AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.180

Startproblem vid halv-varm 540motor.

Cl
13
Claes 4,0
540iA -93
Nyligen blev jag 540iA -93 ägare, vilket gjorde att jag blev ställd inför nya utmaningar som jag behöver lite råd och dåd med.

Vid kallstart startar bilen alldeles utmärkt, jag kör några kilometer, stänger motorn för att efter 15-20 minuter starta igen. Bilen startar upp och när den går ner till tomgångsvarv 5-600 varv så orkar motorn inte hålla igång utan dör. Vid nästa startförsök snurrar startmotorn på men motorn tänder överhuvudtaget inte, väntar ytterligare 10 minuter och prövar igen, då går den igång. När jag kört bilen så den är mer genomvarm upplever jag inte samma problem.

Jag har bytt tändstift, problemet kvarstår, läste på forumet om membranet, men kan det kanske vara någon givare?

Är det någon som har information om denna problematik.

mvh
Claes
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
vevaxel o kammaxelgivarn kan det vara...
Diagnos?
Cl
13
Claes 4,0
540iA -93
Tack Peter och Dicka för era svar och undringar.

Vid jämn körning och under acceleration går den hur jämnt som helst och på tomgång även från kallstart går den bra, bara jag inte slår av tändningen. Vid något enstaka tillfälle ( jag har inte haft bilen mer än 2veckor) har jag upplevt att den misständer innan den stannar (just vid halvvarm motortemp).

Och igår så gick den igång på 7-burkar vid start då den stått en stund efter körning, efter det bytte jag tändstift och såg att det var lite olja på ventilkåpan som torkades av. Efter bytet startades motorn upp utan problem och jag körde hem c:a 13 km, stannade motorn, startade igen efter någon minut och gick igång direkt men dog när den kom ned i tomgångsvarv, lyckades få igång den efter någon tids väntan möte varvtalet med gaspedalen höll den på 1000-1500 varv för att sedan låta varvet gå den. Körde ned den i garaget (200 m) slog av motorn slog av motorn för att göra nytt start försök efter någon minut, då tände den inte till utan startmotorn drog runt det hela utan något hände.

Claes
Cl
13
Claes 4,0
540iA -93
Finns det andra ideér här på forumet som jag kan få tips om innan jag börjar rota med problemet?

Claes
Visa användare
2.660
dicka o
starta upp o stänga av bilen ett par gånger,gör ju också att du surar ner bilen med soppa.hur går bilen utan lmm,om du kopplar dän dom???
När köpte du bilen? Gick den då utan anmärkning samt isåfall, hur länge?

Vad har du eventuellt bytt på motorn?

Tändstiften du köpt är f.ö inget jag skulle ha stoppat i min bil.
mi
67
mitsu
540iA-93
Tråkig start på en annars underbar bil. Jag skulle åka till bmw och höra med dom, ev köra en diagnos på den. Kostar ett par spänn, men då får du i alla fall snabbt reda på felorsaken (vilket kan vara va fasiken som helst) Därefter hoppas jag du kan få (som mig ) njuta av en helt underbar bil.

Hoppas du får ordning på detta ( o att det är nån skitgrej)
Hur ser ditt luftfilter ut?
Cl
13
Claes 4,0
540iA -93
Har varit och fått diagnos på bilen och det fanns inga felkoder, utan man måste börja leta manuellt menade grabbarna på. Vi provade runt med startgas runt membran, insug, spridare, men inget fel har hittats än så länge.
Cl
13
Claes 4,0
540iA -93
Kan också meddela det att felet har förvärrats. Efter en längre tur dog bilen vid ett rödljus, samt att när jag var på väg till verkstad för diagnos skulle jag köra om en bil, Bmw:n gick inte fortare än 70 km/h.
Visa användare
2.660
dicka o
det är inte säkert att det visar sig på diagnos,om det kam rller vevaxelgivarn på gång.hur ser spolarna ut?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Bränslepump?
Cl
13
Claes 4,0
540iA -93
Har nu bytt kamaxelgivare, det blev inte bättre.....hmmm. Har rengjort tomgångsmotorn och den ska på ikväll. Den var lite trög och går nu lätt efter rengöringen. Efter detta kommer jag gå på bränslesidan.
Cl
13
Claes 4,0
540iA -93
Med gammal hederlig felsökning hittades felet. Av med soppa slangen ( när felet dök upp), kommer soppa eller inte..och det gjorde det inte. Min kompis drog näven i bagagerumsgolvet så det ryste till. Då gick pumpen igång, och jag kunde köra nästan ända hem.

Efter byte av bensinpumpen går den nu, än så länge, utan överraskningar.

Det finns en pump på Biltema som är liknande den som sitter på 518-525: Det som skiljer är ingångshålet för bensinen som är 19mm i yttermått på 540 och 12 mm för den andra. Så filtret (ser ut som en liten påse) som sitter på 540-pumpen passar inte på Biltema-pumpen.

Nu hittade jag på skroten en 518 -95 med utbytt pump som inte verkade vara särskilt gammal. Jag räknar med att båda pumparna har en överkapacitet så att 518-pumpen bör räcka till ( möjligen inte vid full last släp och uppförbacke). Nu fick man då hela upphängningen och nivåröret som en enhet ( slangarna håller ihop det hela) så det gick rätt smidigt att byta. Bensinpumpen klickas fast i sitt fäste.

Vid kraftigt acc tycker jag att pumpen räcker till. Äntligen fixat....

Cl
13
Claes 4,0
540iA -93
Jag vill tacka alla som skickat in ideér och som tagit sig tiden att tänka till.

Claes
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.