AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
52.875

Vindbrus framrutan

Sida 5 av 6
skiter i att tejpa min då rutan var spräckt tvärs över när jag kom ut på morgonen... få bli en nya ruta alltså... kanske försvinner ljudet då.....

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Självklart ska man ju inte behöva ha eltejp på rutlisten/taket i all evighet. Det är ju bara för att lokalisera problemet och sen får man fundera ut en mer permanent lösning. I mitt fall så är ju bilen i princip blåsvart i lacken, så tejpar jag riktigt galant så ser man det fan ta mig inte fören man nästan släpar näshåren i taket....

På min bil tror jag det blir bra med en ny övre rutlist som monteras noga. Det ser ut som om den jag har nu inte sitter helt tight mot taket utan är lite "slapp" där, och samtidigt så tätar den inte helt ut mot kaross i de övre hörnen. Jag misstänker att det kan göra att luft kan leta sig in och skapa bruset.

ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
vad roligt att höra att problemet entligen är löst, åtminstånde veta vad det otäcka ljudet kommer ifrån. ni som nu byter denna gummilist kan väl tala om hur det gick till/kostnad.? man vill kanske inte ha denna eltejp på taket i all evighet. tänk att det fanns något forum eller vad det nu var, som trodde att det skulle vara gummiklotsarna till domkraftfästet i golvet?

m.v.h
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Rockabilly.

Det var faktiskt jag som var inne på plastklotsarna till domkraftsfästena tidigare, helt enkelt för att i BMW själva säger att avsaknad av någon av dessa, eller att de inte sitter helt tight mot karossen, kan ge ljud liknande vindbrus som tycks komma från området kring backpspegeln.

Vad denna list som vi nu tejpat kostar, och hur man byter den kan du läsa tidigare inlägg i tråden.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Lite off topic men endå, listen under vindrutan; Nr 9 på någon sprängskiss någon länkade, inget som vet vad den heter, vad den kostar & hur man byter den?
Min ser inge vidare ute :/ Liknar mer mossa än en list.

Mvh Alexander
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Inget som har bytt den?
Tror den kallas för svällband och det är altså listen i underkant av vindrutan.
Jag fick den utbytt för ngn månad sen. Den gick på ca 500kr på BMW vilket jag tycker är helt ok. Det vindbrus jag har påverkades just ingenting av bytet, tyvärr, så nu tänker jag prova att tejpa i överkant som beskrivits i tidigare inlägg och hoppas det kan ge ngt resultat.
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
okej!, 500kr för endast delen då antar jag?
Jag har inte problem med vindbrus utan jag vill byta för att den andra verkligen inte ser bra ut, ser helt uttorkad ut och har massor med sprickor.
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Försökte byta ut listen nr 9 idag:
Länk
Men fick inte äns bort den vänstra vindrutetorkar-armen.
Någon som vet vad man kan hitta verktyg för att lossa den?
Ser ut som en stor torx?

Tack på förhand!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Johan S: Förlåt att jag missade svara på den första frågan du ställde i tråden. Min erfarenhet är efter att ha slösat enorma mängder tid på att åka från glasmästare till glasmästare utan att ha fått problemet med vindbrus löst(3 rutbyten på 7 år och 4 korrigeringar) är att de glasmästare som jobbar mycket med BMW( t ex de som aukt BMWÅF anlitar) behöver jag inte betala för att de skola lära sig hur ett proffs agerar. Problemet idag är ofta stress samt ung personal som inte får lära sig hantverk såsom det lärdes ut förr i tiden. Samt även när jag besöker en glasmästare säger jag åt dem att byta ut ev lister el clips som verkar dåliga för ruta bytes sällan rent generellt.
Proffs besöker proffs heter det väl och min rekommendation på ett glasproffs i 08 finns i tråden. Ett antal bekanta har besökt denna inrättning och äro mycket förnöjda haver jag hört.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Herr Alexander: Vad kul med ung man som vill hålla en så klassiskt vacker och tidlös bil såsom E38 i ypperligt skick. Jag förstår att du önskar klura ut och lösa detta. Får jag be dig köra förbi nämnda plats i tråden så kan de nog dels berätta hur det bör gå till och även hjälpa dig så du får mer tid att njuta av bilåkning:) välj själv vilken variant som passar.
Mvh
Asken
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Asken: Jo jag känner mig ganska ensam i min ålder när det gäller att försöka hålla bilen i bra skick :) Ringde BMW och enligt dom skulle det vara Torx T60 eller T70 till Vindrutetorkar armen. Har åkt runt och letat på Jula, Tools, K-rauta & Meca och ingen av dom har Torx i de storlekarna.

Menar du att om jag åker in till Samglas i Vällingby så kan dom hjälpa mig med detta eller var det vid fönsterbyte eller om man skulle täta någonstans runt rutan som dom kan hjälpa till?

Någon som vet någon firma där man antingen kan köpa eller låna Torx i dessa storlekar?
Typiskt att det är jultider nu också, lär ju ta ett tag innan man får tag i detta :/
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Dag för en liten update i detta ämne.

Jag har idag testat att försöka byta ut den trilskande listen mellan framruta och tak.

Jag hade redan för några veckor sedan beställt och fått hem en ny originallist från BMW vilken kostade ca 280 kr.

Jag drog loss de två listerna på A-stolparna vilka satt rätt hårt. Några clips gick sönder men upp kom de i alla fall lsterna utan att gå sönder.

Så pillade jag upp ena änden av rutlisten och det var inga problem att få ut den.

Sen tog jag och jämförde den med BMW:s originallist, och plötsligt så förstod jag varför jag plågats av vindbrus....

Min bil hade ju fått vindrutan utbytt ca en vecka innan jag köpte den (och gissa vad jag fick första veckan jag ägde bilen....? Jo stenskott.....) på ett glasmästeri. Rutan är en seriös Pilkington med värme för torkarparkeringen och allt. Men, antagligen så levereras rutan med ett monteringskit som innehåller div. distanspluttar lister och annat. Men, tyvärr är detta alltså inte BMW originaldelar.

Jämför man dessa två lister så ser listen som satt på bilen mest ut som ett "litet h" där långa "benet" på bokstaven får representera det vi ser av listen när den är monterad. Och botten på bokstaven ska träs över rutkanten.

Problemet är att originallisten från BMW är mycket mer komplex i sin utfårmning och liknar mest ett stort "H" där det extra "benet" får representera en extra tätningsflärp som tätar mot karossen mot taket nere i kanalen. Det finns faktisk två-tre extra flärpar som egentligen har två tätningskanter vardera, och desutom har hela listen en aluminiumkärna som sitter i delen som träs över rutkanten, medan piratlisten är som en gummisnodd rak igenom. Det behövs ingen större IQ för att inse att originallisten är på en helt annan nivå när det gäller att täta för väder och vind.

Utöver detta så upptäckte jag att man antagligen monterat rutan rätt i höjd, då det verkade vara avtryck i de övre distanspluttarna från rutkanten. Men att rutan sen kanske inte fixerats på rätt sätt för nu var det en glipa på ca 3 mm mellan pluttar och ruta. Det orsakar att tätningslisten inte tätar mot kanalens vägg mot taket sett.

Jag försökte pilla och masera ner den nya originallisten på plats, men det gick ta mig fan inte, utan listen blev förstörd då mitt milda våld deformerade aluminiumkärnan i listen.

Kikar man på installationsanvisningarna i denna PDF Länk inser man att det är ett skapligt petgöra och lätt att det blir fel, med vindbrus och andra problem som följd. Ni kan även se listens profil och de extra tätningsflärpar jag nämnt. Man får även reda på att denna list sätts på direkt på den nya rutan innan den monteras på bilen.

Så, det blev kaffeved av den ya fina listen, men det var ändå värt de 280 kr för att komma til insikt i saken. Nu blir det till att ragga tag på en seriös glasmästare som är erfarne på byte av rutor på BMW i allmänhet och 7-serien i synnerhet. Samt att se till att ha med sig ALLA originallisten och annat från BMW och att dessa används vis monteringen som ska följa BMW:s anvisningar till punkt och pricka.

Nån som har nåt tips på en sådan glasmästare?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Det gick vist åt pepparn med länken så jag testar igen då....

Länk

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr T..verkar som pilligt jobb:) En fråga..vad brukar en ruta kosta ca??vet du nån bra billig glasmästare??
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Var inne på Ryds Glas på Odinsplatsen i Göteborg med den vindbrus-ylande E38an. Rutan var sprucken och dessutom felmonterad från någon firma i Malmö. På Ryds verkade de glada att få lägga vantarna på en speciell vagn med speciella krav. De var mycket väl medvetna om hur en ruta skulle monteras på en E38. Listen under rutan vid torkarna var lite trött. Ny med clips kostade ca 600 kr på BMW. Ryds hade själva de E38-specifika distanserna som ska sitta under rutan. När vi hämtade bilen satt rutan och listerna perfekt monterade och med en perfekt precision. Perfekt utfört arbete och bilen var knäpptyst runt rutan. Tillmötesgående, hjälpsamma, trevliga och kunniga. Vilket pris de tog minns jag inte, men förmodligen samma som de flesta andra. I ärlighetens namn bryr jag mig inte en sekund om det när de utför uppdraget med en så hög kvalitet.
Om någon undrar: Nej, jag har inte aktier i den firma. Är bara väldigt nöjd. :-)
//Mikael
Matte Kvack: samglas vällingby har erfarenhet av BMW, borgs bil ligger i samma hus

______
Släpp koldioxiden fri
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Nyss bytt ruta och list = brusfritt :)

Mvh
Skalman
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Nu är det vindbrus i förardörren istället... :(
Listen i mitten på dörren har fått sig en knäck från av ovarsam billackerare en gång i tiden. Ska byta den så får vi se om det blir tyst.
72
37
728_vrooom
728iA E38
Tejpade den ruttna listen längst ner på rutan (den vid torkararmarna). Någon, näst intill ingen förbättring av ljudnivån. Men tätt är det i alla fall.

Tejpade också den översta listen och dra åt helvete vilken förändring!
Hade samma brusproblem som alla andra här. Började svagt vid 60-70 km/h för att sedan öka.
Nu kom jag bara upp i 120 km/h på essingeleden (rusning) med hörde absolut inget vindbrus!!

Blev som en helt annan bil. Värt att nämna att den övre listen såg fräsch ut, men jag vet att vindrutan har bytts ut för två år sedan på min bil.

Tack alla som tipsat om detta. På en orienblau bil syns det dessutom knappt att det är tejpat. Om tejpen håller så får det bli en permanent lösning tills nästa gång rutan byts ut.

Bilen var knäpptyst upp till 120 km/h, så jag är otroligt nöjd.
Ska dra nån högfartsrepa med bilen senare idag för att testa ytterligare, så håll er borta från vänsterfilen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.