AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.372

LÄS DETTA om ni har problem med ert ljud!

Ok har sett att det är rätt många här som verkar haft problem eller har med att ljudet bara försvinner mystiskt i radion/cd/nav etc och att det ibland bara kommer tillbaka. jag hadde samma problem i min e46 i början kunde jag starta om bilen bara så kom ljudet tillbaka ibland men sen så försvann det helt, jag körde nån vecka utan ljud och började oroa mig hur dyrt detta skulle vara att fixa men först ville jag kolla runt på internet om nån annan haft samma problem och ja visst! verkar inte vara så ovanligt problem.

Jag hittade en helt bizarre guide hur man skulle kunna fixa detta och tänkte jaja why not. värt ett försök innan man lägger ut massa pengar på att få det fixat. så alla ni med liknande problem ,TESTA detta innan ni går vidare

SÅ HÄR GÖR NI

1 Sätt i nyckeln och vrid om steget innan bilen går i gång

2 Slå på helljuset

3 Koppla ur batteriet ( nu ska bilen vara helt död)

4 ta bort säkring nr 7 & 41 som är till display färddator.

5 vänta 5-10 minuter

6 koppla i batteriet igen

7 sätt i säkringarna igen på sina platser

8 vänta 30 sekunder

9 ta ut nyckeln och lås bilen

10 lås upp och starta bilen

Voila och ljudet funkar på allt. du få ställa in klockan och datum och sånt igen men det kan det ju vara värt:)

vet detta läter sjukt men det funkade och jag blev riktigt överaskad för det var nåt jag inte trodde alls skulle fungera.

hoppas det hjälper nån av er

ha det gott

skriv gärna så jag vet om det bara var jag som hadde tur lol

BM
7
BMW__LOVER
328CI -00
Jag har samma problem, testat det du sa men det gick inte...nåt annat jag kan testa kanske?
ja jag fick göra om det en gång förresten för jag kunde inte bläddra mellan radiokanalerna tänk på ta ut både minus och plus polen och stäng inte av bilen och lås fören allt lyser i panelen som det ska

re
27
reliken
540iA -96
funkade inte för mig, dock så kom "DSP" upp på displayen för att försvinna efter 30 min kanske (e39 -96)
jag har en bmw 325 02 med stora navigatorn. så nånting hände iaf. funderar på om man kanske ska vänta ett bra tag längre än 5 minuter för att allt ska vara helt dött så allt minne försvinner. en kompis ringde och han hadde väntat 20 minuter för säkerhets skull och det hadde funkat. en grej som jag inte kan göra är att byta kanal via ratten men är säker om jag bara gör om det och vänta längre så ska det funka.ska testa till helgen

za
3
zapzter
325 vanos
Jag har en BMW 530 -03a som ljudet bara försvann på och jag testade det där idag och det funkade klockrent! tack för ett bra tipps!
Jo
213
Jomenvisst
525 F11 M-sport
M5 Touring -08
Har det någon betydelse under förloppen om man har öppna dörrar före steg 9 ?

Väligen
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En "klassisk" reset är på 20 minuter och då ska båda kablarna av från batteriet och kopplas ihop så att alla elektriska komponenter blir "urladdade"/strömlösa.

Tänk på att motorn (och radion) blir helt nollställda.

Mvh
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Jag måste bara fråga en sak här: Varför ska båda kablarna bort från batteriet?

Är en kabel loss är kretsen bruten och ingen ström kan vandra från den ena polen till den andra, eller är det något som brister min "ellära"?

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Erik du har helt rätt, glöm inte att lägga ihop bilens båda poler så att alla kondensatorer töms, så slipper du vänta 15 minuter!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vissa komponenter kan behålla spänning ganska länge, de "töms" betydligt snabbare om kretsen sluts.

Mvh
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
OK, då är jag med. Får faktiskt erkänna att jag läste så slarvigt att jag inte noterade att det stor att man skulle koppla ihop kablarna. :blush:

Är väl kanske på sin plats med en liten varning här, i fall det är någon med en skaplig stereo som läser tipset. Om man har en stor kondensator i systemet så ska man koppla ur den innan man kopplar ihop batterikablarna. Vill man tömma en sådan kondensator ska man göra det med hjälp av ett motstånd, medföljer ibland. Har man ett sånt motstånd kan man ju även sätta det mellan batterikablarna.

Om man kortsluter en kondensator på t.ex. 0,5 Farad blir det en rätt rejäl smäll!

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Hej!
Jag hade lite småstrul med bla telefonen i min 530 -01:a jag hade förut, där fick jag tipset att ta bort minuspolen, vänta 2 timmar, sätta tillbaks den och inte röra något på 30 minuter och det funkade hur bra som helst. alla irriterande småfel försvann. Vet dock inte om bilen raderar felkoderna, kan ju vara synd om man måste lämna in den i alla fall.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Felkoder raderas inte vid strömavbrott!
En enklare variant är att lossa minuskablen på batteriet och därefter trycka in ciggtändaren. Efter några sekunder är alla ev. kondensatorer urladdade och det blir inga fyrverkerieffekter, mer än att det gnistrar till lite när man återansluter kabeln vilket är helt normalt.
Dylik reset kan rätta till många småfel och hängningar i bilen.

FP
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Cigguttaget fungerar kanske på äldre modeller, men jag är tveksam till att cigguttaget är tillförlitligt för att dränera kondingar på modeller fr.o.m E65.

På dessa aktiveras och deaktivaras ciggarettuttagen när bilen väcks ur viloläge respektive försätts i viloläge. Cigguttaget kan m.a.o vara frånkopplat i.o.m att batteripolen lossas.
Isf fungerar det nog inte, fast på många bilmodeller ligger uttaget fast inkopplat på K30, dvs batteriplus. Bl.a därför att man ofta använder cigghålet just som eluttag men också för att ciggtändaren är en rätt stor förbrukare som är lite besvärlig att mata över tändningslås eller reläkontakter.
Med halvledarstyrda förbrukare och uttag blir det annorlunda eftersom dessa av naturen inaktiveras bort när batterikablarna lossas.

FP
STi
Hur yttrade sig era problem? min nav och färddator funkar klockrent. MEN kan inte stänga på stereon på knappen (den runda ratten till vänster bredvid skärmen). Var det likadant för er?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Min stereo dog idag.
Även ljudet till navi försvann.
Ska prova när ag hinner. Nån mer som har tips?
Det är min X5 som strular

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
Fl
6
Flipper
330ci cab -03
hej

har problem med min 330, får inte igång AUX. googlat runt och verkar som att stereoenheten har tappat minnet att den har AUX.. bläddrar jag med mode-knappen så kommer aldrig AUX upp som ett alternativ.

hade en sån här reset fungerat kanske? tankar/funderingar?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag har problem med ljudet i E65:an, ljudet i högerhögtalare framkommer och går, när man låser upp dörren så hör man att det låter från vänsterhögtalare tills man startat bilen. Någon som har tips på vad som kan vara fel och vad jag ska göra åt det?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.