AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.221

Flammig bil efter vaxning?

Hej!

Har en monacoblå, dvs mörkblå metallic, 320 E91 som jag köpte för ett par månader sedan, då var den helt nypolerad.
Eftersom jag snart upptäckte att skiten "satte sig" som den inte gör på en nyvaxad bil (dvs den mesta skiten satt kvar efter högtryckstvätt) gjorde jag en ansträngning och vaxade bilen. Nu har lacken blivit helt flammig. Det syns bara i solen, men då ser dörrsidorna helt randiga ut :-(.
* Vad har jag gjort fel? Har de använt något medel vid polering som blandar sig olyckligt med vaxen, eller kan det vara något annat? Måste man ta till specialknep när man vaxar en så mörk bil?
* Vad kan jag göra åt det nu? Är det lackrengöring och omvaxning som gäller, och kommer det i så fall lösa problemet?
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Tror du ska polera om det med polish och sedan vaxa det igen!
Hjälpe en kompis att polera upp hans svarta jänkare, det var ett helvete att inte få det flammigt! Synd att det är så svårt med mörka bilar, för dem blir satans snygga om man lyckas!
Vilket vax har du använt?

Meguiar's NXT Tech Wax (som ger himla bra resultat) kan ofta ge flammiga intryck på mörka bilar (som mina bilar) de första 1-2 dygnen eller till man tvättar bilen igen.. Detta tydligen ett fenomen som jänkarna talar som om "polymers need time to setup correctly".

/Marcus
Det är snarare så att bilen blev flammig efter de två första dygnen, men det kan bero på att bilen inte stod i solen innan, så jag såg det inte.
Den är tvättad, men bara avspolad med högtryck, efter vaxningen. Skall se hur den ser ut efter en ordentlig tvätt med svamp också. Tvivlar dock på att det hjälper.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,,om du bara spolat av den, så kan det ju vara all möjligt flottigt skit. Savfrån träd etc. Så börja med en ordentlig tvätt med svamp och schampo! Får vi hoppas den blir fin!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Enda gången jag fått flammig bil efter vaxning är när jag inte gjort rent lacken tillräckligt väl. Jag kör oftast för hand, använder bara Sonax i röda småflaskorna samt rubbar bilen innan vax. Jag har svartmetallic, en annan färg där "allt" syns. Anledningen att jag bara använder Sonax är för att jag "kan" produkten och är trygg med den, finns säkert bättre.

Så tipset får bli: rengör/rubba bilen ordentligt. Använd schampo som är fritt från vax/silicon.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Vax i schamppot är väl bara bra! Men INTE siliconet! Vet att en del schampon har slipmedel för att få rent ordentligt och silicon för att inte eventuella repor ska synas. Detta blir skitsnyggt dem första 15-20 tvättarna, sedan börjar klarlacken bli riktigt dålig av all slipmedel. Det var en reckondfirma som berättade detta för mig, så han sa vilka schampon man skulle undvika! (,,en av bland annat den med en grön sköldpadda på,,,,,).
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Robert Lundberg
jag har också varit "trygg" med Sonax ur den röda burken och restultatet är bra men jag provade nu den blå varianten med nanoteknik och jag tycker det blir ett strå vassare och än mer lättjobbat, har aldrig haft så bra grejor och då har jag ändå jobbat som lackare en gång i tiden tänk om man då hade tillgång till dessa medel så lätt jobbet då skulle varit då man polerade bilar, prova du men lite dyrare är det
mvh Uffe/bildock
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Upplevde precis samma sak igårkväll, som tur var la jag på vax på bara huv o baklucka. Jag putsa som en dåre, men fortfarande lite små flamigt, vafan är det här tänkte jag o putsa lite till. Använde Meguiar's NXT Tech Wax på svart bil, får väl se om dt ät som Darklight säger; ""polymers need time to setup correctly".
Visa användare
886
bildock
det flammiga tror jag består i att det finns gammal trafikfilm och oxid som inte är borttagen och lacken inte skötts i den utsträckning att bara vax kan användas om jag vore i din situation skulle jag polera med endast polish och strunta i vaxet för tillfället, det kan vara svårt att få bort all oxid med bara en polering för hand, och när andan faller på under sommaren polera om med bara polish kanske ett par gånger till och ju renare lacken blir desto mer lättpolerat blir det och till slut är lacken så ren att du kan lägga på vaxet till hösten om nu allt skulle stämma så ska bilen i det läget inte bli flammig, men du kan ha en omlackering på bilen hade själv en röd golf hur fin som helst och då skötte jag den ordentligt men med tiden blev den allt mattare och började krita ur lacken och den gick inte att få ordning på, original var lacken av brännlackering enligt gamla metoden kanske den nya var av lufttorkande färg och den höll inte för de krav jag hade på lacken, det här är bara lite teorier hur du kan få det hela lite bättre, kanske värt ett prov
mvh Uffe/bildock
Har du några bilder på fenomenet?
Svårt att säga om det är microrepor från tidigare polering, oxid, etc..

Hur som helst aå lär det knappast vara några problem om du kör med rätt grejor.

MVH/
Och varför du skulle strunta i vaxet vore roligt att höra..

Det du om du är intresserad av ett bra resultat ska göra är att köpa en dubbeltrissig oscillerande maskin från ex biltema, c ohlsson etc,

mvh/
Visa användare
886
bildock
nicklas O
varför strunta i vaxet i det här läget? jo för att vaxet inte har någon renande effekt då det bara är ett ytskydd och är lacken inte rengjord från början hjälper det inte hur mycket du än lägger på mitt tips var om lacken inte är tillräckligt ren polera ett par gånger under sommaren för att i varje moment få en renare yta undan för undan för att slutligen lägga det sista ytskyddet, det snackas så mycket om olika vaxer och somliga tror att använder jag "det" vaxet så blir det kanonresultat och struntar i underjobbet då hjälper det inte, polera och polera så det är rent då som först kommer pricken över i och ger den slutgiltiga finishen men jag menade över sommaren behövs inte något vax det räcker med polishen som skydd om man vill arbeta vidare och inte smeta på massa gegga som ändå måste tas bort om jag polerar igen, klart och tydligt nu kanske du förstår varför ej vaxet behövdes men det trodde jag du hade underförstått men det är klart jag har ju hållit på i snart 50 år så lite har jag väl lärt mig, men det är bara tips jag ger finns det genvägar så tar jag åt mig det också, men som sammanfattning tror jag att det är oxid och trafikfilm som inte polerats bort ordentligt som ger flammigheten har fixat otaliga bilar genom åren jag känner igen symptomem men som sagt jag tror inte genvägen finns med vaxet just nu
mvh Uffe/bildock
En polish, menar du kanske en vaxpolish då?

För utan att vaxskydd tappar du ju effekten du vill ha ut, alltså att bilen blänker med och blir lättare att hålla rent.

Kör fattiglapp av bilen med en bra vaxpolish och maskin, eller en rubbing för att sedan lägga ett vax/lackskydd ska du se att han har en blank och fin bil sen.

Att han skulle behöva köra bilen med polish 3ggr innan vax är ju rent skitsnack.

Och trafikfilm? tvättar man ju bort...

mvh/
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
ExHonda:

Är intresserad av vilka schampon man ska undvika.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Petroleumbaserade polisch och vaxer dvs de som finns på mackarna har en förmåga att ge flammningstendenser på röda o blå lacker.
Bättre är då att använda den vattenbaserade Sonax proffsserien.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Var finns Proffsserien att få tag på? Har nog aldrig ens sett dom men blev sugen att prova på dom.

En modern bil med klarlack är gör ingen skillnad på färgen förutom att repor syns bättre på vissa lacker.

Köp en oscillerande dubbeltrissig maskin på e x biltema, c ohlsson etc, en vaxpolish typ smartabs mirror image, och ett lackskydd/vax att lägga på slutet.

MVH/
Finns i din lokala Mekonomenbutik.
Kanske även hos Micro men det vet jag inte säkert.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Sonax pro waxpolisch och cleener är mycket bra , waxet bara sådär stoppar inte så länge. Finns hos en del mekonomen och har dom inte på hyllam så tar dom hem. Börjes varuhus i Tingsryd brukar ha på hyllan till mycket fördelaktigt pris :) Pro serie är billigare än de waxer som finns på macken.
Finns bättre alternativ till sonax pro wax. som 3Ms högglansskydd tex efter att waxpolischen är färdigpolerad.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.