|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lite problem med min 325:a Det försvinner kylarvätska. Skruvar man av oljepåfyllningslocket så är den täckt med en grå/vit krämig sörja. Den sörjan är dock inte på oljestickan men oljan är däremot utspädd med vatten. Trodde att det var en spricka eller att topplockspackningen hade gott så vi provtryckte cylindrarna (8kg) men det bubbla inget i kylvätskan eller pös någonstans. Någon som vet vad som kan vara fel? Krävs det mer än 8kg för att upptäcka en spricka? | |
|
Sprickan sitter inte i förbränningsrummet, utan upptill i toppen mellan vatten och olja, oftast är den sprucken under 2a kamlagret bakifrån, kamen måste demonteras för att hitta sprickan. |
|
|
tycker oxå det låer som en spricka tyvär.. bara ett börja riva å titta efter. Mvh |
|
|
Planen var ju iofs att toppen skulle av, men inte förräns till vintern ;) Har kört ett par mil lugnt nu utan att jag märkt att det försvunnit något vatten. Har lossat på locket till expansionskärlet för det byggdes upp tryck i den, och kör med det knappt fastspänt alls. Kan det hjälpa? Den har stått still rätt länge så man kan inte bara haft sådan tur att det varit snuskigt mycket kondens i den? :) Ska byta oljan i morgon och se hur det blir om jag fortsätter köra lugnt och med locket löst :) |
|
|
okej får du tryck så låter det ju inte bra, kan ju ha sån tur så att du fått luft i systemet samt att där e kondens men låter dock värre.. Inte sugen på att sälja? eller byta mot Ny bes 320ik -88 2d shadowline /Danne |
|
|
Förmodligen så är väl toppen eller packningen körd...men men, kan ju vara kul att testa Nej, förutom detta så är bilen i riktigt bra skick och motorn hade jag ändå tänkt riva så detta är inget som får mig att fundera på att sälja :) |
|
| Men kylarvattnet har inte sett annorlunda ut eller luktat olja/avgaser, borde det inte göra det om där är en spricka? Speciellt nu om locket är löst och där inte är något tryck i kylarsystemet? | |
|
Ett litet tips. Tryck ska det vara i kylsystemet när motorn blir varm. Om det pyser när du öppnar locket på expansionkärlet när motorn är varm så är det som det ska vara. Du ska ej köra med öppet lock. Kylsystemet blir trycksatt när motorn och kylvattnet blir varmt. Om det blir för högt tryck så släpps det ut via locket som har en inbyggd övertrycksventil. Ett ställe som det kan vara svårt att hitta ett eventuellt läckage på, är där slangarna är anslutna till spjällhuset. Det är i så fall packningen mellan spjällhus och huset som slangarna sitter på. Mitt i detta sitter även slangen som kommer från ventilkåpan ansluten. Detta läckage märks bara när motorn går. Det brukar sällan bli några pölar under bilen när den stå parkerad. Danne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.