AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
611

Slirar på kopplingen

Har renoverat lådan, har kört mycket med bilen utan problem, men helt plötsligt när jag skulle iväg så tokslirade den på kopplingen, stod å gasade den en stund på tomgången, gled iväg i lugnt tempo sen gasade jag på och den slirade på 2:an 3:an...körde ca 500m stannade och gasade iväg utan problem, har nu kört ca 7 mil sen den slirade utan problem...någon som har en idé på vad det kan vara...

Patrik L
Jo kollade kopplingen när vi va isär med lådan och den såg ut att vara i bra skick, såg faktiskt rätt nybytt ut...

Patrik L
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Hmm, Du var kanske för snabb när du satte ihop praktylerna?
Kollade du urtampningslagret dvs att det gled fint på axeln? likaså gaffeln?
Det är det vanligaste felet på v*l*o lådorna ( kopplingarna ) Snabb ihopsättning och bortglömd nogranhet.

MM
Var jäkligt nogran med allt, så att det inte skulle bli nått problem, så det kan inte vara slarv från min sida...

Bytte alla packboxar i lådan plus den utgående axeln på motorn...

Patrik L
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Bara en fundering... du har inte bytt olja i motorn? =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Jo har bytt olja gjorde en stor service i samma veva som jag rev lådan...

Patrik L
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Oki doki. Vet att motorcyklar kan få problem med kopplingar när de byter olja. Fråga mig inte varför, för det vet jag inte. Men kompisen min råkade ut för det.

Så, är det detta som är felet, så byt olja. Den måste också köra ett bra tag innan det släpper och även köra ganska hårt.

/Edvard
BMW CS # 4503
PÅ en motorcykel kan jag förstå det eftersom växelåda med koppling och allt badar i samma olja (motoroljan) men på bilen så har du ju helt annan funktion...lamellerna badar inte i olja, som på motorcykeln...

Men tackar för tipset iaf

Patrik L
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Det kan ju ha varit en massa gegga på lammelerna typ olja och lite skit, behöver inte vara så mycket...
Försviner när du slirar lite, det var ett vanligt fel när jag bytte på minna opelar

kör i diket eller smaka på "shockvågen"
Nja den slirade aldrig efter bytet utan det var just vid detta tillfället, körde ca 100 mil efter bytet utan problem, problemet uppstod när jag stod och gasade bilen stillastående (spann inte) sen när jag körde iväg så slirade den på kopplingen, körde då lungt i ca 500 m sen dess har det vart bra igen, jävligt skumt det som hände...

Patrik L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.