AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.172

Rimligt Lufttryck

Zo
59
Zopilote
320iAT -05
Hej!
ag vet att frågan har varit uppe tidigare, men försöker ändå...:-) Vad kan vara rimligt däcktryck på min 525 -E34 med 245/50-16 bak och 225/50-16 fram?
Provade att höja trycket igår från 2.0/2.2 till 2.7 (fram) och 2.9 (bak). Jag tyckte bilen kändes mycket stabilare och mindre spårkänslig på den nyplöjda åkern E4:an, fast det blev lite stötigare. Kan detta vara ett ok tryck?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan det nog vara, men bilen är ju tyngre fram så
egentligen skull du växla tryck fram-bak.
Jasså har ni också rodelbana och pucklepist.
(235/45/17 rekommenderat 2,9 runt om)

MVH
Hasso
Zo
59
Zopilote
320iAT -05
Jag har också funderat på detta, bilen är ju faktiskt tyngre fram: Så varför rekommenderas högre tryck bak enligt instruktionsboken?
Hasso=> Jo, Rodelbana var faktiskt en ganska passande beskrivning ;-) Hamnar man rätt i spåren behöver man inte röra ratten på flera mil...Känns som att åka tåg...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En 60 tons lastbil sliter lika mycket på vägen som 10.000 peronbilar sa de i ett repotage på Rapport häromkvällen som handlade om lastbilarnas överlast.
Bredden på rodelbanorna stämmer ju med axelbredden på den tyngre trafiken.Det är inte vi som ska behöva åka "tåg" på våra väger utan lastbilarna ska stå på tåget istället.Lastbilarna skulla ju betala 10.000 ggr mera i bilskatt än en personbil rättvisst tycker jag.

MVH
Hasso
stefannorr
Hasso om du finns här> satte på sommardäcken idag,de är vredstein 235x45x17 y rondell 58 fälg bmw tror ja dom heter*L*..lämpligt me typ 2,9 runt om då? BMW skylten i bilen rekomenderar ju typ 2,3 fram o 2,8 bak trorj a de var.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag har haft högre tryck än vad som rekommenderas på min B-stolpe och slet de gamla däcken felaktigt i o m detta.

Jag kommer aldrig att ha ett högre tryck än rekommenderat längre. Det är naturligtvis svårt att alltid ha rätt tryck iom last osv - men brukar då pumpa upp däcken om jag skall åka längre tur med lastad bil.

Min erfarenhet!
Jag förstår inte varför man skall ha högre tryck än rekommenderat?
Kan någon förklara det för mig?

Mvh

/NP
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Däckstrycken på B-stolpen gäller bara för dom däcksdimensioner som finns angivna där. För att va riktigt säker på att man har rätt däckstryck så bör man mäta temperaturen på slitbanan på däcken. Har man samma temperatur över hela slitbanan så har man rätt tryck.

///Jesper

BMWCS #5494
Ytterligare ett inlägg som kan vara av intresse är att många felaktigt väljer ett lite för lågt lufttryck då man noterar att däcket slits mest på mitten av slitbana = man antar att trycket är för högt. Det är oftast tvärtom, ett däck med för lågt lufttryck gör att hela slitbana rör på sig och det skapar värme i mitten av däcket = slitage.

Alltså, skall man oftast öka lufttrycket då man noterar att däcket slits mest i mitten.

Adieu!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.