AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
986

Gnugga hårt eller inte med sämskinn samt svamp?

Jag har läst några tvättguider, tex J Sandells tvättguide.
Länk

Där står det att man inte ska trycka med svampen när man schamponerar bilen utan i princip bara följa svampens egen tyngd.

Följer ni den principen själva? Det kan verkligen skada/repa lacken om man trycker relativt hårt mot karossen med svampen?

En annan fråga: Hur är det vid torkning med sämskinn? Är det samma sak där att man inte bör gnugga hårt med sämskinnet mot lacken fram och tillbaka?? Ska man även här försöka vara extremt försiktig och nästan låta sämskinnet glida över karossen? Eller? Hur gör ni?

Har kanske inte själv förstått tidigare hur känslig lacken verkligen är...
Vad det gäller sämskskinnet så kan du inte endast låta det "glida", det lämnar vatten och/eller ränder efter sig. Men gnugga? Näe, så långt skulle jag inte sträcka mig att kalla det...
Det kan ju liknas med att torka av bordet med wettex-trasan liksom, ett svep med lite tryck (och en torr del av skinnet) ger ju bra resultat!

Själv har jag heller aldrig "gnuggat" med tvättsvampen men jag använder självklart ett högre tryck än svampens egen tyngd... typ, handens/armens egen vikt kanske?

/Marcus
Ok, tack för ditt svar.
Angående trycket med tvättsvampen. Citerat från J Sandells tvättguide (Stockholms Bilvård):
"Använd rikligt med schampovatten för att minska friktionen mellan svamp och lack. Tryck inte med svampen, låt den flyta på sin egen tyngd."

Men jag håller med att det rimligtvis borde vara ok med ett något högre tryck? Typ armens tyngd som du skriver?
Rådet kan hänga samman med att bilen inte har spolats av ordentligt eller att begagnade svampar används. Själv spolar jag som en tok och använder alltid nya svampar.

Mvh
Mikael
Hur ska man få bort skit som sitter ordentligt då? :) Ibland måste man ju ta i lite, men man får ju se till så att svampen är ren
pensla in med avfettning före och sen spola som tok, tvätta som vanligt och sen vaxa :D
Jag tycker mej ana en viss mani över något så trivialt som tvättsvampen... kan det inte vara så att sunt förnuft i just detta fall räcker ganska långt? Ny svamp - ingen risk för att små gruskorn ligger mellan lack och svamp, samt rikligt med vatten... är det verkligen svårare än så?
nä men om du typ fått asfalt på sidorna och sånt så tävttar du gärna inte med tryck, då avfettar man ordentligt före
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
högtryckspola bilen först sedan svampar du=inga problem...

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.