|
|
|
|---|---|
|
Jag var själv lite skeptiskt till den nya motorn, har den gamla versionen, förvisso i en 520d, men den har inte varit en helt positiv bekantskap. Hopplöst slö under 1500 varv, kräver mycket växlande, men det vägs väl upp på det hela när man tyst och bekvämt kryssar 120 mil på en tank. Jag har till dags dato läs minst tre artiklar i biltidningar där man har provkört 120d med den nya motorn, men ingen har beskrivit körupplevelsen utan istället lagt krutet på att beskriva alla nya energibesparande finesser, spaltmeter efter spaltmeter. Så det var bara till att åka och bilda sig en uppfattning själv, sagt och gjort. Efter en provkörning på 30 minuter i en ny 120d kan jag konstatera att den nya motorn inte kan ha mycket gemensamt med den tidigare versionen. Följande noterades: - Knattret är helt borta så fort man börja rulla, den låter precis som en vanlig bensinmotor! Jag misstänker att man har lagt ner en hel del arbete på att isolera bort motorljudet från kupén, bland annat med bättre motorupphängning. - Gubbkörning i sexans växel med 1000 varv på mätaren och sedan fullgas funkar utmärkt, inga vibrationer eller protester från motorn, den drar fint från tomgång - Turbokicken är i princip borta, det är bara ett jämt och fint drag genom hela registret - Stop & go fungerar i praktiken. Jag testade det ett flertal gånger och det ställde aldrig till med något förtret. Så fort jag trycker ner kopplingen så startar motorn och det gör den så snabbt så att den är igång innan kopplingspedalen når sitt bottenläge. Eftersom en dieselbil är som "mest" dieselbil vid tomgång så är det faktiskt rätt skönt att slippa knattret när man står stilla. Bilen var utrustad med sportchassi vilket för mig kändes klockrent. Feedback och körglädje i massor, det är nog en av de mest underhållande bilar jag kört någonsin rent väghållningsmässigt. Som en referens körde jag sedan en BMW 325d utan sportchassi, och undantaget den sköna 6-cylindermullret (ja, det är mer muller än morr på dieseln) så kändes 120d som en roligare och vettigare bil på alla punkter, förutom just då motorljudet. | |
|
Kul att höra att det var en positiv upplevelse. Har själv beställt en 120dA med M-paket. Har inte kört den nya, men däremot den gamla med automat och jag tyckte den gick jäkligt bra. Det börjar kännas segt att vänta men nu är det inte så länge kvar. Får leverans v18. M v h |
|
| Soundborder, har du några länktips till test av nya motorn? | |
|
Jag vill minnas att jag läst om provkörningar i pappersupplagan av Teknikens Värld, AMS och AutoBild, men det har just varit provkörningar, i samband med lanseringen, som inte gett någon djupare analys av bilens egenskaper. |
|
| Jag har en 3-dörrars 120d 177hk på ingång i juni/juli men har ej provkört nya motorn ännu. Har dock haft en E91 320d som jag tyckte gick riktigt gött, och är nya motorn ett strå vassare så lär man knappast bli besviken! | |
120d |
Har just hämtat ut en 5d 120d 177hp innan helgen! Är supernöjd med bilen efter dom första ca 50 milen! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.