|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Yes, då ska vi se. Var på väg ner till Elmia mässan i Jönköping häromveckan, allt var frid & fröjd, årets höjdpunkt enligt mig, en liten kick-off inför allt roligt som komma skall inför sommaren.. Kommer så långt som till Nyköping då M5an helt plötsligt säger "poff" + motorlampa som börja lysa, helvete. Det är ingen kul känsla, 1000 tankar flyger genom huvudet, bilen går fortfarande, men riktigt dåligt. Inte på alla burkar. Får köra in i vägkanten & konstatera att enda alternativet är att beställa en bärgare hem till Stockholm för att ta den raka vägen till Per Larsson på Bil & Motorteknik i Huddinge. Mina förhoppningar är ju såklart att det ska vara något litet skitfel, någon givare, vad som helst. Men, det värsta har hänt, fick beskedet idag, motorn har rasat, hål i cylindervägg. Då börjar man undra, hur FAN kan detta ske på en M5 ifrån 02 som inte ens gått 10 000 mil, med mig som andra ägare, sjukt pedant skött. Jag har liksom dragit mig för att gasa på motorvägen då oljetempen sjunkigt till 80c. Tror tamigfan det är svårt att vara mer pedant än mig när det kommer till skötsel/ordentlig uppvärming av en M motor innan man gasar. Känns sjukt bittert just nu, ville bara skriva av mig. Ta er gärna frihet till att spekulera i hur detta kan ha gått till! Mvh / Patric | |
|
Hej! Jag vågar inte spekulera, men jag tycker riktigt synd om dig! mvh Fredrik |
|
|
Kolla med ditt försäkringsbolag om de kan täcka kostnaderna vid motorbytet. De olika bolagen brukar ju ha lite olika syn och villkor på detta när det inträffar. |
|
|
Trist är ju bara förnamnet,men hur körde du då detta hände...Övervarv tänker jag på som orsak,annars så verkar det ju "helt sjukt" att den kan rasa så där jä*ligt av "lite landsvägskörning"? Men som sagts redan>>>Om den gått under 10000mil när detta hände borde det gå på garanti iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Första gången jag hör talas om att en 02a rasat 99or och 00or hör man ju om imellanåt men aldrig en 01-03 har jag sett tidigare. Vet du hur bilen är skött innan din ägo om det nu finns någon annan ä'gare än dig på den innan? Sånt spelar ju in till stor del då kvittar det rätt mycket hur pedant man själv varit under ägande tiden tyvär. Hoppas det löser sig! |
|
|
Delonge: Har du maskinförsäkring på bilen så borde detta täcka dina skador, hör med ditt FB. Vilket har du? Hur det har hänt....den frågan har säkert Perra svaret på kanske.... |
|
|
Till att börja med vill jag säga att jag beklagar. Jag känner igen den där ont-i-magen känslan när något helt plötsligt inte står rätt till i maskin eller drivlina. Jag spekulerar vidare. Kan det vara så att du har tappat oljetrycket under körningen och att den skurit pga detta. Den "vanliga" V8an i ex. 740i har ju ett ökänt problem med att bultarna till oljepumpen vibrerar loss men jag har inte hört något om detta på M5an. Det är dock en gissning. Flåklypa |
|
|
Bilen är som sagt import, jag tog hem den förra våren. & det är inga försäkringsbolag som täcker maskinskador på importbilar, mig veterligen. Hur tidigare ägaren kört har jag ingen aning om, men av skickat att dömma, mycket bra, bilen är i toppskick visuellt sett. Jag har kört ca 2000 mil med bilen i min ägo. Vid tillfället detta hände körde jag lungt, segdrog på 6e växeln i ca 140km/h. Även om jag hade kört hårt så ska den ta mig i fan hålla för det. Tycker man. Dagen innan hade jag dessutom hämtat den ifrån Perre då den vart inne på service, surt. Han sa att detta var extremt ovanligt, men det har hänt tidigare. Svider så sjukt mycket, speciellt när man har massa planer för bilen, avgassystem som har kommit hem, mm. Usch, roligare saker har hänt. Mvh / Patric som åker sin M5 E34 istället. |
|
|
Usch..lider verkligen med dig..... Är det verkligen inget försäkringsbolag som täcker importbilar??Det tror ja nog...sv-sålda det e ju oxå "import" för dom tillverkas ju inte här i Sverige..Tror iallafall att min försäkringbolag täcker maskinskador upp till 10 000 mil...Kolla upp det med ditt FB.. Ska själv kolla vad som ingår i min försäkring.. |
|
|
Min gamla -01 som hade gått ca 12' mil hände precis samma sak med. Den var dessutom trimmad av Kelleners Sport i Tyskland. Tror det var Turbocenter som renoverade/bytte motor i den sen... M V H Stephan Min bil: Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Fyyy f**n! Lider verkligen med dig!!! Men med detta inlägg har i vilketfall jag gjort mig säker till 100%! Aldrig en E39:a M5 för mig....fastän jag alltid velat ha en! Får istället bli en Alpina B10Touring i sådantfall! Börjar nästan tro att E39 M5 är den sämsta bil BMW gjort under hela dess långa historia! Dvs,om man börjar spekulera på problemen och den oekonomiska sörja den har haft genom åren!! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Såja Patrik , nu börjar du glida in på rätt spår :) Hälsningar Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Kan det vara så enkelt att bilen har gått mycket längre än vad som står på mätaren? Gammal importbilsfördom som slår till ... Att det händer dagen efter en service gör att det ringer varningsklockor. Exakt vad gjordes under servicen? Kan de ha fyllt för lite olja, inte dragit fast något tillräckligt mm. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Sorry! Lite Off topic! Haha! Ando, nu var du snabb...! Det kommer att bli en Alpina en dag snart i framtiden!!!!!! Jag har ju till och med gått med i er eminenta klubb! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Stefan du hade väl dubbla kompressorer på din när den rasade? Delonge hålet i blocket var det stake rätt ut eller var det hål mellan cylinderväggarna.Såg ett sånt block på amrikanska m5 forumet tidigare. Tråkigt när det blir sådär vilket fall.Kan du koppla raset med servicen?fel olja eller detekt filter kanske oljepluggen lossnat?Vore bra om man fick veta var det beror på. |
|
dali! Oavsett om denna 02:a gått 10k mil eller 30k mil! Så ska det definitivt inte gå hål i en cylindervägg,såvida man inte åker utan oljetryck och olja i bilen!!! Men då ska f*n lagrerna säga upp sig först! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
2002tii! Jag vet.... att P.Larsson inte gör någon halvblessyr beträffande service på bilarna han tar in! Hans firma är den i Stockholm som har garanterat mest koll och noggrannhet,när det gäller service på BMW! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
hampe m3 |
Delonge Lider med dig, har själv varit med om det, fast på min m3, svensk såld, skar också efter service. körde i ca 70km/h med jämn gas då det hände. Skägget i brevlådan fick jag, fick ej ny motor då den rullat för långt nämigen ca 2 mil över 10 k. M bilar så roligt det håller, sen blir det kaffe och en kula i huvudet när ngt händer. mvh h |
|
2002Tii; Nej, andra kammar och andra grenrör och Eisenmann avgassystem (steg 2). Tror inte att det har med miltalet att göra som nån skrev. Min var minitiuöst kontrollerad, men däremot så går nästan alla bilar för snålt idag för att klara avgaskrav och ha hyfsade bränsledeklarationer - det kan vara en av anledningarna. Det kan, såklart, även vara tidigare ägares körsätt och det kan ingen veta innan när man köper en beg. bil... Det var en norsk på M5board som bytte motor i sin M5 (tror det var ordf. i BMW Club Norge) och en ny motor (komplett) kostade då ca 160 + montering. Begagnade vet jag inte hur lätt/svårt det är att få tag på. :( M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Lider med dig Patric, känns nästan overkligt... Hoppas det löser sig på bästa sätt.. /Matjo |
|
|
Stackare!!! Hoppas det löser sig på något vis... Jag skulle nog dock kolla mer runt servicen om det kan ha hänt något. Även den bäste kan göra fel. Sitter i köptankar på en M5 -01, -02 men man blir lite avtrubbad när man läser trådar som dessa. /chni |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.