|
|
|
|---|---|
Transocean |
Kom just på att det visst blixtrade till mitt i natten på Autobahn. Det var en 100 sträcka och jag skulle gissa att jag höll 180-190 km/h. Vad kan hända? Plus att sen var det visst en annan sträcka som var 120 skyltad med konstiga kameror uppe i jättehöga stolpar, det var ungefär en stolpe/kamera på en kilometer. Höll också sådär runt 200, ibland gick det lite fortare då jag hade ganska bråttom. Vad var det för kameror? Såg mera ut som nån slags trafikövervakningsvideosystem men man vet ju aldrig... Juha |
|
De vita lådor som sitter över autobahn på ett antal ställen mäter trafik intensiteten, alltså hur många bilar som färdas per minut. Systemet kan därför själv sänka den tillåtna hastigheten på sträckan om det är mycket trafik eller dålig sikt! Vid fortkörning i Tyskland i din svensk reggade bil händer det inget alls! Men att köra mellan 180-190 km/t på sträckor med en tillåten hastighet på 100 km/t är sjukt, det finns en orsak till hastighets gränsen! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
I Tyskland är faktiskt hastighetsgränserna vettiga och det märker man efter ett tag, men eftersom gränserna är så låga på motorvägar här så kör man gärna av sig i Tyskland. Du behöver inte oroa dig, du får inga böter hit. Jag har blivit fotad ett par gånger, inget hände. |
|
|
Har också blivit fotad både i Tyskland och Frankrike. Du kan sova lugnt. En kompis blev fotad i ganska hög fart i en tysk hyrbil på Autobahn, det var i november. Det har fortfarande inte kommit något. Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
Transocean |
Ja men det låter bra! Antagligvis skulle inkrävning från andra länder innebära allt för mycket jobb för tyska myndigheter. Vi får hoppas att dom inte börjar med det i nära framtiden. För omöjligt är det ju trotsallt inte. När jag var i Garmisch Partenkirchen fick jag en silverfärgad 3-serie bakom mig som följde efter (körde inte för fort). Efter en stunds körning slog den på blåljusen och civilsnuten klev ur. Dom ville ha registreringsbevis, körkort och pass. Dom undrade om jag hade specialskyltar på min bil, jag sa näj, dom är vanliga norska skyltar (kör norskreggad). Men sådana skyltar som jag har hade dom aldrig sett sa dom. Dom matade in VIN nummer, reg.nummer och mina uppgifter i en dator och ringde hit och dit. Efter en kvart var det klart, jag fick tillbaka mina papper och dom beklagade det inträffna. Dom hade tatt reda på min norska adress, kollat att bilen inte var efterlyst nånstans, sen frågade dom vad min fru hette och var hon var, på hotellet sa jag, ja ni bor ju på Gasthaus Sissi sa dom! Visst bodde vi där! Glimrande detektivarbete! Juha |
|
WAUWW...skraemmande vad de kan luska ut!!!! De fick aeven ditt kreditkort da, eftersom de vissta att du hoell till pa Gasthaus Sissi....???? Men vad i all vaerden goer din fru pa Gasthaus Sissi naer du aer ute och braenner pa autobahn...? mvh marineutter |
|
| Tyska polisen( eller vem det nu är som samlar på bilderna från fortåkningskameror) har ett helt album med foton på min bil utan att ha hört av sig Sov lugnt, precis som tyska polisen!/ Schnellfahrer. | |
| blev fotograferad i juni förra året, har inte hört något än, | |
|
böterna ställs på bilen, så nästa gång man är i tyskland och man blir stoppad så måste man betala dom...... följer med bilen i ett år, fast det är någon annan som har köpt bilen.... hade visst 3 böter på min a8 (fick hem 1, svenska polisen sa att jag kunde rama in den, för dom hade inget sammanbete med böter) när jag sålde den till en kompis som sen blev stoppad i tyskland..... |
|
|
Inget händer om den är svenskreggad, men jag vet inte vad som händer om du blir stoppad där nästa gång. Jag hade månadsskyltar på min blir när jag importerade den så jag passade på att få så många blixtar som möjligt :) - BMW-träff i Malmö 6 Juni Länk |
|
| Inte lika farligt, men jag fick en p-bot i tyskland. När jag skulle till banken och betala den hemma i sverige så sa bankmannen att jag skulle skita i det för det händer inget om jag inte betalar den.. Och det var snart ett år sedan och inget hört. | |
|
Varför inte betala böterna om man har brutit mot lagen? Stå för vad ni har gjort som riktiga män. |
|
| Spider, vad är det som är så manligt med att betala pböter man inte behöver?Låter mer kärringgöra. Stod för länge vid paut i Köln för några år sedan. Fick ett tjusigt kort med kölnerdomen på framsidan och lokala parkeringsföreskrifter på baksidan på vindrutan. T.o.m. Pnissarna begrep att ingen vettig utlännig bryr sig om att betala ev. böter, utom Autopowers enda Heman , Spider./ Lägger pengarna på roligare saker. | |
|
Toomas Så det är manligt att bryta mot lagen och sedan skita i att betala böterna? Jag tycker snarare att det är patetiskt. Kör inte för fort om du inte har råd med det. |
|
|
Kan nämna att jag har kört för fort 2 gånger, men jag betalade mina böter. Jag står i alla fall för vad jag har gjort |
|
|
EU arbetar hårt på att fortkörningsböter i ett land skall kunna drivas in i ett annat land. Besluten är redan fattade. Sverige har varit pådrivande. Svensk polis kommer att driva in fortkörningsböter från andra EU-länder. Plåtad av en kamera i Frankrike? Det kan bli riktigt dyrt. Och du kommer inte undan. Detta gäller givetvis andra trafikbrott också. Det kommer aldrig att fungera, tror du kanske. Sorry, men systemet innehåller en riktig morot. Bilistens hemland får behålla böterna. För ett antal år sedan drev Sverige frågan hårt, men misslyckades eftersom förhandlarna från andra EU-länder blev chockade när dom fick reda på hur hårt Sverige straffade ringa trafikförseelser. Vilken chock dom skulle fått om dom fått reda på hur milt Sverige straffade dom som i berusat eller drogat tillstånd körde ihjäl någon. Parentes: Köra ihjäl två femtonåriga tjejer drogad: 8 månaders fängelse. Ute efter 5 månader. Straff för samma i England: 5-7 år. Tyskland likaså. USA: 20-30 år. Så tag det lugnt ute i Europa. |
|
|
Spider: Det är väl skillnad på lagbrott och lagbrott. Och har du endast kört för fort 2 gånger i hela ditt liv? Ska du inte säga att du aldrig bytt fil utan att blinka också... Min bil Länk |
|
|
kan ju dock upplysa er om att danska polisen skickar bilderna till svenska polisen som sedan skickar dom till den som äger bilen med bötesbelopp... tro mig dom skickade till min pappas företag när jag varit o blåst lite i danmark.....inget kul... spider: woouuv kör för fort 2 gånger..... oj oj oj.... en annan har ju för vana att alltid köra för fort..bara blivit av med kortet 3 gånger o tagit nytt varenda gång....massa år med prövotid gav resultat...hahaha |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.