|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett hyfsat tydligt vindbrus från eller omkring framrutan. Jag har för mig att jag sett någon skriva om detta tidigare här på AP, att det var en list man bör byta ut... Men nu kan jag inte hitta den tråden/inlägget. Någon som vet? Är dock inte helt säker på att det verkligen har att göra med själva rutan och dess montering/lister, kan kanske ha att göra med torkarna eller annat som vinden virvlar runt? Har testat tejpa överst med eltejp, men det gjorde ingen skillnad. Tror ljudet kommer från nederkant eller möjligen sidorna. | |
|
Hej Johan, Min gamla 535:a var extremt känslig om inte plastpanelerna under vindrutetorkarna satt tight mot vindrutan. gummilisten mot vindrutan på 750ins motsvarande panel brukar vittra sönder och kan då ge liknande bekymmer. Kolla även att alla expander-plastnitar sitter på plats. De vertikala listerna på A-stoparna är ju ofta lätt att misstänka, men ser de bara ut att sitta fast så och inte ha några skador så är de nog inte felkällan. Värt att kolla är även om gallret över spolarmunstyckena sitter fast. Öppna och slå igen huven. Skallrar gallret är det läga att byta plastnitarna som håller det på plats. |
|
|
Tjenare! Ska undersöka närmare sen och kolla dina små tips. Jag har dock för mig att det jag läste om handlade om någonting i listväg man kan byta eller rätta till i samband med att man monterar om eller byter rutan. Men samtidigt är jag osäker om det verkligen har med rutan och dess lister/montering att göra, för det låter inte riktigt som att det drar och viner in genom rutan, utan hellre att luft virvlar runt utanför... Kom på att man kan ju testa att montera bort torkarna för att se om dom är boven. Nu låter det ju inte speciellt mycket heller, men har man en E38 vill man ju ha det TYST :) |
|
|
KRAFTWERK tipsade mig (som ny ägare till en av hans E32or) om detta. Dessvärre är mailet han beskrev det i borta men det handlade om att täta någonstans i nederkant på rutan. En bilglasmästare skulle lätt kunna fixa det. Visserligen handlade det ju om E32 men problemet kan mycket väl vara det samma på E38. Försök att kontakta honom, han vet. |
|
|
Johan_S: Har du kommit någon vart med vindbruset? Jag har nämligen nyligen noterat samma "problem" på min sen jag fick på sommardäcken. Jag upplevde inte dubbdäcken som bullriga men har inte tänkt på vindbruset runt rutan som störande förrän de nya sommardäcken kom på. Tror inte på torkarna för då borde ljudet ändras när man kör dem. Vindrutan är bytt förra året (föregående ägare) men jag tycker heller inte att det låter som ett läckageljud utan mer som "turbulensljud". Är det fel på våra bilar tro, eller är det ett typiskt E38-symtom? Någon annan som har liknande upplevelse? Har du dubbelglas på din förresten? Jag har inte det (tror jag, är inte helt säker på hur man ser det) men jag upplever den i övrigt som mycket tyst. |
|
|
Tjena Hammurajen! Turbulensljud var mycket bra beskrivning, och jag tycker det låter mer just när det är blåsigt. Spelar man lite stereo så tänker man inte på det/hörs det inte alls. Jag har halvt-om-halvt glömt bort "problemet", men jag ska försöka göra efterforskningar och tester när jag får tid och kommer ihåg :) Dubbelglas har jag, men det gäller ju bara sidorutorna. Fram skulle jag tro att det är laminerat glas med plastfilm i mitten, som det väl är på "alla" bilar(?). Men detta räknas väl inte som dubbelglas i det ordets bemärkelse? Du ser tydligt om du har dubbelglas som sidorutor, om du bara hissar ner någon ruta. Kan du inte se något, så har du det inte. Det syns tydligt två glasskivor som är separerade någon millimeter från varandra med något imellan (luft/vacuum/plast) vette tusan vilket :) |
|
|
Har kört en 740 E38 och den hade också vindbrus kring framrutan.I övrigt en tyst och fin bil. CL600. |
|
|
Skall man döma av artiklarna i TIS så är det väldigt noga med inpassingen av vindrutan vid byte, det skall vara speciella distanser och jiggar - just för att undvika vindbrus från rutan. Och det är väl nästa bara i tyskland de bryr sig om sånt, och knappt där. Jag har forskat lite i detta för jag har haft både vattenläckage och har fortfarande vindbrus på grund av att ruten sitter lite för högt vilket gör att listen i rutans överkant inte riktigt får plats med påföljd att det låter. Bl.a. i TIS så står det om att ta bort listen i överkant och tejpa gapet och den provköra i Autobahnfart :) blir det tyst då har vi problemet där. Stämmer för övrigt att Nr 9 här: Länk tycks 'ruttna' ganska fort, jag är inne på min andra och den har börjar disintegrera, men enkel att byta. Undrar om den inte tål spolarvätska... Annars kan jag bekräfta det som någon annan här (Janne_T?) tipsade om att byta skraplisterna Nr 3 här: Länk för sidorutorna gör liten men naggande god skillnad i brusnivå, iaf för oss stackare med enkelglas :) Mvh Björn |
|
|
Tackar för bra tips där balmgren. Jag har dock inget vindbrus/tjut i ovankant. Som sagt är det mer som att det är turbulens utanför rutan, inte luft som "smiter in" genom rutans kanter. Men man vet ju aldrig.. Men "del nr 9" såg intressant ut, på vilket sätt blir den dålig? Det skulle kanske kunna vara mitt problem, för jag tycker ljudet kommer där i krokarna. Lite utanför ämnet, men jag funderar vad list nr 4 är för något på din Länk ? Är det "dörruppslagslisten" eller? Lite nyfiken på hur den ser ut i högblank svart..! |
|
Ug-Lee |
Nr 9, jag pratade med en bilglasmästare, han sa att dom vittrar sönder av avfettningsmedel. så tvättar man i maskin så får den en dusch varje gång ju. min list där är oxå kass, nån som vet vad en sån kostar? |
|
Några bra tips där, vill också tacka för det. Ska ta och kolla lite runt framrutan nån dag men det verkar mer luta åt att det är ett modellfel på E38. Har faktiskt tidigare också reagerat på att list "nr 9" är skabbig. Den är visserligen hel än men den ser inte rolig ut. |
|
|
Har det blivit några framsteg på brusfronten? Jag har själv samma klart irriterande ljud från luftturbulens vid vindrutan, och då det nästan är det enda som hörs, ja i alla fall normalt hörs tydligast, så hade det ju varit kalas att få väck det i alla fall i svenska farter. Som det är nu så börjar det ju susa redan från ca 70-80 och uppåt. Jag personligen tvivlar starkt på att det kan ha nåt med en kass list nr: 9 som nämnts ovan. Helt enkelt för att de sitter ganska skyddad från de luftströmmar som går över karossen vindrutan och vidare över taket. Det som känns mest sannolikt är att det egentligen inte är nåt riktigt fel utan mer som det är på dessa idag ganska gamla karosser. Men, givetvis kan det bli mer av det om något inte är som det ska eller sitter som det ska. Jag tror mer på att orsaken alltså ligger i grunddesignen på saker och ting, och att det då beror på torkarna, listerna ut mot A-stolparna, listen i rutans ovankant , och kanske på själva huvkanten. Och sannolikt även en kombination av vissa av dessa. I den eminenta manualen över E38 från Bentley så kan man läsa om motorhuven. ______________________________ Caution: To avoid excessive wind noise, make shure the hood does not extend beyond the front fender. __________________________ Antagligen menar de då att hven inte ska sticka ut framför skärmarna, eller kan de mena att den inte ska gå längre i bakkant? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Hej,kolla listen 30 ,31,vid ett verkstads besök så hade ena listen ej blivit dit satt riktigt å de vart ett jäkla brus.Länk | |
|
Hej autopowerpolare! Jag fick samma problem när jag bytte rutan efter ett stenskott,jag talade med glasmästaren som bytte rutan,men han säger att han inte gjort nåt fel, på min bmw låter det i överkant på rutan,han sa att han kan dra en svart silicon sträng mellan rutan och listen men ska jag vara nöjd med det? innan bytet var det helt ljudlöst! Mvh cliffen |
|
Gemini__ |
Jag tror att jag har originalrutan kvar (Märkt med "BMW" och med inkörningsinstruktioner el. likn kvar på insidan av rutan) men likt förbaskat upplever jag samma sak som många andra. Men detta med vind/ljud är rätt komplext vad jag förstått, behövs så lite för att oönskad turbulens/oljud ska uppstå. Cliffen: Det lät inte skoj. när man väl fått tag i en tyst E38:a vill man gärna fortsätta ha den så. |
| Mina två e38:or har varit så. På den ena så blev det tyst när jag satte en el-tejp över listen i ovankant. Den andra blev det ingen skillnad. Vid hög fart så började det tjuta i ovankant och tröck jag med fingrarna vid backspegeln så ändrades ljudet. Båda bilarna hade bytta rutor och jag hittade inget fel på någon list eller dyl. /Janne | |
|
Många har inte problem med ett vinande/tjutande utan mer ett virvlande/turbulens-ljud, dvs det bör inte vara pga dålig tätning/lister. Har ännu inte brytt mig om att åtgärda min turbulens... det kanske inte ens är möjligt. Måste ta mig tid att testa köra utan torkare exempelvis. |
|
|
jag har också börjat få ett sådant vindbrus i min e38. det var inte så när jag köpte bilen, det kommer som ett brev på posten efter 70-80kmh och det tycks bli värre om det blåser mycket ute,, det kanske är mer tydligt för oss som har dubbelglas eftersom det annars är mycket tyst,, kör man ner en ruta 1mm så hörs inte vindbruset på samma vis. jag har börjat misstänka att det kan komma ifrån takluckan? för det är ju typ omöjligt att höra att det just skulle komma ifrån framrutan? det skulle vara fruktansvärt kul om någon kunnig kunde komma på vad man skall göra för att bli kvitt detta störande moment! något sådant är ju inte acceptabelt på en sådan bil! men vad tror ni,,,kan det komma ifrån takluckan? en v8 låter gött! |
|
| INGEN SOM HAR KOLLAT TÄTNINGSLISTERNA 30 ,31 ? | |
|
Fan, tog en längre tur med min 740iL idag och jag sitter och retar mig mer och mer på detta brusande i överkant (tror det kommer därifrån) av vindrutan. Låter mer och mer känns det som, säkert inbillning just för att jag sitter och tänker på det. Men jag har svårt att tro att det är normalt på en sådan exklusiv och relativt ny bil från BMW, att man börjar höra av detta brus redan från ca 60 och uppåt. Jag skulle vilja att vi försöker lokalisera vad det beror på, var det kommer ifrån och vad som påverkar. Kanske det går att göa nåt för att dämpa det. Ev. kanske det är kinkigt hur huven är justerad mot övrig kaross och torkare m.m. Kanske vi skulle dra iväg frågan till tyska och amerikanska forum, och ev. till BMW tekniska om någon har en mail eller nåt till dem? Står nåt om detta i TIS? Kanske söka på nätet om detta varit uppe på andra BMW-forum på nätet. Min tyska är skral, så den biten får någon annan gärna ta tag i. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Hittade denna länk, som verkar lite intressant. Kanske läge att tejpa vid solluckan för att se om det kan ha någon påverkan, och i så fall är det ju läge för ny list. Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.