot direkt det finns minsta skada på tex cylinderfoder. Hoppas det fixar sig! Mvh Johan |
Lasse Karlsson |
Jättetråkigt Delonge! hoppas verkligen det löser sig på bästa sätt för dig!! Vill inte föra nått slags försvarstal för BMW M5 E39! men har några funderingar: 1. Du skriver att bilen är i superskick, att du pedantskött bilen i 2000 mil, och att den gått 10000 mil. Dock har du ingen koll på hur bilen gått i Tyskland?? Finns komplett ifylld servicebok?? Har du enbart gått på skicket, då du säger att bilen garanterat inte gått mer än dessa 10000 mil?? eller ligger det andra grundliga undersökningar bakom detta?? Även om bilen verkar vara i toppskick, så kan den ju tex vara helt fel inkörd, extremt hårt körd i övrigt, + att man kanske slarvat med service om servicebok saknas. Jag är ingen bilmek!! men min personliga fundering är att detta är högprestandagrejer, som kanske kräver lite extra med varsamhet!! Lugn inkörning, god service, noga med ordentligt varm motor innan hög belastning osv, osv. Med de krafter dessa maskiner besitter, är jag övertygad om att felaktig hantering ovillkorligen med tiden ger bakslag! Sen förstår jag inte dom som verkar tro, att bara för att man pytsar i annan olja än TWS 10W-60 i dessa motorer, så är det uppenbar risk för haveri!! Vad jag vet har BMW:s V8 fått pris som världens bästa motor, nån gång i tiden, och att BMW själva inte skulle veta vilken olja det ska vara i denna motor, borde vara föga troligt! Vid min senaste service hade man på auktoriserad BMW-firma i en LongTec 0W-30 olja, och går man in i Castrols rek produktblad, så ser man att denna olja rekomenderas till en BMW M5 E39-02. Så jag tror knappast oljan är boven i dramat!! snarare bilens historik, Måndagsex, eller ren otur!! Vad gäller försäkringen, har vi motorskada upp till 10000 mil, mot självrisk 5000:- tror jag det är! och detta hos Folksam. Vi var dock tvugna att visa upp bilen hos bolaget för att erhålla detta!! Men att inga bolag tar motorskada för import är fel! Sen tror jag verkligen, som nån i denna tråd skrev, att de flesta som funderar på en M5 E39 är egenligen inte rädda för ett rent motorras(som är ovanligt) utan eventuella kostnader med alla typer av problem som kan dyka upp Tror också tyvärr, att dessa bilar, för tidigt hamnar i fel prisläge!! Det låga begpriset gör att många köper bilen, och använder den sedan som ren Svenssonbil, där det säkert i många fall slarvas en hel del, med körstil, omvårdnad, service, allmänt omhändertagande osv, osv. Detta ger på sikt att det finns många fina ex, men också många mindre fina!! Gäller nog att ha god näsa för bilar, för att hitta nått av de först nämnda exen, då man vill köpa en!! Men som sagt!! verkligen jättetråkigt för dig Delonge!! hoppas verkligen det löser sig på bästa sätt för dig!! HA DET!!! |
| Ritkigt trist, låter helt osannolikt :( BMW bör kunan ge en viss del i goodwill på detta, om du har alla papper i ordning på bilen. Skriv till handlaren, BMW Sverige och BMW Tyskland. | |
| Kolal även på m5board, där har dom rätt bra koll på möjliga anlednignar till motrras. Kan tillägga att motorras är extremt ovanligt på M5 vad jag kan utläsa av den miljon inlägg på m5board.com. | |
|
Lasse, nej det är ju såklart omöjligt att veta hur den tidagare ägaren kört, men sånt brukar avspeglas på resten av skicket i många fall. Full dokumentation & servicebok ja. Gustav, nej det tillhör ju inte vanligheterna att en sån här motor rasar :/ Har spanat en del på M5board, är dock inte så aktiv med skrivandet där, får väl komma igång. Mvh / Patric |
|
|
Update; Ny motor hittad, så förhoppningsvis rullar bilen snart på gatorna igen! |
|
|
Funderar lite på det här med rasade M5 motorer, Dom är ju rätt avancerade och dom är visserligen gjorda för att köras hårt, MEN hur många mil är dom goda för att köras hårt? Efter ett visst antal tusen mil så måste ju motorn ändå fått lite stryk även om man kör lugnt för det mesta. En motor som fått lite stryk då och då som en M-motor måste ju rimligen ha lättare för att rasa då även om man skött service. Med en så pass avancerad motor med högt effekt uttag så måste det vara lättare för en sådan motor att rasa än en motor med "normalt effektuttag" Tänker jag fel eller kan det vara såhär? |
|
|
Det är "bara" 80hk per liter på m5an gamla m3an 3.2 har över 100hk per liter så den är ju inte så mycket trimmad igentligen. Min bil Länk |
|
|
Har inte Honda en mycket tillförlitlig motor som levererar 120 HK/Liter (S2000)? Det bör gå att bygga prestandamotorer som håller. Man får väl fråga japanerna om råd? ;) /L |
|
| Länsförsäkringar och salusansvar täcker maskinskada på bilar som är upp till 8 år OCH gått längst 10.000 mil. | |
|
OBS! Detta gäller även för importbilar !!!!! |
|
|
Så nu börjar det hända lite saker, Har ju som sagt fått tag i en ny motor som även skall trimmas. Topparna ska portas, andra kammar ska i & supersprint extraktor + komplett avgas. Sen är jag lite sugen på CAI system, någon som vet vart man får tag i det? Alltså luftintag för bromsar/insug. |
|
|
Delonge: glöm inte bort stålomspunna slangar a 1500kr... Gör susen i pedalen om man gillar välutrustad från Doktor Per... Mvh Asken |
|
| Asken, tack för tippset, ska höra ang det. | |
| Hur går det med bilen? | |
|
Jodå den är på gång, dock hann Perre & Co gå på semester innan bilen vart klar. Pga delar som inte hade kommit. Alla delar har dock kommit nu, & bilen hänger på lyften utan motor & väntar. block, kolvar, headers, avgas, kammar, + CAI systemet & en topp som det pillats lite på. (Länk till er som inte känner till CAI systemet) Länk Bilen ska mer eller mindre bara skruvas ihop, förhoppningsvis klar i slutet av augusti, när Bil & Motorteknik är tillbaka & skruvar på den :) |
|
|
[URL=Länk Slänger upp en risig mobilbild på pärlan, snyft vad jag har saknat den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.