|
|
|
|---|---|
|
ska en kall automatlåda växla annorlunda än en varm, och ngt hårdare?... egentligen är det ganska logiskt att det ska funka bättre som varm... men man blir ju ändå fundersam, brukar reta mig på det när ja åker till jobbet på morgonen, då den växlar vid högre varv, samt hårdare! 540-98 en annan undran, det här snacket om longlife/lifetime olja i lådan... behövs den inte bytas ut då eller? har pratat med 3st oberoende bmw mekaniker nu och alla säger att den ska fixa bilens livstid?? vad är det som gäller, min har rullat 18000mil nu. | |
|
Min gör likadant,. Jag har fått förklaringen att det är ett "vinterprogram" som gör att allt ska bli varmare fortare. Jag vet inte om detta stämmer, men det låter logiskt. När det gäller oljan så har min mek sagt att jag inte behöver byta oljan förrän lådan strular. |
|
|
Lådan kör inte vinterprogram utan tvärt om så kör den sportprogram eftersom den vill värma kattarna så snabbt som möjligt och därför försöker den varva lite mer helt enkelt... Jag tycker också att det kan bli lite ryckligt när man "smygkör" men antar att det kan bli så med sportprogrammet i? det kan säkert några andra svara på... |
|
|
Om du byter oljan nu så kommer du att känna skillnad på växlingarna, jag kan nästan lova att den går mjukare. Här på forumet finns de verkliga användarna av BMW-bilar och de flesta är överens om att oljan bör bytas vid ca 15-20000 mil. I alla fall de som provat att byta! |
|
|
Lånar tråden lite! Någon som har koll på hur man byter oljan på lådorna? |
|
|
Jag bara undrar... Vad är en verklig användare av BMW? |
|
| finns mekartips här på autopower.... (på hur man byter olja i lådan) | |
|
hejsan. kan tillägga att man behöver byta olja i lådan, om man kör tills det dyker upp bekymmer så kan jag lova till 99% säkerhet att lådan har andra bekymmer än endast olja. Nikki |
|
|
sad_ant: Har du några belägg för att lådan skulle gå i sportläge innan den blir varm? Det låter totalt fel, på alla sätt och vis. Att lådan skulle tillåta högre varv innan den växlar gör bara skillnad om man varvar ur motorn ordentligt, och det är ingen god idé om oljan inte är varm. Dessutom motverkar ett högre varvtal att katalysatorerna värms upp, de värms fortast vid hög belastning på låga varv... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
lådan i min 530i beter sig precis likadant. den lägger inte ens i 5:an fören vid 110. har noterat att om jag sätter den i vinterläge så växlar den normalt. |
|
|
min gör likadant,har precis slagit över till 17 000 mil. När den blir varm går den jätte mjukt o fint. |
|
|
Garpen: En som kör bilen varje dag, inte bara lagar åt andra... Det jag menar är att en duktig mek inte nödvändigtvis har rätt i alla sina uttalanden eftersom han kanske inte kör bilen i fråga till vardags - eller kanske inte alls - och därmed inte har den typen av erfarenhet. Jesperado: Det är ju ingen riktigt våldsam varvning i sportläge men det högre varvtalet höjer ändå temperaturen snabbare i cylinderblocket, och därmed avgaserna. Gör några försök med en äldre manuell vars kupévärme främst kommer från metallens temperatur, så märker man att man själv kan påverka hur snabbt man får upp temperaturen genom att växla vid låga eller höga varv. T ex på min gamla S**B 900 är skillnaden ca 5 minuter vintertid. Och ja - det fungerar som sad_ant skriver. Jag letar febrilt efter en pdf från en mekutbildning på automatlådor som jag sett, länkar om jag hittar den. Jag har för mig att det står beskrivet där. |
|
|
pbengtss: Jag har gjort tiotusentals "försök" med att få en katalysator varm på bästa sätt, och det är tveklöst hög belastning vid låga varv som fungerar bäst. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ja som nån skrev, ZF lådor har kallstartsprogram (men inte samma som sportprogram) som innebär att lådan drar högre på växlarna efter kallstart (men inte riktigt lika högt som vid sportprogram) samt att lockup inte används i samma utsträckning. Enligt manualen är syftet iaf att motor, konverter och katalysator snabbare ska komma upp i temp. Kan tilläggas att kallstartsprogrammet avslutas när något av följande inträffar 1. tre minuter har gått efter start (man kan alltså undvika att köra på programmet om man ger motorn 3 min tomgång efter kallstart innan man kör iväg) 2. bilens hastighet överstiger 40-60 km/h (exakt hast varierar med modell) 3. växellådans oljetemperatur når 60 grader (ej 4HP22/24) Hårdare växlingar. ATF oljans viskositet en avgörande faktor för hur hårt en automat växlar. Ju lägre viskositet (lättflytande olja) desto hårdare växlar lådan. En vanlig erfarenhet tex är att en automat växlar lite hårdare när den är riktigt varm (oljan varm och lättflytande) heta sommardar. Å andra sidan ju högre viskositet (trögflytande olja) som vid tex kallstart, desto mjukare o långsammare växlar lådan eftersom det tar längre tid för oljan att fylla kopplingarna som då kommer att aktiveras långsammare. Det finns tester som visar att en automat kan tappa uppåt 30 % av verkningsgraden när den är kall jämfört med driftvarm (70-80 grader) vilket försämrar såväl prestanda som ekonomi. För att växlingarna ska bli ungefär lika hårda som vid varm låda höjer vissa moderna programvaror växlingshydraultrycket när ATF tempgivaren signalerar låga temp. På så sätt ska växlingarna bli ungefär lika hårda kall som varm. Med lång tids användning kan ATF oljans viskositet både sjunka eller stiga från fall till fall beroende på halten partiklar främst från kopplings-beläggningar i förhållande till oljans oxidationsgrad (hur bränd den är) vilket i sin tur beror på hur lådans körts. Det förra fallet bidrar till att lådan växlar hårdare och det andra fallet att den växlar långsammare, lådan känns mjukare men segare vid växling. Som sagts i tidigare inlägg, är ett tips att kolla nivå och kvalitet på oljan så får man se vad det ger. molle |
|
|
jag kan oxå intyga vad jesperado skriver att kattarna snabbt blir varma av hög belastning på låga varv. Det var förresten en besiktningskille som lärde mig att gasa på 2an samtidigt som man bromsar en kort sträcka för att snabbt få upp kattarnas temp. Sen jag börjat göra så varje år de sista 50-100 metrarna på väg till besiktningen (och det inte är för lång väntetid) har mina avgasvärden vid första mätningen förbättrats avsevärt. molle |
|
|
Jesperado: Jodå - jag tror dig! Men det är svårt att få en vanlig konsument att belasta motorn speciellt hårt på låga varv för att spara på miljön (eller uppfylla EU-krav... :) ). Då är högre varv en enkel utväg eftersom det inte kan påverkas i så hög grad av föraren och "alla" bilar beter sig därför ungefär likadant, dvs katalysatorn uppnår arbetstemperatur ungefär lika snabbt oavsett vem som kör bilen. Jag antar att det är det som är tanken. Och så blir det till ett säljargument - "Vi värnar om miljön!". |
|
|
pbengstss: Jag tror inte att det blir någon miljövinst av det, den hårda belastningen ger betydligt högre förbrukning och större utsläpp. Det handlar mest om det mest effektiva sättet att värma en katalysator. Jag tror inte att växellådans körprogram vid uppvärmning är i första hand avsett att värma katalysatorerna utan att värma växellådsoljan... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Böt olja i min 540 nu vid 21000 mil pga ett vinande ljud från oljefiltret. Blev tyst och lådan växlar mycket mjukare :) | |
|
Hej, Har haft mina bilar sen de var nya från fabrik och samtliga har betett sig på detta sätt (högre varvtal vid kall "bil") både som nya och nu efter ett antal år. Inget uppseendeväckande egentligen, men jag kan tänka mig att man reagerar på det om man köper en bil begagnat som gått ett par mil. Vissa udda växlingsfenomen av liknande karaktär kan dock lätt åtgärdas genom att nolla felkoderna i automatlådan. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.