AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.751

Ryckig gång när man släpper gasen (e30)

Sida 1 av 2
STi
Hejsan var chaffis inatt och körde polarens 325 -88. Märkte att när man körde sakta runt 20-50 km/h och låg på olika växlar olika varvtal att så fort man släppte upp gasen så ville bilen rycka.
Det hände inte alltid men nästan hela tiden. Detta gjorde att det blev svårt att glida på stan :(
Började fundera på vad som gör detta, är det bakvagnsbussningarna eller är det hardyskivan?

Någon som vet vad det kan bero på ?

Har själv aldrig varit i kontakt med detta fenomenet tidigare.

/MvH Jimmie
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
tror på hardyskivan...
STi
Hur ser man om det är hardyskivan? är det bara till att skruva ner och titta eller finns det något annat sätt att ta reda på det?
Hur lång tid tar det att byta ut hardyskivan? Pris?

Så ni tror inte att det är Silent blocken?
STi
Åkte med min polare idag också, märkte av detta fenomenet vid högre hastigheter också. Men inte lika mycket som vid låga farter. Är det hardyskivan som är dålig då?
STi
Lyfter tråden då jag är osäker på om det är hardyskivan eller inte. Kan någon komma med erfarenheter eller info?
Da
30
Daniel A
m5-90
525-89
tror snarare han behöver se över motorgången. bilen blir juh känsligare på motorns gång när det finns ett glapp i drivlinan och nästan alla gamla tuktade e30:in har lite glapp i drivlinan som oftast inte går att få bort genom att byta en hardyskiva, då sk man ha en fruktansvärd tur....kolla istället över tändsystemet så det inte finns några som helst misständningar och kolla även ventiljusteringen och sök efter tjyvluft...tjyvluft brukar vara det vanligaste när m20:in rycker o härjar trasiga slangar etc...

MVH Danne
STi
Bilen gjordes iordning av förra ägaren lite drygt 1000 mil sedan. Då sattes det dit en vassare kam nya vippor mm. Bilen går bra iövrigt.

Men inte ska bilen "jucka" det är ju nästan så bilen hoppar fram om man krypkör på stan. Om det nu är fel på tändningen eller liknande så som du skrev?
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Konstigt att så skulle vara fallet på alla de m20 jag kört... De är trots allt ett antal stycken >10.

Men slangar osv är kollat, en burk startgas är förbukad utan resultat. Stiften är nya, dock så har jag inte tagit mig tid att ta bort fördelaren, sitter ju så satans illa åt. Får bli nästa steg.

Konstiga är att fenomenet är som bortblåst så fort jag rycker ut spjälllägesgivaren! Skulle ju eventuellt kunna vara allt glapp i drivlinan, för glapp de finns det. Gott o väl!
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
opps, total felpost! Ignorera ovan!
STi
ja det kanske inte var redigt rätt ;)
Da
30
Daniel A
m5-90
525-89
polarns fick det symtomet på sin e30 och på hans va det en slang som går in på insuget alldeles ovanför ventilkåpan med en skarp böj(tror den ansluter nere vid tillsatsluft sliden om ja inte minns fel), hade även det fenomenet på en 323 ja hade, men d kollade ja aldrig upp, men det var garanterat motorn som gjorde dom juckningarna iaf...men visst kan drivlinan göra ryckningar också men är man van bilen brukar man kunna köra mjukt iaf fast glappet finns där, men som sagt är motorn inte klockren blir det knepigare...
Ku
118
KuLLeN
325iM Coupe -89
320ik Coupe -87
hörs oljud från bakvagnen?
STi
Inte så direkt kanske lite som om det glappar lite bakifrån när det rycker.
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
har samma problem på min IX. misstänker åxå att d kan vara nåt glappt nåt stans. Va till BMW idag å köpte nytt växellådsfäste, d verkar vara ganska slut + att jag har ett dunk i golvet typ mitt under framstolarna varje gång jag kör över större gupp. Har även misstänkt att d kan vara gasspjälls givarn eller nåt. Nån som vet om man kan göra rent den eller nåt?
NF
440
NFd
325im -87
Jag misstänker att tomgångsmotorn kan vara inblandad också.

Nisse
STi
Kan det vara den lite vassare kamaxeln som gör det då menar ni?
NF
440
NFd
325im -87
Nej, kamaxel med längre öppningstid gör bara motorn svagare
på lägre varv, ej ryck när man släpper gasen.

Nisse
STi
Bör han kolla upp tomgångsmotorn?
NF
440
NFd
325im -87
Ja eller kanske signalen till tomgångsmotorn.

Jag har själv liknande problem med min bil, särskilt innan motorn
kommit upp i temp.
Jag testade först med startsprejmetoden och det visade sig att
motorn fick tjuvluft mellan topplock och insugsrör. Bytte packningar
och motorn blev mycket bättre vid kökörning men lite var kvar.
Jag provade att plugga igen tomgångsmotorn så att den inte
kunde släppa igenom luft förbi gasspjället. Då gick motorn mjukt
och utan ryck vid kökörning men då försvann ju förståss tomgången.
Så nu ska jag ge mig på det lilla ryckproblemet som är kvar när
jag får lust.
Min tomgångsmotor verkar alltså få en felaktig signalpuls i övergången
mellan tomgång och lite gas som ger ett retligt knyck och klonk i hela
draglinan.

Nisse
Da
57
Danne_02a
m535i -87
1502 -77
Ryckandet är garanterat Hardy skivan eller nått mellan bakaxel å slut vxl

Mvh
STi
Nu har jag hört en massa olika svar. Tror att hans bil har fått gå ganska så hårt av ägaren innan. Är det större risk att det är hardyskivan då eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.