AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
6.761

Hur hög får borden i rutan vara enligt besiktningen?

Sida 1 av 2
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Tänkte lämna in bilen för att sätta upp en bord i framrutan, eftersom det kostar runt 700 kr så tänkte jag göra en laglig höjd på den så jag slipper ta bort den när det är dags för besiktningen.
Så, hur hög är laglig egentligen?

// Rasmus
Phille B
skall finnas en markering på rutan, brukar sitta på förarsidan har jag för mig.

..vårfixad bmw..
loftahammar
om du sitter som man ska så ska ett liggande a4 papper få plats i synfältet...

Länk
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Men jag hittade ingen markering på min ruta, det är en import. Jag vet inte om det är därför det inte finns ngt märke.
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Jag blev stannad i en fordonskontroll förra året med en BMw e36 som hade bård i framrutan, konstapel hadeingetbättreförsig sa då att min var för låg och tog fram ett måttband, med upplysningen om att den fick sitta som lägst 20 cm från ratten och det visade sig att den var 19 cm över ratten så jag skullen minsann ta bort en bit på den annars skulle det bli böter nästa ggn vi träffades!

Så 20 cm från ratten, mätt lodrätt då.

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Kan ju aldrig stämma.. Så om man byter till en liten ratt så är det okej att man inte ser vägen?

Z MMM Coupe
gu
98
guwib
525iA-94
har läst i maxpower styling bok..sammarbete med länsstyrelsen ,bilprovningen , polisen etc att rekomederad gräns är att vindrutetorkarna skall gå fria..

who´s the man?
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Jag ringde bilprovningen nu, och dom sa samma sak där med a4 pappret. Man får inga klara besked. Hon sa att vi kan inte säga i exakt i cm hur mycket den får gå ner.
Sen var det bra om filmen var något transparant, sen var det upp till besiktnings mannen att avgöra om borden var för långt ner..

Antar att j ag får göra en uppskattning och hoppas på det bästa :)

Tack för svaren! TJO!
Do
96
DonCorleon1
""Kan ju aldrig stämma.. Så om man byter till en liten ratt så är det okej att man inte ser vägen?

Z MMM Coupe""

Kan det ha varit instrument brädan kanske?
Men jag har starkt för mig att det var ratten han mätte mot....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Filmen får inte sitta i siktfältet. Siktfältet utgörs normalt av ett 20cm högt fält som sträcker sig över hela rutans bredd och har sin bas på rattkransens ovansida.
Hur mycket film man kan montera skiljer alltså rejält mellan olika fordon, allt från ingenting till metervis ibland.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Phille B
Som jag har sagt innan finns en liten markering på vänster sida av vindrutorna, som är lägsta markering..detta har en bilglasmästare sagt är markeringen för lägsta punkt med board...detta var ett par 3år sen så det kan ju ha ändrats.

..Inspection 2 precis utförd..
Phille B
DonCorleon1---- Kan herr konstapel kanske kört en luring på dig=)..jag menar hur kan man mäta från ratten om den är ställbar tex? vilket läge skulle gälla isåfall?

Do
96
DonCorleon1
Phille B------mycket möjligt.
Han tyckte nog bara att han var tvungen att säga till om nåt.
Lustigt nog så släppte de iväg mig med bilen som det visade sig vara skatteskuld på och detta med bården med komentaren att nästa gång så blev det minsann böter!
(Hade ingen aning om att det var skuld på bilen, var inte så van att köpa bil och kollade inte upp nåt utan litade på folks heder, vilket jag lärt mig idag från diverse blåsningar i bilaffärer)
An
779
Anders Olsson
Jesperado: En annan fråga, Får man byta strålkastare på en Z3 till ett par E-märkta Hella från ett annat Tyskt bilmärke?

Z MMM Coupe
La
133
Laths
M3 GT -95
En jobbarkompis hade inne sin bil på besiktning och "boarden" får numera INTE nå torkarbladen. Dvs torkarbladen skall kunna gå fritt. dettavar för 4 dagar sen.

Mvh;

Christofer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Phille B: Märkningen har ingenting med eftermontering av film att göra, och har ingen betydelse vid bedömningen.

Anders Olsson: Ja.

Laths: Torkarna har ingenting med saken att göra, reglerna ser ut som jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

Jeppe

An
779
Anders Olsson
Tack & Bock, fruktansvärt bra med ett proffs på ämnet =0)

Z MMM Coupe
Phille B
Jesperado----det verkar som du är säker på din sak, så då har man lärt sig någonting nytt idag med..:)

La
133
Laths
M3 GT -95
Jesperado;

Så du är 100% säker på din sak? var har du fått den infon från?

Själv så var min jobbarkompis inne på bilprovningen och blev tillsagd om torkarbladen av en tjänsteman... men har du någon bättre källa så... visa.

Christofer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Laths: Jag får min information från Bilprovningens kontrollbesiktningshandbok. Det är tyvärr inte tillåtet för mig att lägga ut delar av vår kontrollhandbok på nätet...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Laths: Torkarnas svepyta nämns i kontrollplanen, men har i princip ingen betydelse i detta fallet då svepytan måste täcka siktfältet...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.