AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.326

Varstopp vid 6000rpm? M3 e46

Et
65
Etnica
E46 M3 Manuell ESS VT 575 Kompressor -01
E46 M3 -02 Smg.
E46 330i sedan M-sport -02.
G31 540ix -19. Bm3 e30 Xhp.

BMW CS #6552
Tjena!

Hade inne min M3:a på garantirep hos BMW group i Mölndal förre veckan. Dom bytte lager och lite delar jag själv påpeka. Var inga som helst problem förens jag idag märker att varvstopped ligger på 6000rpm. Innan jag lämnade den till dom varva den precis som den ska göra. Inga felindikationer i intrumentpanelen heller.

Någonting dom har gjort med bilen i samband med byte av delarna? Tror även att dom ställde in en ventil som hade eller har någonting att göra med vanos?? för att den läckte lite olja.

Bilen går annars kanonfint och inga misslud hörs eller något liknande.

Nån som har någon ide om vad jag ska göra? Ringer BMW på måndag, men frågan är ju om dom kommer erkänna detta om dom nu gjort något fel i samband med reparationen.

Tacksam för svar!

MVH
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
på m3 e46 kan du inte varva bilen stillastående mer än 6000rpm.det finns ett spärr som gör att du inte ska varva bilen mera än 6000rpm.dvs att du inte kör bilen.men i vanliga fall ska du kunna varva ut den när du kör bilen.
Et
65
Etnica
E46 M3 Manuell ESS VT 575 Kompressor -01
E46 M3 -02 Smg.
E46 330i sedan M-sport -02.
G31 540ix -19. Bm3 e30 Xhp.

BMW CS #6552
Samma sak när jag kör dock. Men idag låg den på cirka 6800rpm när jag gasa ut på motorvägen.

Tack för svaret.
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
Varvstoppet borde ju ligga runt 7900 om allt är normalt? Fast det är ju viss tröghet i mätaren så om du gasade från ettan kanske nålen inte hann upp till max? Men det låter märkligt. Låter som ett jobb för BMW iaf.

I nåt helt orelaterat noterade BMW Mölndal även 2.3 mm mönsterdjup på mitt reservdäck i protokollet när jag hade den inne för Inspektion I.

Hädanefter låter jag Wölkes i Frölunda ta hand om min bil.

(E46 M3 har inget reservdäck alls, för den ouppmärksamme. Svårt att mäta mönsterdjup då, kan man tycka. "Tja, ibland går det lite snabbt", var deras kommentar. "Ja, verkligen. Så långt bort från er som möjligt", var min.)
M3
17
M3Carbon
M3 Coupé -04
Nix, det finns ett varvstopp som slår in vid ca. 6000 rpm om bilen inte rör på sig. Alldeles för lätt att tokövervarva annars.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
här har ni ex på att bilen går inte att varvas ut när den står still.och att den spärrar vid 6000 rpm.
kolla de sista sek i filmen

Länk
Da
36
Davve_z
M3 E46 -02
Z4 e85 -03
tja min varvar mer än 6rpm när ja står stilla!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.