AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.621

H&R 30mm spacer E91

Hej

Jag funderar på att sätta dit 30mm spacer (15 höger + 15 vänster) på bakhjulen från H&R på en E91 men är osäker på om jag kan få problem? Navcentreringen sticker ut 14 mm och det innebär att en 15mm spacer får ganska lite godstjocklek och det kan kanske innebära försvagningar...
Är det någon som har 15 mm spacer bak på E91 och har erfarenhet?
DanneE
Jag kör 40mm (20mm per sida) på min E90 funkar klockrent!

Mvh Daniel
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Rickard: Navcentrum ska mest vara som en hjälp att centrera fälgen vid montering. Sen är det bultarnas uppgift att med hjälp av friktionen mot anliggningsytan hålla fälgen stilla och på plats!

Diesel-räsern
/Rickard
Jag tror att navstyrning har en bärande och centrerande funktion då man nog inte kan förlita sig på friktion mellan fälg och nav från förband. Tänk bara på vilka krafter som uppstår vid brutal kurvtagning eller i gupp...

E91 har ett centreringsutstick om 14 mm bak och jag har uppgifter på att H&R 15 mm spacers har ett monteringsdjup om 15 mm. Känns lite klent med 1 mm marginal och därmed materialtjocklek, men det kanske är starkt nog?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Fast vänder man på det så tror jag inte H&R skulle sälja produkter med bristfällig hållbarhet!? Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur man räknade på det men 5 st M12x1.5 som dras med minst 120Nm (vill minnas det är föreskrivet moment) skapar ganska kraftigt tryck mot anliggningsytan, och jag tvivlar på att det skulle vara något problem. Men jag förstår hur du tänker och det gäller att man har koll på att efterdra bultar osv. för skulle det hända att förbandet börja lossna så handlar det direkt om andra tankar!!

Diesel-räsern
/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.