|
|
|
|---|---|
|
Hej i vårvärmen! Min sambo köpte nyligen en BMW 518i från 95, alltså med M43-motorn som sägs vara väldigt långlivad. Bilen startar alltid och går rent och fint, utom när man startar den. Startmotorn går ett eller två varv, sen drar den igång. Varvtalet sticker upp till 1500 för att sedan falla ner på tomgång. MEN på det där "fallet" så dimper den ner ända till 400-500 varv, varvid bilen hostar till lite lustigt... Detta är naturligtvis inget katastrofalt, om det inte vore så att bilen nyligen DOG mitt i en rondell i täby kyrkby... Hon märker inte att bilen har dött (varför skulle den det?) med den höga musiken och ringer mig och skriker "servon har lagt av!" Detta var ju inte fallet, men bilen ville inte starta efter det. Bara startar och dör när varvet föll, ungefär som att den inte orkade hålla det uppe. Jag fick lägga högerdojan på pedalen och höll 2000rpm en stund, sen gick den finfint. Inga vibrationer, inget svaj på tomgången, ingenting. Men det är just det där starttjafset som stör. Bilen har gått 22.000 mil. Svensksåld och snutägd. (Skrivbordspolis) Alltså: Vad kan det vara som gör att motorn hostar till och ibland (2 ggr) dör vid start? | |
|
Ta bort gummibälgen till insuget om vrid och vänd på det så att det är helt. Mitt var sprucket och då gick den konstigt, speciellt när man skulle svänga och frikoppla samtidigt så kunde motorn stanna, mycket obehaglit att tappa servon i kurvor Mvh ulfem |
|
|
Oj ja titta, tittade på det och det såg inte så fräsht ut. Skall absolut prova att täta det lite med typ eltejp. Fixas det får jag köpa nytt då. Tack för hjälpen :) |
|
|
Eltape funkar inte Jag tog vulkband och drog ett par varv runt bälgen, mycket bra produkt som finns bla på Mekonomen, ÖB och välsorterade järnaffärer. Den ska sträckas ut och sedan så överlappar man den så självvulkar den på en gång. 10 meter för 70 kr. Kan användas till mycket. |
|
|
Jo jag har skarvat mången telekablar med vulkduk, bra ide! Men nu har jag tittat noggrannare på den och den ser inte ut att läcka, men det kanske räcker med väldigt små läckor för att det ska strula? Den dog förresten för en timme sen igen. Hade varit på middag hos svärföräldrarna och när vi åkte därifrån kom jag på att jag hade glömt telefonen där. Vi vände runt och plockade upp telefonen. När jag skulle starta bilen dog den när den hade "varvat upp". Mycket lustigt problem detta :) Skall införskaffa vulk imorgon och prova! Tack igen :) |
|
|
Jag har ett liknande "problem" med min 518i -95. Varje gång man startar den hoppar den upp till nästan 1500 varv för att sedan falla ner till 400/500 varv och därefter upp till det normala tomgångsläget. Exakt som du beskriver! Men den har aldrig bara dött under körning. Dock har det hänt 2 gånger att bilen var väldigt svårstartad..Detta utav ca. 500 uppstarter dock... Kan det ha något att göra med den där gummibälgen det också? Min bil Länk |
|
|
Titta gärna på slangarna tii tomgångsmotorn oxå, dom kan vara spruckna i ändarna.. Bälg+slangar kostar ca 300 kr på bmw och är ett vanligt fel på M43 motorn. Mvh Jonas |
|
|
Vart sitter tomgångsmotorn? Bilder? Min bil Länk |
|
| 480mogge: Tror du att du kan ta en bild på var tomgångsmotorn sitter? Problemet blir värre och värre nu :( | |
|
Ni kan testa att spraya startgas på olika slangar för att se om den drar tjuvluft någonstans. Spraya med motorn igång, och om den varvar då så har ni hittat läckan. Läskigt problem när bilen lägger av, hade det på min 320 E30-87, den dog i farten ibland, men då var det en slang..mellan motor samt luftfilter, damsaken tror jag den heter den böjda. Lycka till! beemoholist |
|
|
Alltså då ni sprayar på ett visst ställe självklart, om motorn varvar då så har ni hittat läckan.. beemoholist |
|
|
Hej! I själva insugningslangen hittar du även slangen till tomgångsmotorn. Den sitter under insugningsröret. Mvh Jonas |
|
| Tack så mycket 480mogge! Lovar att följa upp detta om det löser problemet! | |
|
Hej! Ett förtydligande, i första hand titta på bälgen till insuget, mycket vanligt fel på M43 motorn. Mvh Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.