AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.340

passar sprängkåpan från en ZF HP22 på en HP24?

Hej, tvärr är det ingen BMW det gäller, men lådorna finns ju på BMW, så nån kanske kan svara?

i min volvo 940TDI har jag en ZF 4HP22-låda (exakt samma som BMW's förutom sprängkåpan)

men jag vill hellre ha en 4HP24, och har hört med Raymond på Alexandra Engineering och enligt honom så är lådorna utvändigt lika, så sprängkåpan och convertern skulle gå att flytta över, nån som kan bekräfta det?

det är ju större C1-koppling i 24:an men frågan är ju om ingående axeln också skiljer.
jag är rätt van med att greja med på aut-lådor och har gjort en del modd's på min HP22:a
blandannat snabbare växlingar, fixat lockup även när 4:an inte är i osv..
om ni vill läsa om det så har jag en tråd på 740-klubben om detta:
Länk
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Dem ska som sagt vara identiska, bara annorluda ventilpaket

MVH Robban B
ja men eftersom C1-kopplingen (även kallad A-koppling) är större på 24:an så undrar jag om ingående axeln är lika (som ju sitter ihop med C1-kopplingshuset)

sen om bultmönstret för sprängkåpan (mot oljepumpen) är lika också..
jag har tänkt ta en Hp24 och flytta över volvons sprängkåpa och converter från HP22:an
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
bultmönstret är lika, så även axeln enligt gamla noteringar jag hittade i min verkstadspärm

MVH Robban B
tack för svaret, då ska jag bara ha tag i en rasad HP24 som jag kan renovera&preppa sen slipper jag bry mig om växellådan nåt mer=)
Mvh Oskar
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
som sagt, det är identiskt hus på 4hp22 och 4hp24 så kåpan passar. ett alternativ är att uppgradera en 4hp22 till en 4hp24 genom att byta A hus, pump, tråg, bussningar, tjockare anslutningar till oljeslangar så det blir en 4hp24. Jag vet en som gjorde det för massa år sen men det var nåt krux. Om jag inte minns fel var det så att 4hp24 lådan är några mm längre än 4hp22 mätt från input- till outputaxel med den fetare 4hp24 pumpen o A huset. I min lista har jag olika inputaxlar till 4hp22 och 4hp24. Så mät en 4hp24 först för säkerhets skull så den går i på längden i din bil.

molle
tackar tackar! sen har jag även hört att HP24 har 4 planethjul istället för HP22:ans 3st, stämmer det?
och att det va allmänt grövre gods i axlar invändigt.
sen om det blir lite förlångt är inte hela världen, kardanen går ju alltid att korta.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Likadan Simpson planetväxel på hp24 som hp22 men andra axlar och byssningar på hp24.

molle
jo det var inte typen av planetväxel jag menade (det va ju längesen dom övergick från Revineaux till Simpson) utan det jag har hört är att HP24 har 4st planetdrev, de som sitter mellan solhjul å ringhjul.

men om axlarna är grövre, är inte ingående axeln också det då?
ja, jag får se om det är bolt-on när jag får tag i en HP24, satte ut en annons här men ingen har svarat än, kanske inte så gott om rasade/billiga HP24:or..

ok
31
okt.no
750IAL -88
750IAL -89
2x 745ia -84
323I -82
Hei, har lagt opp info her.
Länk
Länk
Länk
Länk
Du må sveise over hylsan på hp24 converteren til hp22 converteren.
hp24 converteren er for stor og passer ikke inn i 22hp sprengkåpan.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Just det så var det, diametern på konvertern var lite större. I den andra länken ser man på mellanplattan varför jag tror hp24 lådan även blir längre pga den fetare A kopplingen. Den lär bli 15 mm längre eller vad säger okt.no?

_chevrolet: Vad jag försökte skriva var att både hp22 o hp24 har samma planetsteg och alltså lika antal planetdrev. Räkna "planeterna" här Länk

4hp22/24 var de sista ZF lådorna med Simpson växel som sedan ersattes av Ravigneaux växel i den första femväxlade 5hp18.

Förresten, är det inte bättre att byta upp volvon mot en bmw 750i med 4hp24 från fabrik ;-)

molle
men jag tänkte använda HP22:ans converter, och den får ju plats under HP22-sprängkåpan.

molle325: så dom övergick till ravigneaux igen då? trodde att det var en utdödd konstruktion, men jag har bara sysslat med GM lådor innan jag gav mig in i HP22:an

och jag har vart sugen på en BMW 750iAL faktiskt, och var nära på att köpa en, men backade ur då jag insåg att det skulle bli åt helsike för dyrt att ligga å pendla 8 mil om dagen med den, dessutom är dom kända för att dammsuga plånboken om nåt börjar gå sönder.
sen kollade jag upp försäkringen å den skulle ligga på 10.000 även om jag reggade den på farsan, och en princip är att aldrig betala mer än 5.000/år i helförs.
men visst är det läckra bilar, det måste jag erkänna, lär ju vara ett gött vrid i dubbel6:an
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.