|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
| Delonge kom du fram till vad det var för olja dom hällde i på servicen? | |
| Det är antingen 10w40 eller 0w40, det kan jag säga med säkerhet. | |
|
Det är väl osäkert om motoroljan är boven i dramat, men nog hade du nu i efterhand föredragit TWS 10w60 före Agip 10w40 gissar jag. Det hade i vilket fall som helst inte jag kunnat sluta fundera över om motoroljan hade del i raset. Jag tycker nog att det är lite svagt av bil&motorteknik och övertala kunder att använda en annan motorolja än BMW själva rekommenderar. Eller har dom bedrivit grundlig forskning och gjort dyra laboratorietester och kommit fram till slutsatsen att Agips motorolja är lika bra eller t.om bättre än Castrols TWS det är 100.000 kr frågan. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
henke lexus! Det där med oljerekommendationer från BMW gämntemot meknikernas val...! Så länge specifikationerna stämmer överrens,så ska det inte spela så stor roll! Perre på Bil&motorteknik har erfarenheter av BMW motorer mycket långt tillbaka,både när det gäller banracing,dragracing med och utan turboladdning, och även standardmotorer..! Hans liv kretsar runt BMW, och har själv hållt på med båda ovannämnda motorsporterna,och jag tvivlar inte en sekund på att han vet vad han gör! Han är den enda mekanikern som får röra vid min motor,och jag är ytterst kräsen då det gäller att välja mekaniker!! Det som har hänt med Delonges M5:a, är jag till 110% säker på att det inte har med oljeval att göra! Tror mer på fab.fel eller som här tidigare nämnts...att en trasig toppackning är boven i dramat alt kylning som givit upp pga mekaniska fel! Ska hur som helst bli spännande att få höra va som kan ha orsakat raset! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
jag hörde me länsförsäkringar, å dom täcker importbilar som gått under 1000 mil mot en förhöjd självrisk på 5000kr extra tycker du ska ringa å höra iaf=) |
|
|
Hehe, än så länge är den tillräckligt busig som den är. Ekonomin är inte vad den borde vara när man pluggar. ;) Ska som sagt bli intressant att höra vad som orsakade raset. Hoppas att det går att lösa via försäkringsbolaget. David |
|
|
M635 forever! Jo det är väl mindre troligt att topplockspackningen (OM det nu är trasig topplockspackning som orsakade haveriet) pajar för att man hällt i annan motorolja än BMW rekommenderar. Jag är ingen motorexpert men 110% säker på att det inte hade med oljan att göra det skulle jag då inte vara. Snarare kanske 98% och det skulle då finnas 2% fundering på OM man hade kört på "rätt" motorolja så KANSKE motorn inte hade rasat. Det är väl långsökt att tro att motoroljan orsakade brusten toppackning men att till 110% kunna säga att det absolut INTE var oljans fel så säker är inte jag. Och OM man hade haft i TWS oljan istället då hade man kunnat avskriva den teorin till 1000%. Den som kan motorer bättre än mig får gärna uttala sig om en eventuellt "felaktig" motorolja omöjligen kan orsaka fel på topplpackning eller ej. |
|
|
Har själv Länsförsäkringar och precis som Carlsson86 säger så gäller maskin(skade) försäkringen ÄVEN på importbilar som gått under 10 000 mil..Och mot en förhöjd självrisk på 5000 kr extra.. Länk |
|
| Oljan 10w40 agip körde jag 6k mil med kompressormatad 540 och den rullar även vidare över 20k mil såg jag häromveckan. Det är inte verkstans fel om något går sönder utan snarast hur motorn kördes in! Lycka till, perre fixar det kalas vet jag. Mvh asken | |
|
För S62 fr.o.m. 00-03 så är LL-01 oljorna godkända av BMW. De Agip oljor som är godkända är: Agip Formula LL B 01 SAE 0W-30 Agip Sint 2000 Evolution SAE 5W-40 Agip TECSINT SL SAE 5W-40 |
|
|
Lider med dig! Hoppas allt löser sig på bästa och billigast möjliga sätt. OT: Hade det inte varit Perre som hällde i annan olja hade det nog varit en och annan som var "säker" på att det var oljans fel. |
|
|
Lite lustigt att se att folk blir rädda för att köpa e39 M5 bara för att ett par bilar har råkat ut för motorhaveri. Hur många m5:or är det inte som rullar på utan problem? Ganska många skulle jag tro. Det man kan göra för att förhindra ett motoras som påföljd av trasig topppackning är ju kompressionsprover med jämna mellanrum. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Folk blir rädda för att kostnaden är enorm om det händer. Så länge man har gällande maskinskadeförsäkring är det lugnt. | |
|
Visar att det är bäst att parkera 100 lakan på ett konto bara utifall... Dessa härliga vagnar kostar MULTUM vid haverier. Men det är INTE vanligt med ett totalt ras utan mest vanosproblem på tidigare årsmod. Snacka om att få mycket för pengarna annars. 200t för en bil som går som en Formel1! Nåja, nästan... |
|
|
Tråkigt för dig med motorras, alla M-ägares mardröm! Hoppas du får till det! |
|
|
A de får man ju säga är värsta mardrömmen... Nu när säsongen precis dragit igång!! Vill inte ens tänka tanken om de skulle hända ens egna... Hoppas de löser sig ///Henrik |
|
|
commander_krill Det är inte bara klassningen som ska stämma utan det ska vara rätt viskositet med. |
|
|
skrev visst 1000 mil; ska va 10 000mil=) |
|
|
Det räcker med att motorn gått varm en gång så att det blivit en loppa i nån av kanalerna t ex. Hård körning på autobahn utan efterföljande nedkylningskörning är en klassiker. Tyskar kör hårt och servar hårt:) Betr Agip 10w/40 så har den oljan bl a gått 1000mil långlopp i en trimmad M motor förra säsongen utan en tillstymmelse till fel så jag är inte enig kring detta tema. Mvh Asken A true man listen twice as much as he speaks. |
|
|
J Dredd, Sök på M5 ihop med LMM, Vanos och motorras så kanske du får en större förståelse varför folk hoppar M5;an som begköp. Jag skriver gärna under på att det är en underbar bil men som många andra här på forumet så kommer jag tyvärr välja ngt annat. Att ta kompprov lite då och då låter lite omständigt för min smak och jag tror inte det minskar sannolikheten för motorras pga av att topp-packningen skjuter heller. Mvh Ronin72 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.