AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.744

Diesel läkage vid spridare 320d-01?

Dieselläkage någonstans vid spridaren?
Kan vara anslutningen för läckoljereturen?
JAg har bytt läckoljeslangarna.
Finns det någon som har erfarenhet av detta fel?
Dieseloljan droppar ner på avgasröret och ryker in i kupén!
Kan jag demontera spridarna utan specialverktyg?
Jag har lossat muttrarna till överfallen, men dessa sitter fast i spridaren?
Ovanst. gäller BMW 320d -00/01
Tack på förhand!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Muttrarna, de 2 små som håller överfallet är det enda som håller spridarna på plats. Men när jag bytte en spridare på min så fick jag använda glidhammare och mycket kraft för att få upp spridaren eftersom den ärjat fast rejält. Men är du säker på att du behöver ha loss spridaren? Är du säker på att det är diesel som droppar ner? Har du kontrollerat ventilkåpspackningen?

Diesel-räsern
/Rickard
Det är diesel med 100% säkerhet.
Kommer du ihåg om du Demonterade överfallen separat, eller om dessa satt ihop med spridarna?
Jag lyckas inte lossa överfallen från spridarna fast än jag lossa muttrarna?
Var fäste du glidhammaren?

mvh/Mikael
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag minns tyvärr inte om jag fick loss överfallet från spridaren, det är 3 år sen jag gjorde detta. Men jag fäste iaf glidhammaren på gängan för spridarmuttern. Leta reda på en mutter som passar och svetsa ihop med en stång som är tillräcklig hög hållfasthet i så att den inte fjädrar. Jag hade en hydraulikmutter av nån modell, minns inte vilken, men jag fick svetsa om den 2 gånger eftersom muttern sprack. Jag var rädd att gängan skulle ge sig i spridaren, men det verkar vara ganska bra material i dem och det gäller att rikta glidhammaren rakt!!

Lycka till!

Diesel-räsern
/Rickard
Jag glömde nämna att det forsar ut diesel om man lossa på någon av läckoljeslangarna.
Är det någon som vet om det är rätt?
Verkar (med den begränsade dieselerfarenheten jag besitter) märkligt.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Det låter inte rätt i mina öron..! Fast det kanske är tryck där utav pumpen i tanken iofs. Men det ska ju rinna tillbaka i returledningen till tanken. Kanske får invänta svar ifrån Dieselmeken, för han borde ha koll på detta!

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
100 eller 110kw ?

Forsar det bränsle från slangen = OK, forsar det från spridaren = ej OK. Slangen sitter ihop med returen från dieselpumpen, därav den höga mängden.

Att mäta är att veta

MVH Göran dieselmeken Lindgren
100 kw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.