|
|
|
|---|---|
|
Saken är såhär att när jag öppnar oljepåfyllningslocket på min 518i - 1982. Så blåser det som om den vore ur ändröret, förstår ni? Är det kolvringarna då eller? Kan tillägga att bilen går inte att köra, den går inte att gasa med, bara "möar" och dör.. Har gjort ett kompressionstest, och det blev cirka 9 BAR på alla fyra cylindrar. // Tack för alla svar/ Fredrik. | |
|
9 bar är rätt lågt fast eftersom det är jämnt så är det nog ingen katastrof! Dock borde motorn känts "svag" vid låga varv (säg under 2000 rpm) och speciellt vid kall motor. - Hur långt har bilen gått (min 3.0 har gått 72.000 mil och den ligger på ca 10-11 bar) - Vet du vilken kvalitet det är på kompressionsprovaren du använt? Jag har varit med om att det skiljt på flera bar mellan två olika mätare. - Har bilen varit varm (eller i alla fall ljumen) när du tagit provet. Det kan skilja mycket mellan kall och varm motor! - Har du haft gasspjället öppet under provet - Har du haft ett fulladdat batteri under provet? - Har du mätt trycket under flera kompressionsslag så att nålen inte ökar mer? Att det blåser så mycket ur oljepåfyllnngslockat verkar inte normalt! Speciellt inte obelastad och på låga varv (som det brukar vara när man har locket borta)! Har ingen aning om vad det kan bero på. Med 9 bar i kompressionstryck kan det knappast blåsa förbi kolvringarna så "avgaser" mycket som du beskriver. Per L |
|
|
Bilen har gått cirka 21.000 mil, och under de senaste 15 åren har den bara gått 3000 mil. Batteriet är nyladdat, och i bra skick. Gasspjället har jag ej rört under kompressionstestet.. Kompressionstestaren kommer från "biltema" hehe. Bilen har vartit kall när jag testat.. Jag har kört så länge tills nålen inte rört sig mera vid testat på mätaren. Bilen är jätteslö, det går inte att köra den, gasar man så dör motorn. Toppen är renoverad på EB-Motor i Borås för 3000 Mil sedan (1992, hehe). Jag kan inte förstå mig på detta riktigt.. men när jag hade borta toppen från motorn så kända jag lite på kolvarna i sidled, och dom glappade lite då i sidled, det skall dom inte göra eller? Kan tilllägga att det luktar avgaser och bensin i motorn (oljan).. // Desperata Fredrik. |
|
|
NÅN???? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.