AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.795

Tjutande ljud vänster fram, vid ett visst gaspådrag - Vad tjuter!?

Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej!

Lade märke till att e39:an ger ifrån sig ett kort högfrekvent och tjutande ljud som tycks komma från vänster fram, då man gasar iväg från stående. Sedan märke jag att man kunde få detta tjutande ljud konstant om man lyckas hålla gasen vid ett visst läge. Det är låga varv vi snackar om.

Släpper man gasen och rullar i samma hastighet upphör tjutet och det är även oberoende av rattens läge/bilens kurs. Det tjuter aldrig då jag gasar vid högre hastigheter.

Jag märkte detta fenomen kort efter det att jag gjort rent ok, bromssköld etc. samt målat bromsoken och satt på mina sommarfälgar. Kanske är så dock att tjutande funnits före, bara det att jag aldrig märkt det. Inte som att jag vevat ner rutorna under färd särskilt ofta på vintern...

Bilen är nyservad och det är en automat (om det nu är bra att veta).

Vad kan det vara för ljud och hur löser jag problemet? Stor tacksamhet kommer visas vid hjälp! ;)

//Marc
Inte alls säker på om din typ av missljud är samma som i den här tråden men du kan ju ändå ta en titt:
Länk

Eftersom du gjort något med bilen är det ju starkt misstänkt att det relaterar till det du gjort.
Länken ska vara den här och inget annat:
Länk
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Tack för detta! Det var intressant. Dock verkar det som det kommer från själva hjulhuset men, jag måste undersöka det där bättre. Skall kolla slangar, absolut. Är ju så förbannat svårt att höra vart ljudet kommer ifrån och särskilt då jag sitter i bilen...Kan ju be någon köra men ska jag då jogga bredvid bilen och försöka lyssna? Njae...Svårt! =)

Ljudet hörs aldrig då bilen står still med läge P och jag gasar utan enbart då bilen gasas i långsam rull. Samtidigt så låter det ju inte alls om bilen rullar utan gas, oavsett fart. Blir fruktanvsvärt irriterad då jag inser att det alltid är något fel med bilen.

//Marc
Ja
4
Jarlone
523i Touring -99
Tänkte bara meddela att jag har samma ljud i min bil, dock inte så högt hör det endast med rutan nere. Hörs som sagt endast vid ett visst gasläge.

Själv gissade ja på nån vajer eller nåt?

H/ Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.