AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.073

Behöver råd ang köp av 540

Magooza
Hej!
Har ingen att rådfråga då alla är imot mig o mina bmw´s, så jag hoppas jag kan få lite feedback här :>
Jag har ett bra tag funderat på att köpa en 540!
Ända problemet för mig har varit att jag inte har hittat någon som faller mig i smaken riktigt. Men för någon vecka sedan så hittade jag ögonstenen.
Den var Svart, svart skinn, alu paneler (HATAR trä inlägget som sitter där i 99% av gångerna) Svensksåld, 12000mil, 2 ägare.
Ja, den har allt som jag vill ha!
Någon som kanske kan ge mig lite tips o information om 540.
Är den jätte dyr att äga?

Ni får gärna skriva allt som kan vara bra att veta.
För jag är verkligen sugen, men med att negativa svar man får från föräldrar o kompisar, så börjar man tyvärr o tveka.

glömde kanske säga att det är en e39:a års 01.

Tacksam för svar!
/Fredrik
Som jag har förstått det är tex 540 och 740 ofta väldigt prisvärda på begagnat marknaden! Detta har jag fått bekräftat från flera andra. Jag tycker du är helt rätt ute.

Vet de ofta är så prisvärda är jag inte helt säker på. Men kan kanske bero på relativt hög bensinförbrukning, lite högre underhållskostnader samt något högre försäkringskostnader än genomsnittsbilen. Nu för tiden är det ju inne med "miljöbilar" och annat. Man går ju emot strömmen lite när man väljer en V8'a. ;-)

Personligen tycker jag du är HELT rätt ute och du under förutsättning att bilen är i ett korrekt skick tror jag du kommer bli supernöjd.

Jag har en 530 och är mycket nöjd med denna men ångrar kanske något lite att jag inte väntade ut en 540.

Om man inte är väldigt duktig mekaniskt eller har en vän som är det tycker jag dock alltid man ska ta in bilen på någon form av test. Risken är alltid stor att det dyker upp lite mekaniska "överraskningar" man behöver justera. Vilket kan vara ok om man vet om bristerna och tar hänsyn till detta i en ekonomisk kalkyl. Kolla också på däckens skick. Det är vettigt med bra däck när man har 300 hk under huven. ;-)

540 experter finns det gott om här och jag hoppas att några av dem ger dig lite råd. Men det finns ju en Begagnatguide här på sajten också, kolla in den.
Jag anser inte att det är en särskilt dyr bil att äga. förbrukning cirka 1,2 liter mil för mig och jag har en lite äldre törstigare version. Däremot vet jag inte hur försäkringskostnaderna ser ut för någon som bor i stad och är i din ålder. Men eftersom den gått över 10000 mil är väl helförsäkring ändå inte aktuell eftersom försäkringen inte täcker motorskador. Motorn är en fröjd att köra. För typfel bör du läsa begagnatguiden på denna sajt. Om bilen ännu inte fyllt 6 år bär du leta efter rost (huv, baklucka, dörrar) med lupp pga att de problem som finns på E39 så att de kan åtgärdas innan garantin löper ut.

Mvh
Mikael
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Självklart drar den mer bensin än standardbilen men varje sekund som spenderas i bilen är underbar. Service, reservdelar m.m. är något högre än övriga 5-serie. I jämförelse med den 523iA som jag hade innan så betalar jag 2000-2500 kr mer per år om man beaktar bensin, service och nödvändiga reparationer. Utan tvekan värt det för att få höra V8-mullret.
Magooza
Jag tackar så mycket!
"mikaelodoris" - Försäkringen på mig skulle ligga på 26k.
Ligger på 9k på min Pappa, och det går an.

Då får man sälja den nuvarande bilen nu, o åka iväg o köpa 540 i stället inför sommaren!
tack! :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Förmodar att det är SPH777 som avses, med det priset så är bilen ett fynd.

///MVH Hasso
Länk
Magooza
Hasso - Helt korrekt!

Erkänn att den är läcker? vingen ska dock bort!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Snygg o prisvärd bil.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10
Gurfen
520i -89
Får hålla med om att den där såg ruskigt bra ut faktiskt.. Vingen var ju snygg ^^
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Snygg och prisvärd bil. Köpläge =)

Min 540 drar någonstans mellan 1.2-1.3l/milen och då är det i göteborgstrakten med morgonköer och allt vad det innebär.
Är otroligt nöjd med förbrukningen, reservdelspriserna och övrigt med tanke på att det är en 4.4liters V8 med 286 hästar i en tung bil.
Har svårt att hitta mer prestanda och komfort för pengarna.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Magooza
Ja, nu får man börja ringa o fråga lite mer fakta om bilen, sånt som man är så bra på *INTE*
Får hoppas att den finns kvar bara, så jäkla jobbigt när man jobbar på traktamente i trelleborg o inte kommer att ha chans att köra o kolla på den förens till helgen, bara o hoppas att han inte har sålt den!
Så om någon vecka kanske man är en stolt 540 ägare :>
Jag är nästan hundra på att denna bil var till salu hos Förenade bil sommaren-05, då strax under 10000mil och ett utgångspris på 275-295tkr, alltså ett rejält värdetapp, säljaren verkar desperat/vill ha en riktigt snabb affär, så ring/åk och titta!

Stephan
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Mikaelodoris
Hur tänker du ang. försäkringar?
Helförsäkring har inget med motorn att göra.
Ojdå vilken tur att jag hoppade över halvförsäkring också iom att det skyddet redan ingår i det och inte först vid helförsäkring. Saxat från det omdebatterade Länsförsäkringar:

Maskinskada
Gäller endast för personbil som är högst åtta år gammal eller har körts högst 10 000 mil. Så snart någon av dessa gränser har uppnåtts upphör maskinskadeförsäkringen.

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.