|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag var och besiktade bilen här i veckan, och fick nerslag på ojämn bromverkan fram, så jag motionerade oken, och bytte även bromsklossar, och skivor fram. Innan bytet så vibrerade det i ratten vid inbromsning, men nu har det även börjat vibrera i farter mellan 50-90. Men när jag lägger foten lite på bromsen så slutar det att vibrera. Jag har inte vågat att testa att bromsa till, eftersom de ska köras in och så. Skivorna har jag köpt på biltema, och klossarna på mekonomen. Vad kan det vara för fel? / Leon | |
|
1:Bromsarna ligger an lätt, det kan ge upphov till gryma vibrationer, kärvande glidkolvar eller kolven i oket. Du ska kunna dra oket lätt för hand fram o tillbaka utan klossar i, kolven ska glida tillbaka lätt med en stor polygrip, rost på kolven/oket kan vara anledningen, oxå igensatta broms slangar. 2:Du har inte gjort rent anläggningsytan på navet 100%igt innan du monterade skivan, då vobblar skivan, det räcker men 1/10 dels mm för att det ska kännas i pedalen. |
|
|
Ok, tack för det snabba svaret! Jag tror nog att det kan vara att oket kärvar. Det var ganska trögt att trycka tillbaka kolven, plus att den var ganska rostig... Vad gör man åt de då? Renovera oken? hur gör man det? Svårt, dyrt? / Leon |
|
| Prova att lossa luftnippeln och tryck tillbaka kolven, går den markant lättare då är det stopp i slangen. | |
|
Ok, ska prova det först då! Men om det inte är de, vad gör jag då? / Leon |
|
|
har exakt samma problem som du, fast på min 320ik -88 där är det nog glidpinnarna som är slut, orkar inte renovera det så det får bli ett bättre beg.. Mvh |
|
|
Vilka är glidpinnarna? Jag kollade på mekonomens hemsida. Där hade de två olika rep.satser till oket. Ena hette "Rep.stats bromsok fram" och den andra hette Reps. gliddel ok fram. Vad är skillnaden? Det kanske är bättre att åka till bmw och köpa det där, borde väll vara ungefär samma pris? Är det altså bara att ta loss oket, och ta ur kolven, och göra rent cylinderloppet och byta packningarna, eller hur gör man? /leon |
|
|
En fråga till. Kan man sätta en slangtång på bromsslangen när man tar bort bromsoket? Har ni några erfarenheter av dessa? vilken är att föredra? Länk Länk / Leon |
|
|
Lättaste sättet att få ut kolven, särskillt om den kärvar, är att hänga av oket och trampa ut kolven med pedalen innan man lossar slangen. När man gjort det, spärrar man pedalen nertryckt en liten bit, lämpligtvis men en pinne mellan stol och pedal, då rinner inte bromsvätskan ur systemet och man behöver bara lufta den sida man jobbat med. Då behöver man ingen tång. Sen är det bara att putsa rent, jag använder våtslip papper 600 och 5.56 eller liknade medel. Montera ihop med bromsfett (inget annat fett) |
|
|
Ok, tack så mycket för svaret! Men varför rinner inte bromsvätskan ut då? Blir det baktryck på något sätt eller? / Leon |
|
|
Så fort man rör pedalen lite stänger kolven i huvudbroms cylindern hålet upp till burken så nån vätska därifrån kan innte rinna ut. Dessutom kan inte vätskan rinna ut ur rören för att det är stängt i ena änden. Prova att stoppa ner ett tunt rör eller slang i vatten, sätt fingret på ena änden så det blit tätt, lyft upp, vattnet är kvar, det kan inte rinna ut så länge det är tätt i ena änden. |
|
|
Hej igen! Jag har nu bytt bromsskivor igen, bytt klossar, renoverat oken och bytt bromsslangar. Men det vibrerar fortfarande i ratten. Inte lika mycket som förut, men det finns ändå där. Vad kan det nu vara för fel? Den vänstra skivan fram såg inte ut att gå helt rakt när jag snurrade på den, men kan det inte vara där skivan sitter fast i bilen som är lite sne, om ni förstår vad jag menar? / Leon |
|
|
Va sitter de för fälgar på? Eftermaknads fälgar? Du har isåfall inte råkat tappat bort en centrumring när du monterat dem? Dragit snett utan centrumringar? Ta bort fälg och ok annars och rotera skivan o se om den vobblar. Säker på att det inte har varit vibrationer innan? Börjar nästan kännas som länkarmsbussnignar/styrledsproblem? Själva navet har med stor sannorlikhet inte blivit snett! |
|
|
Min E30 började vibrera när jag bytte till sommardäck, innan fanns det inte tillstymmelse till det. Hittade en liten bula på ett däck - viola. Det är inget sånt? |
|
|
Det där med centrumringar kan nog stämma! Nu när du säger det så hittade jag en ring på backen när jag hade satt ihop allt, tror dock att jag slängde den... Vart kan man köpa nya sånna? Kan det ha tagit någon skada att köra utan sånna, eller är det bara att sätta dit? / Leon |
|
|
De e inget som tar direkt skada.. klart de sliter mer på allt i framvagnen om man kör runt med obalans i all evighet. Ringens enda funktion är att centrera fälgen mot navet, brukar kunna gå att dra fast fälgarna då med lite precision och korsdragning. Annarfs finns nya ringar på verkstan, brukar va olika färger beroende på storlek. E du en sån som brukar få mycket saker över när jobbet o klart? =) Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Kompletering: Va lite otydlig beskrivning på "verkstan", skulle stått däckverkstan! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Hehe, ja de händer att det blir lite saker över ibland... :P En gång i tiden så renoverade jag och en kompis en mopedmotor, och när vi äntligen var klara och hade satt ihop allting så hade vi typ 3 ringar, en fjäder och en skruv kvar...? Men den startade, och gick ända till han sålde den ett år senare! :) / Leon |
|
|
Håller på med mina Ok i talande stund å kom fram till att min kolv i oket e tvärslut (Angripet av rost, djupt), måste bero på det, samt när jag skulle föra tillbaka det med polly tång så hade det fastnat därav jag spräckte kolven =) Blir till akut jaga Ok imorgon.. Mvh |
|
|
Ajdå, de lät inte så kul. När jag tog ut min kolv så förfarade jag att dom skulle vara helt slut, men så var det inte en enda lite rostfläck på någon av dom! De var iaf. trevligt. Jag satte på en av de centrumringar jag hade, och det blev mycket bättre, men det vibrerar fortfarande ibland, så jag ska testa att sätta på andra sidan också. / Leon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.