AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
52.877

Vindbrus framrutan

Sida 2 av 6
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Här hittade jag en annan sak som bör kollas, även om det verkar lite sjukt om grejor under golvet kan ge vindljud som tyck komma från taket.

Länk

Vad tror ni?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hittade en till om samma som i förra inlägget

Länk

Blir nog fan en tur ner till garaget och leka muslim och kolla dessa "pads"

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Gemini__
Hoppsan, jag vet med mig att jag saknar en av dessa pads på vagnen. Den lossnade vid en tvättning tidigare och har inte bemödat mig med att sätta tillbaka den. Använder aldrig dessa lyftpunkter nämligen.

Låter helt otroligt att dessa ev. kan bidra till oönskat ljud, men så verkar det vara.

Får se om man märker någon skillnad =)

//Thomas
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Rapport från en korttidsmuslim.....

Jag kunde inte stå emot, måste till garaget och kolla.

Det visade sig att lyftpadsen höger fram fanns, men satt rätt löst och lossnade rätt var det var när jag joxade med den. Såg rätt välanvänd ut. Tryckte tillbaka den så länge.

Höger bak fanns men satt lite löst.

Vänster bak fanns men satt lite löst.

Vänster fram, var bara ett tomt hål, not existing. Jippi!!!!

Nu vet jag ju inte om detta verkligen är lösningen på mitt i mitt tycke väl tydliga ljud från luftturblens och brus som låter som det kommer från ovankant av vindrutan. Men, det ska ju lik förbenat sitta pads i dessa hål för att hindra att skit och vatten kommer in i stommen. Dessa pads är antagligen av poykarbonat och har dessutom en redig gummilist med läpp upp mot karossen, så att man lagt vikt vid at de verkligen ska täta är tydligt.

Men jag tycker det stämmer alldeles för bra in på beskrivningen från TIS med mina egna upplevelser, för att det bara ska vara en slump, ja med tanke på att mina tre sitter löst och en helt saknas. Så jag väntar med spänning på att få sätta dit de 4 nya a 120 kr/st jag beställde idag.

Jag tror chansen att det eländiga brusandet i min bil minskar radikalt eller helt tystnar är stor. Håller tummarna.

Jodå, jag kommer att rapportera resultatet när de nya är på plats.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Fan vad jag är nyfiken på att få dit de nya padsen, och höra om oljudet från turbulens i ovankant av vindrutan tystnar. Då blir jag överlycklig. Denna helg kommer att kännas seeeeeeg....

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Är det nån som blivit av med vindbruset? Jag har också samma problem, irriterande i en för övrigt så tyst bil.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det blev ingen skillnad med nya pads till domkraftsfæstena, møjligen lite lægre brus.

Jag ska justera huven in lite mer noga, men jag tror ærligt talat att det hela ær en "synvilla", att man hør bruset just før att allt annan ær så tyst. Antagligen ær detta brus helt normalt, men nær man børjar tænka på det så førstorar man sjælv upp det så man irriterar sig på det.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag tror tusan det är turbulens kring torkarna eller något sådant, har ännu inte "orkat" montera bort dom för att kolla. Om någon hinner före mig så meddela gärna i den här tråden.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Johan_S

Jag tvivlar starkt på att det skulle vara turbulens runt, eller från, trorkarna: før bruset ændras ju inte nær torkarna slår, utan låter helt identiskt oavsett var torkarna befinner sig i slaget.

Bruset kommer troligen helt enkelt av ljudet nær luften far øver vindruta och takkant. Jag fick på min bil inte minsta skillnad med tejpad fræmre springa till takluckan.

Troligen ær detta brus ett normalt ljud på denna kaross, och minns nu att den børjade ritas redan føre 1990, vilket betyder att den ær rejælt gammal sett ut aerodynamisk synpunkt. De Lexus som kom i slutet på 90talet var ritade senare och ær dærfør tystare i vindbrus.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Så mycket vindbrus som det är i min är jag säker på att det inte ska vara. I t.ex. Teknikens värld stora begboken där de testar E38 står det bl.a "Bilen går mycket tyst. Vare sig motor, vind eller vägljud stör ens i riktigt höga farter". Så nånting är det som är fel.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lite feedback från en fd E38-förare med erfarenhet av vindbrus...

Vid rutbyte är det EXTREMT viktigt att den som byter ruta både är kompetent och noggrann är min erfarenhet. Listen i rutans underkant vid torkararmarnas infästning är där det mesta vindbruset tas in. Sen om fixeringsmassan inte är lagd korrekt i nederkant så kommer bruset in där. Likaså i astolparnas infästning/längst ned innan för ovan nämnda list(svårt att beskriva!) kan det kila in lite luft, då får man ta fogmassa och justera. Det sista är en factorymiss enligt min glasmästare(byter massa BMW-rutor). Vidare frågor eller aktuellt för rutbyte, ring Samglas Vällingby 08372710.
Mvh
Asken
Hej autopower polare!
var till glasmästaren igår och han lade en siliconsträng på båda sidor
om den övre rutlisten=tyst som innan jag bytte rutan!
prova detta ni oxå.
kostade ingenting,men han ville väl inte ha dålig feedback då han bytt rutan sedan tidigare.
MVH Cliffen

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Dr T: Du har kanske rätt angående torkarna, nu när du säger det har jag för mig att jag också har vispat med dom för att försöka höra skillnad.

Däremot tror jag inte att det ska höras denna turbulens, hade en E38 innan som jag har för mig var knäpp tyst!

Asken: Grejen är den att det låter inte som att det kommer IN luft, det låter verkligen som att det är turbulens UTANFÖR rutan. Fast det kanske inte är så lätt att höra skillnad på, å andra sidan?

Cliffen: Har för mig att jag hört något om att silicon är rena döden och framkallar rost, fast jag är inte helt säker. Det kanske var något annat än silicon han lade dit?
Hörde du också ditt oljud som en slags turbulens utanför rutan, eller ven det in runt kanterna på rutan?
Hej för mig kom ljudet typ från backspegeln i taket.
tog för givet det var silicon,men ska höra närmare med honom.
återkommer!
MVH CLIFFEN
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Glasmæstaren har sækert nåt som vi kallar "silicon" men som ær specellt avsett før just bilrutor och bilkarosser, som inte ær rostodlare...

Mitt vindbrus låter, i alla fall før mig som kænner mig som Kalle Anka och den droppande kranen, som det ær allt før høgt før att vara så som det ska vara. Men samtidigt førsøker jag sansa mig och tro att det kanske kan vara som det ska vara.

Intressant att cliffens ljud tycktes komma från, ovanfør, backspegeln i taket. Precis så upplever också mitt brus.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Har också lite brus från ovanför, backspegeln eller så. Detta uppstod när jag bytte ruta, så åtminstone mitt brus har något med rutans montering att göra, det är *helt* klart.

Självklart orsakar inte silikon i sig rost, men om det läggs dåligt, så att det bildas fickor som samlar fukt. Vet inte vad glasmästarna använder när dom limmar rutorna, något slags kitt, eller vanligt silikon. Det är nog bäst att låta ett glasproffs kika på det. Jag måste i varje fall byta min ruta igen, knappt tolv månader efter förra bytet... dom där j-vla dubbdäcken som folk envisas med här i Tjockholm... Förstör miljön och andras bilar, fick ett dubbskott som spräckte rutan för ett par veckor sen. Det bör vara straffavgift på dubbdäck anser jag, pengar som får bekosta reparationer på andras skadade bilar. :o)
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Öhhh Hade brus på min 525. det var rost där rutans tätmassa sitter så rutan satt helt enkelt inte fast.
Kör som fan och tryck rutan utåt för som se om ljudet ändras och spruta vatten med högt tryck och kolla om det läker.
Läs min tråd om rutbyte / billiga vindrutor

perantoniohansson@hotmail.com
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Det är inget fel på tätning/limning av min ruta, men det finns ett hörbart susande ändå enligt beskrivning tidigare i tråden.

Jag blir mer och mer benägen att tro att det sus och brus jag hör helt enkelt är helt normalt på dessa och de flesta andra bilar. Jag kan ju höra i princip samma eller likartat sus och brus på alla andra bilar jag testat, både E38 och Volvos Passater och ja alla har något sådant susande och brusande i någon mån och på något sätt.

Antagligen så är det bara så att man omöjligt kan få luften att med storm/orkanfart (vilket det ju är i landsvägsfart) att pasera över bilarnas kaross helt ljudlöst. Och ju tsystare en bil är i övrigt vad gäller motorljud vägljud m.m. ju lättare att höra detta vindbrus.

Jag har nu själv testat det mesta utan att hitta några direkta fel. Jag har testat att tejpa både här och där och sen testkört, utan någon direkt skillnad. Det enda som har gjort skillnad är när jag här om dagen justerade in motorhuven mer exakt i höjd mot framskärmarna, och i längdsled. Det senare handlade om att huven låg ca 3-5 mm för långt fram vilket enligt en verkstadshandbok kan ge vindbrus. I mitt fall så minskade i alla fall vindbruset efter justeringen, men försvann inte helt.

Nu har även tejpat täckplasten/listen i nederkant på rutan utan resultat. Men den såg lite muggig ut så nu har jag köpt en helt ny sådan list som jag ska byta när jag får tid. Mest för att det ska se fräscht ut.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Lo
79
Lockheed
525i Touring -94
Jag bytte rutan på min E34 i förra veckan. när jag körde hem så brusade det från övre vänstra hörnet av rutan. I måndags var jag tillbaks och det kontrollerades och det visade sig att limmet inte hade tagit fäste där samt även vid bakspegeln. De kontrollerade med ultraljud. Idag skall jag tillbaks och de sätter in en ny ruta åt mig.
Det är tydligen mycket viktigt att vindrutans överdel ligger lite lägre men inte för lågt gentemot taket. Ligger den för högt-vindbrus, för lågt-risk för sprickor.
Allt enligt Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.