AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.824

Byte grundmodul E39

Hej,
Sitter kodningen för fjärrnyckeln i grundmodulen? Alltså om man byter ut modulen, tappar man då kontakten till fjärrnycklarna (c-låset)?
Om man gör det, är det i så fall någon som vet om man kan "koda" om dessa nycklar själv eller är det en BMW-verkstad som gäller?
Tack för hjälpen //magnus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du tänker på startspärren nej.
Däremot fjärrfunktionen för centrallåsen påverkar centralmodulen ZKE, men det går att använda, inintiera vilken fjärrnyckel som helst till vilken bil/grundmodul som helst i princip enligt anvisningarna i instruktionsboken.
Men att bara skifta grundmodul hur som helst, bör var lika grundmodul , årsmodell utförande utrustingsmässigt på bil misstänker jag,
Har inte fördjupat mig i byta av denna då det sällan förekommer.
Av vilken anledning behöver den bytas ut.

///MVH Hasso
Länk
Hej Hasso,

Perfekt och tack så hemskt mycket för svaret!! Skall ärligt säga att jag aldrig ens tänkte tanken att det där stod i instruktionsboken men skall genast ta och kolla.
Jag har alltså redan bytt ZKE'n, gick på artikelnumret och bytte till en med samma nummer. Årsmodellen stämmer inte men allt verkar fungerar utom just det där med fjärrnyckeln.

Tack ännu en gång!!

//magnus

Hej igen

Glömde i all iver bort att svara på din fråga om anledningen till bytet. Har haft problem med spolfunktionen till vindrutan och sökte då i elschemat för bilen där jag såg att ZKE'n styrde den vanliga pumpen men inte intensiven. Jag testade pumpen, spaken och kablaget vilket då slutade det med att felet låg i ZKE'n.
Öppnar med modulen sitter där några vad jag tror är små elektoniska reläer och gissningsvis var ett utav dessa sönder!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.