|
|
|
|---|---|
|
hej har ingen kåpa för kylarfläkten på min 535:A och eftersom bilen har originalavgassystem så går den väldigt tyst och fint, men när man gasar på så låter den ungefär som en jet-motor, ett rejält friskt susande kan man höra från fläkten när man gasar på med bilen.. är det normalt att alla "tysta" bmw låter så eller beror det på att ingen plastkåpa sitter på kylaren ? MVH Micke | |
|
kan tillägga att när jag säger "jet-motor" så menar jag att man sitter inne i bilen med stängda fönster och taklucka. när man sedan gasar iväg på 2:ans växel eller liknande låter den ungefär som att man rusar motorerna på en jumbojet :D ganska häftigt men lite väl att ta i kanske ;) MVH Micke |
|
| Kan du ha fel på din Viskokoppling så den hugger i fast den inte behöver..för det låter bra när fläktkopplingen går i inte särskilt ofta man får höra det..själv åkte jag till verkstad på 70 talet när just denna koppling slog till på en Volvo F12 det lät precis som du säger en jetmotor..och jag hade aldrig hört det förut..men de hade kul åt mig på verkstaden..*S* | |
|
hehe.. ja, det kan vara en rimlig anledning, stog faktiskt stilla med huven öppen igår och gasa samtidigt som jag stoppa ut handen utanför fönstret.. man skulle kunna ha vält en elefant med det vinddraget :D MVH Micke |
|
|
Hej! Är det inte så att dom flesta viskokopplingar gett upp? Jag har en ny på min 518 och den för ett jäkla hallå i förhållande till frugans 518 med 16000 mil på mätaren. Mvh Jonas |
|
|
Liknande slirkopplingar sitter på många bilar, det är mycket sällan de griper in och ökar varvtalet på fläkten. De låser inte fast heller, ökar bara hastigheten på fläkten, iaf på nyare bilar med silikonkoppling. Om det verkligen låter så mycket som beskrivs så har den nog kopplat in ordentligt, och måste bytas. Kollas lätt genom att stoppa fläkten med t.ex en hoprullad dagstidning när bilen står på tomgång. Fläkten stoppar direkt, om pappret yr istället så är det fel... FP |
|
|
Kan vara så att din viskokoppling är trasig.. lixom litter "i" hela tiden vilket den inte skall göra ! Billy aka Fantômas |
|
|
***ligger*** ska det stå ! Billy aka Fantômas |
|
|
Min går att stoppa. Liknande var det på volvo 240 en gång i tiden. En bra viskokoppling låter fruktansvärt mycket. Mvh Jonas |
|
|
så ni menar att om den går att stoppa men låter fruktansvärt mycket så ska det vara bra med andra ord ? jag får testa stanna den med en tidning. är det värt att ha plasten på kylaren som ska täcka fläkten? (ur kylningsaspekt) MVH Micke |
|
|
Nåt är fel här. Volvo 240 har aldrig haft viscokoppling till kylfläkten, däremot direktdriven med ett väl omvittnat ljud. Man hör liksom flera kvarter bort när en 240 varvar upp... En fungerande viscokoppling låter inget alls, fläkten snurrar på lugnt och fint med 200-300rpm oavsett motorvarv, tills tempen i den inströmmande luften blir så hög att kopplingen börjar bli fastare osv. Plasten runt fläkten skall inte avlägsnas, om det är denna du menar? FP |
|
|
Jodå, 240 hade på E motorn viskokoppling på 70 talet. Men dom funegrade inte bra och det var väl därför man gick ifrån det. (säkert samma lev som till BMW) Om man känner på en viskokoppling så ska den rotera trögt från stillastående. Inte många som jag känt på som haft denna tröghet efter 10.000 mil Normalt så brukar kalla viskokopplingar kunna väsnas (fläkten drar med) innan oljan hamnat rätt. Jag har bytt på 2 BMW:s och det blev markant skillnad. Mvh Jonas |
|
|
hm.. min dånar mest vid kallstarter, det är korrekt. den har även trögheten vid stillastående, kanske inte tillräckligt. vet ej. menar plasten runt fläkten, jag har inte tänkt avlägsna den, utan den är redan avlägsnad. tänkte om det är starkt rekommenderat att fixa en ny? MVH Micke |
|
|
Om den fungerar som den skall så brukar den "varava" upp precis vid start samt när motorn är varm så brukar man höra när den oka och börjar kyla motorn rejält ! (det hörs en markant skillnad) Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.