|
|
|
|---|---|
Perkka |
Hej, som en del av er redan vet, så har ju farsans 520 -88 (E34) gått mycket ryckigt den senaste tiden.. & jag har även nämnt vad vi har gjort för att "fixa rycket"... Bl a då bytt tändstift & tändkablar.. Ja, & på den lokala verkstan har de en el-kille anställd, som ha mätt allt förbannat i bilen, men inte hittat nåt fel.. Dvs allt el-skit va OK.. & sen sa då verkstan ifråga att "lambdan måste bytas".. Happ, tyckte farsan, "huvudsaken de blir bra sen".. Så då byttes lambdan idag (läs måndag). Men tro`t på f*n att bilj*veln går lika ryckigt liks förbannat! ( & de blev ju inte direkt billigt att byta den). När farsan kom hem me Bimmern idag, sa han att "den rycker mindre iaf".. Men nu inatt har jag kört den en sväng för att känna om de blev nån skillnad.. Men nee då, så fort motorn blir varm går den väldigt ryckigt.. & dessutom sa verkstads-h-vete "häll i lite Redline i tanken, så ska de nog fixa sig".. Satan säg jag bara.. Va ska man göra nudå? De känns som de e Game Over me bilen.. Asså jag e ju en "stor" BMW-fantast, men man börjar ju att tvivla ibland :( & inte nog me de, farsan ha sagt nu att de aldrig mer blir nån Bimmer iaf.. Hoppas han skämtade.. Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
|
Prova att "nolla" styrboxen genom att ta bort batterikablarna. Koppla inte in batteriet förräns efter en ca. 12h sådär och prova igen. Har du kollat så att inte insugbälget, gummit, är trasigt. Kolla så att den inte tar tjuvluft någonstans genom att spruta startgas lite här och där, med bilen igång, på insugssidan. |
|
|
Det kan helt klart vara idé att prova det som verkstaden kallar "redline". Jag hällde STP Fuel Injector Cleaner (den svarta) i min 540:a för ett litet tag sedan och den gick märkbart bättre och jämnare efteråt, trots att det egentligen inte var några problem med den innan. Prova med den här STP-tillsatsen, Kemetyls "Ki-Akut", motsvarande från RedEx eller något annat liknande, om du har tur så hjälper det... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
perkka:Var har ni lämnat bilen?? Har haft kontakt med en kille från solleftå som har ett liknande problem med bilen dock en 530-93, de byter lamdasonder på löpande band trots att detta inte är grundfelet. MVH Hasso |
Perkka |
Hasso: Jag bor i Övik, & verkstan ligger här.. Har han från Sollefteå löst problemet med sin 530? Osprey: Ja, nu ha vi hällt i lite "Redline", & hoppas de funkar.. Men jag tror som du, att den där "Ki-Akut" ger bättre resultat.. För en kompis ha en 323 E30, & han hällde i nåt "akut"-liknande när bilen jäklades, & nu går den smärtfritt. SL: Ska kolla de där om bilen tjyvdrar luft nånstans.. Sen om farsan ha tid ska vi "nolla" styrboxen.. Tack så mycket för svaren. Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
|
hade samma problem med en tidigare bil. ni har säkert bytt detta men säger det ändå. kabeln mellan fördelaren och tändspolen var kass.. och gick på överslag när den blev varm och metallen utvidgade sig. annars kanske själva tändspolen är kass? /mvh jocke |
|
|
Hej Ett stalltips kan faktiskt vara tomgågnsmotorn, prova att koppla ur sladden till denna när bilen är varm. Kan få lite rolig tomgång, men ryckningarna ska försvinna om det är denna. Har själv haft detta fel och böt halva bilen innan jag böt tomgångsmotor.....vips en helt ny bil.... Köpes med fördel på skroten. Att nollställa styrboxen tror jag inte på då det är en 88:a På vanosen kan man nollställa men på den äldre lär det inte hända något, det är min erfarenhet. Mvh / Wallace |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
perkka:njet bilen har åkt ut och in på verkstad,men vi får väl se Ivars bil var visst rätt färska som BMW-verkstad så här är det frågan om reklamation. man kan inte byta lamdasonder flera ggr på ngr futtiga mil utan att ta reda på det verkliga felet är. Vi får väl se hur det går. MVH Hasso |
|
På min gamla E-34:a hade jag problem med ryckig gång, detta lokaliserade jag till den kontakt som jag vill minnas satt på vänstra sidan av motorblocket, under insugsrören, i denna kontakt fanns oxid på kontakterna, gjorde ren och fyllde med lågtemp. fett. Sedan dess försvann allt ryck. Passade på att göra ren alla kontakter och fyllde dessa med lågtemp. fett. Kanske Du har samma problem som jag hade. NoFear <¤¤00¤¤> |
|
|
Ett enkelt sätt att kolla om motorn är tät är att lyfta lite på oljestickan ,ingen skillnad=vakumläcka.Motorvarvet skall gå ner ca200rpm |
|
| trucker -- Intressant, men menar du att ett konstant vevhustryck skulle höja varvtalet..? hur funkar det med att vevhusventilationen ska evakuera gaserna..? | |
|
Wallace: Motronic är det på E34 88, och denna enhet kan "återställas" med att koppla bort strömmen till boxen. Har en vän som har en 525 -88 och bilen hade en märklig tomgång men efter bortkoppling av strömmen till boxen gick den helt normalt. Tipset kom faktiskt denna gång från BMW själva! Systemet strävar alltid efter att ge de ut-signaler som på förhand är inprogrammerat för optimal gång m.a.p tomgång, bränsleförbrukning etc vid olika förutsättningar Detta betyder att insignaler till boxen behandlas från fall till fall så att korrekta utsignaler kan ges. Det finns i och med detta alltid en risk för "buggar". |
|
|
Hade ryckig gång på min 518i -90, det visade sig vara multikontakten (en stor bred kontakt med massor av stift i...) Den satt till höger i motorrummet närmast torpedväggen - i en svart plastbox för diverse elektronik. Dra ur den och spraya med lämpligt kontaktspray (det var det dom gjorde på BMW i Östersund med min bil). Sedan gick allt perfekt! Det djävliga var, tycker jag, att jag själv hade haft upp den kontakten men sprayade aldrig då jag tyckte den såg så ren och fin ut... det misstaget gör jag aldrig om ;-) |
|
|
Har liknande problem på min 518i 85:a först trodde jag det var bakvagnsbussningarna för bilprovningen hade klankat ner på dom och sa att dom var helt slut så vi bytte dom besiktade den igår den gick igenom utan anmärkningar men nu igår kännde jag hur ryckigt den gick... på ettan går det att köra om man kör dragläge eller full gas och blåser ur bilen... annars börjar den hoppa hejdlöst fram och tillbaka !!! 2:ans växel känner man lite grann att det gungar också väligt irreterande ! henrico>> menar du multikontakten som går in i luftboxen ? luftmängdsmätaren ? ska hursomhelst prova att spraya kontaktspray där och byta tändstift och sånt så ser vi vad som händer... |
|
| perka.. kolla med sundströms bil i kramfors annars, är ju inte så långt ifrån dej, dom har hållit på med bmw länge och är både trevliga och bra att ha att göra med | |
|
Jag kan bara tillägga att jag instämmer med A_N att Sundströms Bil (BMW aukt. verkstad) i Kramfors är väldigt bra att göra med! Jag åker alltid dit med min bil och servar.Det är värt att åka de 10 milen för bra service! Med vänliga hälsningar Daniel ///BMWPOWER to the people ! |
|
|
ingen som har nått tips ? om vad som är fel ? funderar på byta olja , stift , bränslefilter , oljefilter och luftfilter ev. bränslepump för den viner vilket jag tror att den inte ska göra... ska man måsta fara till BMW om man vill ställa in tändningen eller är det svårt ? tänkte det är ju inte billigt att lämna in bilen hela tiden |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.