AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
52.878

Vindbrus framrutan

Sida 3 av 6
Nu har jag bytt vindruta på min bil och vindbruset minskade markant men försvann inte helt. Jag tror inte att det är möjligt att eliminera vindbruset helt och hållet på en E38 och varför man reagerar på lite vindbrus är pga bilen i övrigt är så tyst. På andra bilar hör man inte vindbruset pga högre vägljud.

För övrigt köpte jag rutan här Länk billigt och bra rekommenderas.
hr
63
hrb
518i-90
Ta bort vindbrus
Jag har en E34 som har haft ett iriterande brusljud mellan 60 och uppått och jag har lagt ner många timmar för att finna var oljudet kommer ifrån, men i går tog jag ett bladmått och stack in mellan listen runt framrutan och då gick 0.10 måttet in under listen mot rutan i överkanten efter att satt på eltejp runt rutan då givetvis i skarven där springan var.
Ja då försvann oljudet helt underbart för en som har tinitus.
Men att ha tejp är ju inte kul men vad tätar man med utan att ta bort listerna som säkert går sönder och kostar en del?
Tacksam om tips,!!!!!!!!!!1
Mvh Hans (OSE 775 Lågmilaren)

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Plåten har rostat och din tätmassa har släppt med färg och allt.
Om du inte ska byta ruta: struta in tunnt sedan tjockt rostskydd runt rutan så kan du åka ett bra tag till. Det blir tyst och du kan vänta med att fixa rosten.

perantoniohansson
Jag har en e38 95 som är knäpptyst. En dag för några månader sedan sprang jag på en e38 99 för bra pris så jag tänkte att jag byter väl upp mig lite. Jag köpte bilen och på vägen hem märkte jag att det var ett fruktansvärt högt turbulensljud från åvankant framruta. Ljudet var så pass störande att jag kollade upp i fall något var fel eller skadat, men allt verkade ok. Varje gång jag var ute å körde bilen retade jag mig så pass mycket på ljudet att det blev en plåga. Till sist stod jag inte ut längre och sålde bilen. Min 95a har för övrigt ny ruta och är helt tyst. Så vitt jag kunde se fanns det ingen som helst skillnad på lister eller dylikt på de bägge bilarna när jag jämförde.
Men en sak vet jag, de som har ljudet på sina bilar måste vara mycket iriterande på det. Det förstörde i alla fall nöjet med bilen för mig. Så det vore ju roligt om någon kunde tala om vad som orsakar det. Tillsvidare åker jag i min knäpptysta 95a.
Hej!

Även jag har detta irriterande brus... men ja tycker det låter som det kommer från nederkant på rutan eller i varmluftsutblåsen vid rutan... lite svårt att höra exakt vart.

Jag hör ljudet även å låga farter... tex 60km/h
men visst låter det mer när man kör fort.
om det är blåsigt ute så byter ljudet form hastigt

Har dock ett stenskott i rutan så ja tänkte byta till våren kanske.

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Testa med bred tejp över rutlisten

perantoniohansson
hr
63
hrb
518i-90
Hej!
Ni som som har stenskott i er vindruta och skall byta ruta se till att glasmästaren sätter tätningsmassa under liste som ligger an mot rutan för är det bara en liten springa så kommer det obönhörligt ett vindbrus (0.1 räcker för att det skall surra).
Jag har på min E34 nu lagt en tätmassa framför liste som ersätter tejpen.
Det var rätt svårt att lägga en sträng på någon milimeter men mitt råd är be en glasmästare om hjälp.
Mvh Hans Lågmilaren
ro
63
rockabilly
e38 740ial 95
äntligen försvann vindbruset!!!!
på min hjälpte det med en remsa svart eltape, jag satte den mot taket och den övre gummilisten. det blev helt jä..la tyst!! gött!
så nu blir det till att be snällt hos tullila eller någon annan glasmästare så dom mycket försiktigt och osynligt får in lite tätningsmedel isället för tape.
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Dra i lite rostskydd (ej vaxbaserat) runt Ytterkanten av listen (som ovan) fegis!!!! .

Varför blanda in glasmästaren för en dyr operation /bryta sönder listklips mm om det bara handlar om att stoppa lite luft.
Dessutom så byter glasnisse rutan men rostlagning ingår inte i deras jobb och då kanske?? ni fattar varför så många av er får brus vid en ruta som bytts en gång tidigare? (dom limmar ny ruta på rostskadad yta).

Jag skar/skarkade ut min ruta och lagade/blästrade/grundade plåten själv och som bonus fick jag 900:- i rabbat på nya rutan

perantoniohansson
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Smörja in alla gummilister med olivolja gör att de blir lite mer flexibla, fungerar speciellt bra på äldre bilar med torkade lister. Jag värmde lite på några äldre lister med hårtorken och det blev bra. Avfettning åt efter år sliter även det på en gummilist. Hoppas var och en finner en lösning som är bra.
Asken
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
Olivolja på gummi låter bra.
Fick tippset för 20 år sedan att smörja läder med hydralolja vilket funkar utmärkt. Mina mc-skinnställ sprutar jag med det så att det rinner på garagegolvet och dom blir perfekta.- 750 sätena blir nästa

perantoniohansson
Gemini__
Asken: Funderar lite kring olivoljan du använder dig av. Sonderade du terrängen rejält innan köp eller inhandlade du första bästa sort?

Mvh:
Thomas
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
perantoniohansson: Måste bli en härlig doft i kupen efter att du smort med hydrauloljan...

Gemini/Asken: Fontana Extra Virgin, ekologisk, skulle jag välja :) Det funkar då bra till att smörja in möbler med.. även färgade (emaljerade?) grytor som man diskat sönder i diskmaskinen blir som nya. Ska även fungera bättre än hudkräm om man är torr och narig. Underskattad produkt det där. Har aldrig testat det på bildelar dock.. kan det vara något för skinnsätena rent av??

Angående vindbruset, jag tror att det finns två helt olika problem. Vissa upplever att luft drar in genom listen ovanför/under rutan, som därmed visslar och jävlas. Andra (som jag) har "problem" med att man hör hur luftströmmarna virvlar över rutan via motorhuven och förbi torkarna. Någon tror på injustering av huven - kanske är det väldigt väldigt noga med passningen av alla delar, för att det inte ska uppstå konstiga strömmar som inte ska vara.

---
Min bil: Länk
hr
63
hrb
518i-90
Test med ett bladmått på o.1 går det in så är det där det brusar men luften kommer in på sidolisten och går ut i överkant eller tvärom så testa med tejpa runt om (Detta berättade en glasmästare)
Hans

Det vore roligt att fråga en tekniker på bmw tyskland var det är, de borde veta. Så får man frågan ur världen.
Gemini__
Johan_S: Gött, då kör vi på det =)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
En liten update på detta enerverande problem...

Jag berättade ju förut att jag hade testat att tejpa vissa liter runt framrutan för att se om det påverkade ljudet. Det gjorde det inte märkbart. Men, då tejpade jag över skarven mellan listerna på A-stolparna hela vägen och sen skarven mellan ruta och den övre listen som tätar mot taket. Då upplevde jag ingen direkt märkbar skillnad. Men, jag minns inte nu om jag även tejpade den övre listen mot själva taket, bara att jag tejpade den mot rutan.

Hur som helst så skulle jag åka ner till ett av Mdrei:s evenemang nu i Lördags, och hade polerat och donat i flera dagar veckan före.

Kvällen föra avresa till evenemanget så var jag nere i garaget och packade bilen kvar, när fan flög i mig. Jag fick idén att tejpa runt framrutan igen för att testa detta ännu en gång.

Nu beslutade jag mig att bara tejpa den övre gummilisten med svart eltejp. Så jag tejpade först mitt över skarven ruta/list och svängde tejpen tight och snyggt ner till listen på A-stolpen på båda sidor. Sen tejpade jag mitt över skarven list/tak på samma sätt. Fick till det väldigt rakt och smutt så det var faktiskt väldigt svårt att ens se att det var tejpat på ett par tre meters håll då den Orientblå lacken är mörk som en skogstjärn.

Sen bar det iväg mot evenemanget tidigt morgonen efter, i ett rätt blåsigt väder vilket brukar ge extra krafigt och irriterande ljudlig turbulens o trakten av den inre backspegeln.

Men nu, när det var tejpat så var bilen plötsligt mycket mycket tystare i avseende vindbrus, och trots 90-110 på mätaren så var det mest bara ett avlägset sus som liksom upplevdes som just avlägset och utanför på ett mycket dämpat sätt. Och som kändes passande till aktuell hastighet. Tidigare har det ju vid vindfriska dagar upplevts nästan som det varit innanför övre takkanten och låtit som man körde 170 fast det bara gick i 90. Och bruset kunde då många gånger börja höras redan i 40-50 och upplevas vara alldeles för påtagligt redan i 60 när vindstyrka och vinkel var ogynnsam.

Nu med tejpen så kunde man knappt höra mer än just ett väl utestängt svagt avlägset stilla sus som kändes rätt i förhållande till farten. Bilen var helt enkelt tystare än jag någonsin upplevt den, och på nylagd barnrumpeslät asfalt så satt jag och kamraten med stereon avslagen och bara fånflinade åt den kompakta ljudlösheten i 90 kmh. Bara ett knappt skönjbart stilla avlägset svagt svagt sus kunde urskiljas, och då vägljudet med de nya Michelin Primachy 235/60X16 med 1,8 bar på ny asfalt är närmast obefintligt så har jag som sagt aldrig upplevt bilen ens i närheten lika tyst. Helt enkelt underbart!!

Så, antagligen så hade jag inte tejpat list/tak förra gången jag testade. Så det rockabilly skrev att han upplevde här ovan stämmer säkert, för jag har nu upplevt samma sak när jag testade att tejpa list/tak.

Orsaken till att tanken på att testa tejpa igen föddes faktiskt undet polerandet på bilen. Jag upptäckte nämligen att listen mot taket verkade en smula "slapp" i just läppen mot taket. Därför att det verkade ha trängt in en hel del rester från polermedlet under denna lilla läpp. Det var gott om talkliknade rester av polermedel där när jag tog bort maskeringstejpen som jag satt på listen fram till listkant för att skydda listen mot polertrissorna.

Min teori ang. hur det generande bruset uppstår är att den övre läppen på listen som ska täta mot tak, har blivit lite slak med åren. Så antagligen blir det ett undertryck i luften när den far över denna list vid takkanten som kanske gör att denna lilla läpp lyfts någon tiondels m.m. så den inte tätar helt mot taket längre. Då kan samma undertryck kanske dra med sig luft ut från "rutgraven" mellan list och tak och då måste det ju dras in ny luft någon annanstans för att ersätta luften som dras ut. Eller så handlar det bara om att det blir rejält stökigt turbulens i luften när denna lilla läpp inte ligger helt mot takkanten, vilken skapar så starka turbulensljud att de blir så störande inne i kupén.

Jag körde en sväng igår med bilen, och rev då bort tejpen ruta/list, men det blev ingen upplevd skillnad i ljudet utan bilen var lika tyst ändå. Så det som tveklöst gjorde susen är tejpen list/tak. Och man kan ana hur kinkigt detta kan vara, för då och då hörde man att det blivit mer brusljud. Stannade man då och kollade så hade den övre tejpningen börjat att släppa lite i övre svängarna ner mot A-stopen. Bara att stryka ner den lilla kanten med fingret i varje hörna så blev det knäpptyst igen.

Så, den övre taklisten är alltså kass och jag vet att den egentligen ska bytas när man byter ruta. Men, jag vet att det finns en kille på E38.org som har bytt denna list med rutan på plats.

Hittade länken Länk

Till min -99 740iL är listen 51 31 8 125 887 och kostar ca 14,10 Euro och vill man göra det riktigt fint så byter man till nya lister på A-stopen med för ca 300 kr st.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Tack Dr Tinnitus,

jag har också haft lite problem med vindbrus, jag ska pröva att tejpa listen mot taket.

/Lasse
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Lasse.

Återkom snarast med resultat av ditt tejpande.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Beträffande olja på lsiter så haver jag numera bytt till solrosolja pga den mycket svagt korroderande effekten jag funnit efter mina små labförsök.

Den äro doftlös. På Schinnklädslar rekommenderar jag Meguiars medel pga den sköna doften som följer. Nybilslik:)

hydralolja samt många andra raffinerade smörjmedel bör undvikas hudkontakt/ inandning. Enligt ett papper jag fann ifrån BMW visar labtester att de kan vara cancerogena.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.