|
|
|
|---|---|
|
Tjabba! jag håller på att sätta en cd växlare i min 523:a, har redan köpt cd kabel hos bmw och har en orginal cd växlare, men som det ser ut så behöver den ström också för att den ska funka, så jag har den lilla kontakten/plugen som ska in i växlaren som är tre stiftig! men undrar var ifrån ska jag dra strömen? "Man ska inte sörja för det man inte har, utan glädjas för det man har" | |
|
Om du inte har förstärkare mm i bakluckan, så får du bara dra + och - direkt till batteriet. Problemet för dig då är att det inte kommer fungera eftersom den tredje kabeln är IBUS-kabeln, och utan den får du ingen "signal" till radion där framme i bilen. Så då måste du dra en separat kabel hela vägen vägen fram och bygla på ibuskabeln som finns där framme. Var har du tänkt att koplla in den kabel du har köpt? Hur lång är den? *BAWORAK* |
|
|
hej tack för svaret! jag har själv inte satt nån förstarkare, samtidigt vet jag inte om det finns orginal eller hur menar du nu? var sitter förstarkaren i så fall så jag kan kolla upp det? jag har köpt cd växlare kabel hos bmw, den så den andra ström kabel fick jag med cd växlaren från skroten! "Man ska inte sörja för det man inte har, utan glädjas för det man har" |
|
| På min bil tas ström,jord samt Ibus ifrån radio modulen i bagaget är jag till 99% säker på men kablaget man kan köpa för eftermontering av växlare borde väl även innefatta strömkabeln? Vad har du för ljudsytem i bilen? Navi? | |
|
jag har busnins rds kasset "Man ska inte sörja för det man inte har, utan glädjas för det man har" |
|
|
Har du en låda i skuffen, där du ska montera växlaren? Det är i såfall förstärkare/+ radiomodulen. Det är in i den som du ska koppla den trepoliga kabeln. Styrkabeln får du dra fram till radion hela vägen (den låga tjocka du har köpt). Om du inte har det blir det knepigt att fixa ibus-signalen. Och utan den kommer inte växlaren att fungera. I så fall får du ta två kablar till batteriet och den redje får du dra fram tilsammans med cd-växlarkabeln och sedan bygla på den på IBUS-kabeln som redan nu går in i din radio så att säga. Jag ska troligen ner till Båstad i helgen och kan visa dig lite bättre om du bor nära (Skåne är ju stort...) *BAWORAK* |
|
|
hej igen jag har fixat det genom att tagit ström från förstärkaren som ligger i skuffen samt ibus kabeln och dragit fram cd växlare kabel till radion och det funkar perfekt!! tack för all hjälp! "Man ska inte sörja för det man inte har, utan glädjas för det man har" |
|
|
Härligt. Kul att det fungerade för dig. Hur var det att dra kabeln fram? Fick du riva mycket av inredningen? *BAWORAK* |
|
|
nej det var väl inte så farligt, jag rev bort bara instegslister och drog igenom det sen så baksätten, och sedan var det klart och som jag nämde innan att jag tog ström och ibus direkt från förstärkaren som ligger i skuffen! det var ganska enkelt kan man säga! Tack ska du ha;) "Man ska inte sörja för det man inte har, utan glädjas för det man har" |
|
|
Nemas problemas. HUr fick du fram kabeln till radion då? Genom kardantunneln? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.