AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.937

Dyrt byta försäkringsbolag efter indraget körkort !

ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Ville byta bolag när jag köpte min 840 då det fanns några som mkt billigare än mitt Folksam. Men då fick jag veta att eftersom jag vart av med kortet 2 månader året innan så förlorade jag ALL min bonus när jag skulle byta bolag.

Vilket själklart gjorde att jag var tvungen att hålla kvar vid samma bolag där jag hade typ "full bonus".

Jag rinde inte alla bolag - men finns det något/några andra bolag som bortser från sånna tråkiga saker som indraget kort en kortare tid och låter mig flytta över försäkringar med BIBEHÅLLEN bonus?
th
3
thbj
328iM cab -96
525iM -2001
Hej
Till Trygghansa kan du byta utan att fölora din bonus. Där räknas första körkorts dag.

ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Hoppas att du har rätt thbj - men det var nog exakt det svaret jag fick ändå av de flesta bolagen jag ringde.. alltså efter att ha fått körkortet indraget räknades sedan ett nytt körkortsdatum från det att spärrtiden var slut. De får upp det automatiskt när de slår på personnummer eller reg.nr.

Jag ska ringa och kolla för säkerhet skull .. tack för ditt inlägg.

// peter
När f-bolagen kollar upp ditt kk, så ser de dels första kk-datum, och har du blivit av med ditt kk, så ser de även "aktuellt" kk-datum. Dvs när du fick tillbaks ditt kk.

DINA (ex sockenbolagen). Går endast på ålder och skadefria år. dvs en 25-åring med nytaget kk, får samma premie som en 25-åring som har kört (utan att krocka) sedan han var 18.

Sveland (fd sockenbolag, numera fristående) kanske har ett liknande system...

Ta en offert på nätet, så ser du om priserna är konkurrenskraftiga.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
När det gäller Trygghansas vilkor så får du behålla ditt ursprungs datum för körkortet om det blir indraget kortare tid än 1 ÅR allt över 12 mån ses som nytaget körkort och då får du börja bygga upp trafikbonus igen...

Mpower
Man kan enbart se "senaste" körkortsdatum. Men vet man med sig att man varit av med det så ska man påpeka det. SOm någon skrev så tar trygghansa hänsyn till att du varit av med kortet om du varit av med det under ett år.
Offert på nätet kan bli fel just pga detta. Så ring hellre och snacka med dom.
har bra koll för jag jobbar på TH.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.