AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
814

E85 bränsle i 840 ?

ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Är det någon som testat att blanda in lite eller mkt Etanol med den vanliga bensinen ?

Flera har vart på mig och menar att det inte ska vara några problem även om jag har V8. typ "kör 50/50 - inga problem vetdu"
Klart det skiljer nästan 4 kr/litern och lite snål är man , men är det inte lite väl snålt ?
Det är mindre energi i E85. Lite kan du alltid blanda i, oavsett motortyp. Uppåt 50/50 kommer du ha 15% mindre energi, dvs lika mkt effekt tapp.

Ett annat sätt är att mappa om bilen för 100% E85, då landar du i dagsläget på ett bensinpris på under 10kr ltern.

Frågan är, hur mkt klarar originalspridarna? Vad flödar de?

Om de arbetar på omkring 70% av max när du kör på bensin kan du köra på 100% E85. Det enda du behöver är ett chip.

En annan aspekt på det är att bilen blir mkt svårstartad vintertid med E85 så det fungerar bäst sommartid!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
När jag läser postningen tycker jag du svarar själv mycket bra i sista raden. Många röster runt och i dig antar jag:) Kör och njut av det som är inköpt och konstruerat. Komplettera med en cykel för nära transporter. Vid körning i enbart stad med dessa 2 kan man ju säga att en 8serie drar noll åtta milen i stan:) mvh asken
Om du ska testa gör det i 518i: n, har sett flera annonser på bilar med motorfel på grund av etanoltankning men poäng är om du är beredd att förstöra en bil gör det INTE med en 840Ci E31!

Stephan
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Länk
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Riktigt bra länk och info från er andra ..

Inget snack - det blir riktig soppa för hela slanten ...

iaf. tills miljöpartiet tvingar i Etanol i allas tankar :o)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.