|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Tråkigt att höra... Vad som händer rent tekniskt är väl att toppackningen går emella 2st cylindrar där det är som smalast (max en handfull milimeter) och sedan läcker den antända blandningen fram och tillbaks och cylinderväggen (alu med nicasilbeläggning) pallar inte värmen utan det smälter upp ett spår blocket mellan cylindrarna, man skulle kuna likna det med en skärbrännare. Orsak: Så min definitiva uppfattning är att toppackingen går, den mycket smala vägg som delar cylindrarna borde tyvärr hjälpa till med detta... Verkan: Iom att det är så smalt (sämre möjlighet att kyla) och blocket är av aluminium (smälter lättare) smälts väggen sönder. Toppen klarar sig därför att den är mycket bättre kyld men i samma material.. Hade det varit avsevärt tjockare mellan cylindrarna eller om blocket varit av gjutjärn hade det antagligen bara varit att byta toppackningar och köra vidare. Men i båda fallen skulle bilen få sämre prestanda när den fungerade... Har du fått något pris på kalaset ? Storebror Kilander |
|
|
Är det enbart miltalet alltso 10k som begränsar försäkringsbolagens syn på motorras? Är det inte ett visst antal år bilen får vara också även om den inte nått 10k? |
|
|
Vet hur det känns... Jag köpte min M3 november 05. Ställde av den direkt när jag fått hem den i princip. På våren när den skulle ut åkte jag direkt till bilprovningen för bes vilket gick precis som man vill. på eftermiddagen samma dag skulle jag ut på en ren nöjestur och helt oförutsett började de låta stenkross under huven.. Bilen hade tidigare vart renoverad med bl,a ram/vevlager av Woxtune pga oljepumpsras. De hade dock inte kollat veven.. Den va skev och hade nu käkat upp de nya lagerna/vevstakarna mm mm mm mm.. kostade mig skjortan. Visserligen byttes denna gång i princip de mesta, även sånt som kanske inte behövts.. Men när motorn ändå va nere kändes de lika bra att inte snåla på något! När detta hände hade jag precis passerat 200 mils strecket med den i min ägo inkl hemresa efter köp. Nu däremot efter en rejäl bunt tusenlappar i reparationskostnader har jag den bil jag alltid velat ha:) |
|
|
här säljes en motor för 1700 euro! Länk putte,m |
|
|
Det var ju inte det att jag tror att dom har fuskat med servicen men eftersom att det hände i samband med den så skulle det kunna ha hänt någonting där???.Det kan ju vara så att dom har fått olja levererad som ej håller vad den ska eller att det är fabrikations fel på oljefiltret så att det släpper med sig papper det har hänt förr.Är det något sådan fel så får ju filter tillverkaren pröjsa reparationen. Hoppas att det löser sig Mvh Patrik (2002tii) |
|
|
Tack för alla svar, det värmer! S38B38; Det där köper jag till 100%, förmodligen har det gått till på detta vis. 2002tii; Jo, det får väl visa sig om dom hittar något när dom rivit isär. Dali; nej den har absolut inte gått längre än vad som står på mätarna, fick faktiskt berömm av Perre & co för dom tyckte den var i så fint skick, dom sa till mig att miltalen garanterat stämmer, & jag har ingen anledning att tveka. Putte,m. Tack men nej tack, vill inte sätta i en 99as motor i min 02a. Återigen, tack för alla tankar & funderingar, det behövs verkligen nu, känns riktigt tungt. Får se hur jag ska gå tillväga med detta på bästa sätt, bilsäsongen kommer bli försenad i alla fall :( Mvh / Patric |
|
|
Vid service tillfället användes föresten en annan olja än TWS 10w60, jag & Perre hade lite disskution fram & tillbaka ang detta. Jag ville då såklart ha TWS, varpå han rekomenderar en annan olja, 10w40, tror jag, minns inte till 100, av fabrikat Agip, tror jag även där. Tyvärr osäker. Vilket jag också beslutade dom att låta hälla i. Han har ju trots allt hållt på med detta större delen av sitt liv & påstod att den oljan han använder är bättre än TWS Oljan för dessa motorer. Jag minns inte hur hans motivation till detta löd. Men jag litar verkligen på Per & tror knappast att han skulle hälla i en olja som är sämmre i sina kundbilar utan att vara 110% säker. Jag hyser inga som helst tvivel mot Bil & Motorteknik i Huddinge, jag kommer alltid att lämna mina bilar på service där, Världsklass! Tycker bara det är Värt att nämna, vill se vad ni har för åsikter ang detta. Mvh / Patric |
|
|
Kolla en gång till om det kan ha varit så lågt som 10w40, den är en del tunnare än 10w60 vid arbetstemperatur. Ang. åtgärd på motor finns det väl 2 alternativ: 1. Man köper och monterar ett nytt block, så vill säkert en aukt. bmw verkstad göra. Vet ej vad ett sådant kostar men det blir en hel del arbete. 2. Man lyckas att hitta en VETTIG begagnad motor och byter rakt av. Avsevärt mindre arbete och tex. jag eller någon annan skulle gärna gen en hög med lappar för din gammla defekta maskin. Detta borde vara den snabbaste lösningen. Så börja redan nu leta efter vettiga beg. motorer !!! Storebror Kilander |
|
|
Jisses va tråkigt, precis när säsongen börjat... Lider stort med dej Mvh /Thomas |
|
|
Hörde med polarn som jobbar på BMW, nytt block, 68k. Det troligaste i dagsläget är att man hittar en utbytesmotor. Men vad är egentligen en rasad M5 motor värd? Visst komponenterna i sig kostar ju, men i helhet, vad tusan ska man med den till? Visst, om man är händig & kan renovera motorn själv kan man sälja den för en hacka efter man "lagat" blocket. Åhh, livet suger Mvh / Patric som drömmer om att åka M5 E39 innan sommarn är över. |
|
| Hmm, om miltalen stämmer och servicen är korrekt utförd så kan man väl bara dra slutsatsen att det är fabrikationsfel, alternativt en kass konstruktion. Med tanke på priset för ett motorras så är det nog fler än jag som börjar bli tveksamma till att köpa en E39 M5, åtminstone importbilar utan maskinskadeförsäkring. | |
|
Lider verkligen med dig... och vet precis hur det känns. Min M5 klippte kamkedjan i 250 km/h på Autobahn förra sommaren - bara att bärga hem bilen och byta motor. Lyckligtvis fick jag tag på en vettig motor, och nu går bilen som den skall igen - hoppas att du också kan lösa situationen på något bra vis. Börja med att höra med ditt försäkringsbolag, och fråga vad de kan hjälpa dig med. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Vilket mörker, lider med dig. Det måste gå att driva det mot BMW som en garanti och goodwill sak. Det får ju inte bara hända en sån sak. Och enbart 10k mil. Jag hade plågat BMW Sverige med detta in i kaklet. ;) Ge dig inte. |
|
| Mycket tråkigt, men jag tycker verkligen du ska slå en signal till ditt försäkringsbolag, en del täcker importbilar men med olika begränsningar, har du tur kanske du knan komma undan med en saftigare självrisk. | |
|
Mycket tråkigt att höra Patric. Jag som alla andra lider med dig. Säg till om du behöver hjälp och skruva. David |
|
| Verkligen tråkigt, hoppas det löser sig. Motorras är ju pest, och på en m5:a ännu värre :-( | |
|
Trist! Kan väl inte bli värre. Hade tänkt att köpa en M5 -02 alt. -03 lite längre fram, men nu vet jag inte om det blir överhuvudtaget. Har hört för många hemska historier om just E39 M5, allt från LMM till motorras. Vad får man ge för en beg. motor på skroten då? Är det inte dåligt med dem? //Schnitzer |
|
Gemini__ |
Tråkigt, hoppas det löser sig så smidigt som möjlig iaf. Som så många andra här nämner kanske det är dags att lägga planerna på en M5 E39 på hyllan. Verkar inte vara ett under av tillförlitlighet precis. Mvh: Thomas |
|
Ja, det blir svinddyrt i vilket fall. Som sagt, är någon intresserad av att köpa loss denna motor så skicka PM eller ring mig på 0707 99 86 89, jag har ingen glädje av motorn som den står nu, alla förslag är välkommna. Kalle, fy f*n, lite så jag känner faktiskt, vågar knappt ta ut min M5 e34, tänk om den också rasar :S David, du är inte sugen på bygga busbil av din E30 då ;) Mvh / Patric |
|
|
För jävligt helt enkelt! Därför funderar jag starkt på att dumpa min M5 E39 och skaffa en X5 4,6l. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.