|
|
|
|---|---|
Len |
Om man kollar på de intervaller (inspections) som anvisas för byte av saker som tändstift, luftfilter (motor) och bränslefilter , så verkar det kunna bli mycket av både mil och kalendertid emellan. Är verkligen tändstiften så bra att dom varken behöver kollas eller bytas oftare än vid ungefär varannan Inspection? Blir inte luftfiltret dåligt långt innan man hunnit köra från en Inspection 2 till nästa dito? Och bränslefiltret - hur "proppat" är det när man har kört från en inspection 2 (när man bytte det) till nästnästa Inspect.2 ? (Enligt mallen skall br.filter bytas vid varannan Inspect.2). Vore intressant med synpunkter! (dessa detaljer är ju förvisso billiga, jmf med att man skall sätta igång och laga/byta utslitna mekaniska bitar) När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Jeg bytter litt oftere enn inspection... Husk vi bor i Norden og ikke i Tyskland der det nesten ikke er vinter... Jeg bytter motorolje og filter når Oilinspection lyser. Den stemmer bra med 10.000 km. Luftfilter og tennplugger skal byttes oftere enn ved inspection da... PS! Ikke bruk Bosch Super 4 til motorer med mer enn 6 cyl... Jeg brukte de pluggene på en ford jeg hadde og kjørte glatt 40.000 km og de var fortsatt som nye, men på min BMW så forsvinner kullstiften på fordelerlokket raskere enn man kan si banan... Og man kan også ødelegge coilen har jeg hørt.. Mvh Jan Erik [Jeg VIL ha svenske BMW priser til Norge] :-) |
|
Len |
Skulle vara kul med lite synpunkter på denna tråd. Ifall nu stämplade servicehäften är något bra, då vore det ju intressant att veta om det som döljer sig bakom (t.ex. serviceintervall för olika detaljer) ligger på en vettig nivå. Exempel; -Motorolja som "får" gå ca. 1300 mil (och som visar sin rätta kondition efter byte, genom att den nypåfyllda oljan blir klart "färgad" nästan omgående) -Luftfilter som får gå från en Inspection 2 till nästa (=9000 mil) -Tändstift som skall bytas vid varje inspection (3000 mil emellan?). Om dom kollas och vid behov blir rengjorda någon gång under tiden är oklart /osäkert. När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.