|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag köpte i vintras en BMW 740ia-98 med drygt 10 500 mil på mätaren och bytte för en vecka sedan till sommardäck. Jag blev då överaskad av att bilen upplevs som betydligt mer spårkänslig. Med vinterdäck i dimension 215/65R16 på originalfälg upplevde jag knappt några spårningstendenser. Sommardäcken är gamla Michelin Pilot HX (?) 245/55R16 100W (en av originaldimensionerna) med väldigt lite mönster. Däcken sitter på originalfälg. Sommardäcken har förmodligen legat oanvända ett tag,kanske 1-2 år. Bilen drar inte snett vid kraftig inbromsning eller acceleration och jag har inte upplevt några onormala vibrationer. Den enda defekt jag märkt angående hjulupphängningar och bussningar är ett lätt klonkande från gissningvis höger bak vid körning i låg hastighet när man kör över små ojämnheter som endast lyfter upp höger sida av bilen. Jag ska byta sommardäcken och hoppas då att spårningskänsligheten minskar, men lite mystiskt är det. Har någon råkat ut för liknande fenomen avseende spårningskänslighet? | |
|
Märken på däcken har säkert stor betydelse + lufttryck, mm. Kör själv med (nya) hankook 235/55/17.och dom är oxå spårkänsliga Ökade däcktrycket till 3.0 fram och 3.2 bak tycker då att det blev avsevärt bättre.Mina vinterdäck spårar inte alls 215/65/16 nokian Hakka dubbfria, Vilka däck och dim. kör ni som har 16" och 17" på? |
|
| bmw är känliga,när det gäller däck.bra däck på bmw michelin,continertal,toyo, utav egen ervarenhet lycka till nu med däckval... | |
|
Jag kör på Hankook 225/60/16 vilket inte verkar vara en originaldimension, de ser en liten aning för små ut i jämförelse med vinterdäcken, Bridgestone 215/65/16. Spårar dock knappt och är väldigt tysta. Funderar dock på att byta till antingen 235/60/16 (orig-dimension) eller kanske även 215-sommardäck. //J |
|
|
Kulleden (Nr 2 här Länk är en svag punkt och är förmodligen slut och därmed glapp. Dessutom är sannolikt casterstagsbussningen (Nr 6 här Länk vara mjuka. Jag har bytt dessa till bussningar i polyurthan och kan inte rekommendera att göra det varmt nog. Annars kan man byta till nya orginalbussningar som i mitt tycke är väl mjuka från början. Mvh Björn |
|
|
Tack för tipsen Balmgren. Jag skall börja med att byta däcken, som ändå är slut och blir det ingen skillnad skall jag låta en verkstad undersöka bilen m.a.p bussningar och leder eller kan man undersöka detta själv på något enkelt sätt? Jag höjde igår också lufttrycket i däcken till fabrikens rekommendation för körning med 5 personer + last och då blev det lite bättre. Det är lite underligt att ordinarie lufttrycksrekommendation för 3 personer + last ( Jag kör oftast ensam i bilen) inte fungerar så bra, men det kan ju bero på att den ovannämnda kulleden eller casterstagsbussningen, däcken eller något annat är i dålig kondition. Det jag blir fundersam över är att bilen känns så annorlunda med vinterdäcken, vilket gör att jag misstänker sommardäcken i första hand. Ett nedslitet, gammalt och stelt däck borde väl kunna ge konstiga fenomen? Eller är det så att ett vinterdäck med sin mjukare konstruktion och lägre sidkraftskoefficient på asfalt helt enkelt ger upphov till lägre krafter i hjulupphängningarna och därmed maskerar en del slitage i bussningar o.s.v? Hursomhelst, det visar sig när jag fått de nya däcken monterade, har beställt Michelin Pilot Primacy 235/60R16 100W. |
|
|
Tänkte bara fylla i lite information i tråden. Fick de nya Michelin-däcken idag och bilen blev mer som jag känner den igen! Man kan alltså konstatera att gamla, slitna och stenhårda däck kan förstöra mycket av bilens köregenskaper. Vilket i och för sig inte är något nytt, men att skillnaden kunde vara så stor även vid sansad normal körning trodde jag inte. Något stag mår nog inte helt bra, men den här gången var det däcken som ställde till det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.