AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.273

AC fråga E39 (ingen kyla)

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Idag har det varit riktigt varmt,så då fick jag anledning att testa min AC i 528an.Den funkade klockrent förra sommaren,och AC´n har varit på även under vintern men givetvis inte märkt nått då.Hoppade in i bilen efter att den stått o gassat i solskenet cirkus 24-25 grader i solen.kör i minst 3-4 mil utan att någon antydan till kylning kommer.Testade på tomgång att slå av o på och man märker att kompressorn slår till,och att varvtalet ändras.Har även testat att "pysa" i röret och där verkar vara bra tryck.Någon som har några ideer på vad det kan vara som är fel?

BMW fûr allè
re
27
reliken
540iA -96
hade samma symptom idag på min 540 e39a när man skulle prova kylningen, köpte den i vintras o han sa att ACn funkade kanon, (Har även haft min på sen jag skaffade den).
Det är med stor sannorlikhet för lågt tryck i systemet , då startar inte kompressorn....

Det är gjort så för att man inte skall köra sönder kompressorn...

Billy aka Fantômas
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Det som är egendomligt är att slår jag av genom att trycka på snöflingan sjunker tomgången,trycker jag på den igen ökar varvtalet igen o man hör ett "knäpp" när kompressorn slår till.Vet att förre ägaren hade problem med att kupé fläkten kunde sätta sig på högsta hastighet ibland,men det har inte jag råkat ut för än.Dock haft bilen i 1 månad bara

BMW fûr allè
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det är inte så att du har ratten ställt på rött mellan utblåsen bara?

*BAWORAK*
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
he he.nädå dom står rätt.men är inte dom enbart frisklufts utblås ändå ?
"he he.nädå dom står rätt.men är inte dom enbart frisklufts utblås ändå ?"

Nej om den är ställt på kall så ska det komma "nedkyld" luft där om allt fungerar

Billy aka Fantômas
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Ok,trodde inte det hade någon större betydelse.Men dom har iaf stått på 3 blå prickar hela tiden.
Om det nu är så att där är för lite kylmedium,kan man "tjuvkoppla" tryckvakten och kolla om kompressorn eventuellt går igång,och även se om där kommer nån kyla överhuvudtaget?

BMW fûr allè
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag fick ingen vidare kyla i min ac efter första vintern, det var frisklufts/kupefiltret som var helt igensatt, i med ett nytt och kylan kom :) Kan ju vara värt att se över det iallafall.

Min bil: Länk
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
råkade ut för samma som bimmerbåjj kylan försvann..kompressorn slår till men ingen kyla.. bara läcksöka först . sedan fylla i kylmedel så kommer kylan.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.