|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Dr T: Högst intressant! Ska testas snarast, även jag återkommer med resultat! --- Min bil: Länk |
|
|
FEL! Dr Tinnitus FEL Dekor listen runt rutan är just en dekorlist och har ej till syfte att täta. Dit och andrar fel är att rutan lostnat i limningen från kaross (DÄR SKER TÄTNINGEN). Det är härligt att någon lystnat på tipset och tejpat rutan för att hitta felet med missljud. Följ nu nästa steg med rostskydd jag tidigare skrivit om. Köp en burk tunnflytande Body? för 48:-? och (spruta måttligt första gången) flera gånger in underlisten så att det letar sig fram till problemet. Torka bort överflödigt med avfettning. Detta hade tagit dej halva tiden som det felaktiga inlägget tog att skriva. Ni som inte har problem kan göra samma sak runt alla rutor , handtag och kaross lister så kan ni ev slippa framtida problem och framkrypande rostbubblor runt lister..... PS: Nackdelen kan bli som med min mors mazda -85 som jag alltid underhållit. Fanskapet får oändlig livslängd och man får aldrig tillräckliga argument att byta bil. perantoniohansson |
|
|
perantoniohansson FEL! Dr Tinnitus FEL __________________________________________ Men jösses då.... Nej, jag har väldigt RÄTT. Den övre listen mellan ruta och tak ÄR en tätningslist och inte enbart en dekorlist, då den tätar diket mellan just ruta och tak. Jag är fullt medveten om att den INTE tätar framrutan i sig in till kupén, då det är en limmad ruta. Nu är det inget läckage i limmet som håller rutan på plats, utan läckage i tätningslisten mot taket som gör att det blir någon sorts turbulens som är störande. Då jag tejpade listen som jag beskrev så blev det tyst/tystare. Att bara böka ner mängder tätningsklet under denna tätningslist i diket under är kanske inte heller så bra, då jag tror att det är meningen att det ska vara luftigt där för att undvika korrosion. Ja på samma sätt som att det inte får bli helt tätt i dörrar och trösklar utan att det ska vara en skyddad miljö men med genomluftning. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Det är synd att argument duger åt dej men du kanske lär dej en dag. Jag tänker inte käbla vidare om detta här utan kanske någon annan får hjälp av mitt tidigare inlägg. perantoniohansson |
|
|
Det är inte tipset som sådant utan din attityd det är fel på. //Lövet |
|
|
Min attityd är resultatet av att läst AP. Min tanke med AP är att effektivt avhandla tex problem på bilen och man kan ta hjälp av andra bilägare som vet något jag inte vet o tvärtom. Det finns riktiga förstå-sig -påare här men dom blir färre eftersom andra deltagare här inte tar till sig kunskap av dom som vet vad dom pratar om. Diskutionen blir helt enkelt mindre smart och fakta baserad och då slutar "experterna" delta och AP blir allt mer ett sätt att umgås socialt. //Lövet 2223st inlägg, Dr Tinnitus 1636st inlägg !!!!!!!!! Har ni fått nått effektivt uträttat på all den tid ni lagt ner här??. Antingen är era bilar så bedrövliga o risiga att ni behöver göra 2000inlägg eller är huvudsyftet att umgås här! Det är bara jag som inte fattat detta. Nä! nu ska jag umgås socialt med familjen och sen ska jag skruva på "riktigt" i ett av mina 17 fordon. perantoniohansson |
|
|
perantoniohansson. Jag tycker du ska ta och läsa det du själv skrivit, och sen fundera på om det kanske kunde ha skrivits på ett bättre sätt? Jag sa egentligen inget om ditt tips i sig vad jag minns, utan det kan mycket väl ha hjälpt dig och det kan mycket väl hjälpa andra, OM de har samma problem/fel som du hade. Nu kanske det finns de som inte har samma fel som du hade, jag t ex, och då blir ju ditt tips inte så bra för mig, eller hur? När du sen säger sker som inte riktigt stämmer mer verkligheten, som att listen du talade om bara skulle vara en kosmetisk list, så ska du väl inte bli sur som en unge om någon tar sig tid att förklara saken närmare. Att du sen så fint försöker antyda att jag m fl. med tusentals inlägg på forumet, bara sitter här och bara försöker umgås och inte kan/vill skruva med våra bilar, det blir rätt fånig då du inte har en enda susning om vad jag kan eller inte ang. bilar motorer och att skruva med egna händer på dessa. Vilket skick det är på mina bilar är väl totalt skit detsamma, eller påverkar det trådens sakfråga på nåt väsentligt vis? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
"FEL! Dr Tinnitus FEL" -Pinsamt att skrika sådana saker när man själv inte vet vad man pratar om "Detta hade tagit dej halva tiden som det felaktiga inlägget tog att skriva." -Trevligt värre Diskutionen blir helt enkelt mindre smart -Inte diskussionen alltså? Skönt "Har ni fått nått effektivt uträttat på all den tid ni lagt ner här" -Jotack, vi delar med oss av kunskap, inte dryga inlägg. Kunskap blir rätt många inlägg efter ett tag. //Lövet |
|
|
Hej! Jag är mycket förvånad att läsa dessa senaste inlägg som jag tycker är en bra kanal till alla som har bekymmer och glädje av sina bilar. Jag ha ju föreslagit som flera gjort att tejpa runt rutorna och sedan fått tyst och sen pratat med experter på glasrutor och fått rådet att lägga en tun sträng med polymer och det har jag gjort och bliens tråkiga brusljut är borta. Det finns inte mer och diskutera om detta fortsätt nu inte med fåniga påhopp Mvh Hrb 518 1990 |
|
|
Per Antonio Hansson, du verkar själv vara ytterst enträgen med att få genomslag för ditt tips. Du har skrivit flera inlägg med ungefär samma innebörd, precis som om vi inte inte skulle förstå vad du menar. Nu är det så lustigt att det är DU som inte förstår vad bl.a Dr. Tinnitus och jag själv menar. Intressant att DU hånar personer som har skrivit många inlägg! Med tanke på att du själv matar samma tips om och om igen i samma tråd, lär det inte dröja länge förrän du också har 1000-tals inlägg. Nu är det ju lyckligtvis inte så att det är något som helst negativt med många inlägg, det brukar mestadels handla om att man gärna vill dela med sig av sina erfarenheter. Det kan också handla om socialt snack med likasinnade. Det betyder knappast att man inte har något socialt liv i verkligheten, eller en skrothög till bil! Vissa är sanna entusiaster och är inte nöjda förrän bilen är som när den rullade från fabriksbandet - det kräver en hel del kunskap och resonerande. Om du läser ett inlägg jag skrivit tidigare, så förstår du kanske att ditt påhopp på Dr. T var fullständigt fel och onödigt. Jag klipper in det här för enkelhetens skull: "Angående vindbruset, jag tror att det finns två helt olika problem. Vissa upplever att luft drar in genom listen ovanför/under rutan, som därmed visslar och jävlas. Andra (som jag) har "problem" med att man hör hur luftströmmarna virvlar över rutan via motorhuven och förbi torkarna. Någon tror på injustering av huven - kanske är det väldigt väldigt noga med passningen av alla delar, för att det inte ska uppstå konstiga strömmar som inte ska vara." Vad jag menar är alltså att vissa har problem med luft som smiter in GENOM rutan och därmed visslar eller brusar. För det fungerar säkerligen ditt tips utmärkt. Vissa andra har problem med att det är turbulens UTANFÖR rutan. Denna turbulens kan mycket väl uppstå pga det som Dr. T har beskrivit. --- Min bil: Länk |
|
|
Jag vad ska man säga? PerAntonioHansson: jag tycker din attityd är bedrövlig. En riktig person ändrar sig och ber om ursäkt när man gör fel, man står inte på sig. Då är man bara en fårskalle. |
|
|
Hur går det med era tejpningar Johan_S och Lasse-SL500? Har ni hunnit testa ännu, jag är nyfis på resultatet. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Har inte hunnit, haft bilen stående ett tag pga stötdämpar- och fjäderbyte. I morgon ska baksäte och hatthylla monteras tillbaks, och bilen ska ställas på igen. Sen ska det testas! --- Min bil: Länk |
|
|
Det skall bli mycket intresant att höra om det är lika bra som det blev för mig så hör av er Det kan ju vara så att det är fler fenomen som kan för a oljud. Om det är en bra metod att få bort brusljud som är jobbigt att ha så borde det in i mektipslistan. Mvh Hans i Kungsör med 518i 1990 |
|
|
Har haft ganska mkt att stå i på jobbet, men NU i kväll fick jag den berömda ur och satte en svart eltejp mellan list och tak för att pröva. Mitt vindbrus har märkts i farter mellan 220-240, nej jag menar 120-140 såklart! :) Det blev betydligt bättre nu! Lite brus återstår, men det kan bero på t ex listerna på A-stolpen som jag inte tejpade. Klart mycket bättre alltså här. Keep up the good work guys, trevlig kväll. |
|
|
Hallelujah! Prisa El-tape och Dr Tinnitus!! Vindbruset är borttrollat! Efter att jag bytt fjädrar och stötdämpare (till nya med EDC och nivåreglering - original ska det va!), denna sommar, så var detta verkligen tricket som blev pricken över i'et. Nu känns bilen tamejf-n som NY! Måste bara funder över hur jag ska fixa vindbruset permanent, om det ska ske via glasmästare eller man man ska pilla dit en ny list på egen hand. Nåja, det får nog vänta till efter nyår i alla fall. Har lagt ut MYCKET pengar på denna kärra sista tiden :) Ny tank, ny kardanbussning, lite andra bussningar... Dyrt men det är det värt! --- Min bil: Länk |
|
|
Så det blev alltså skillnad med tjepad bakre kant på övre vindrutelisten? Inte inbillning nu nä'r du inte kört bilen på ett tag? Testa att köra med tejpen några dagar och riv sen väck den och kör igen och se om det blir värre brus igen då. Kul som fan om det verkligen funkade så man gjort någon nytta här i livet.... :) |
|
|
Jepp, stor skillnad, absolut inte inbillning. Jag blev påmind om vindbruset redan första provturen, gick inte att ta miste på. Igår morse körde jag en liten bonus-sväng för att få känna lite på bilen, och hann bli riktigt irriterad. Jag stannade till för att vända, och passade på att dra en tejp. Sen var det TYST! Nu när man fått bort problemet så inser man att det ju absolut inte ska vara så på dessa bilar. --- Min bil: Länk |
|
|
Johan_S Väldigt trevligt att höra. Då sitter du nu kanske som jag, och bara fånler och lyssnar förundrat på tystnaden. |
|
|
Jo men vem vill åka omkring med tejp på bilen? Jag har haft 6 st 7 ser e38 2 av dem har det varit väldigt högt vindbrus ifrån. En av de bilarna som lät var det troligen originalruta och list utan glipa på. Den jag har nu är knäpptyst och det är en ny ruta, så man kan undra vad det exakt är som gör att det låter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.