AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.170

Enem kompressor Lysholm 1200 till 325 E36

li
16
lindy666
325I cab -93
någon som har några erfarenheter av denna kompressor?
funderar på att skaffa mig en.. hur många hk extra kan man räkna med?
är det något annat som jag kommer behöva byta på bilen om ja sätter dit kompressorn? verkade ju inte vara så svårt att montera enligt enems hemsida..
tack för svar!
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Samma kompressorer som ESS i norge använder. Jag skulle då inte göra det själv men är du kunnig så visst! Sen bör man väl mappa om ECUn och såna grejer?

Vill du ha motivlackering? hör av dig ;)
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
det ligger en 325 kompressor på blocket med just det du skriver ...är det den som har fått dej lite intresserad???

///325///
li
16
lindy666
325I cab -93
nja jag blev intresserad då ja kollade in på enems hemsida, tänker inte köpa nåt beggat hehe.
ja
11
jagardu
325 -94
Hmm, mappa behöver du inte om du köper en helsats, då får du nya spridare och ny ECU.
Men kopplingen lär ju inte klara så mycket mer effekt än 325:an ligger på orginal, så den lär du behöva byta till typ sinter.
annars behöver du inte byta så mycket..
sen lär det ju finnas en risk för att du behöver uppgradera bromsar och väghållning lite....
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
"lär det ju finnas en risk för att du behöver uppgradera bromsar och väghållning"

Förstår inte riktigt det där........

Ska du banrejsa å kunna skriva klämmiga (med tummen innanför bältet sådär lagom malligt) inlägg här på AutoPower om "vad har ni för bandtid på Gelleråsen"... ???

Eller... vill du ha lite moooooos i maskinen ?
Skit i det där med bromsar... om du inte vill malla dig...

Bromsarna och väghållningen orginal duger låååångt.
Innan du får fading i bromsarna borde du fundera om du inte borde befinna dig på just Gelleråsen¹.

En kille som är gammal nog för att ha varit med i tillräckloigt många nörd-hörnor... stereo, motorcykel, golf, jogging, bil, båt... å det är samma idioter som begränsar rörelsefriheten överallt ;
"Amen det är klart du skall ha den här nitrogenfyllda hälklacksmackapären annar får du ju rumble i din skivspelare !!!"

Glad Lax :-)

¹ Personligen tycker jag det är så tröttsamt att träffa nördar.... å då talar vi...

Va ska du med sån där skottalja till - du kör ju inte OS... näe jag gillar känslan... och segling är liiiiiiiiv !!!
Ska du ha en förstärkare på 300 W måste du ju ha minst Audiovectior-högtalare med silverplätterade kontakter - näe, jag tycker Canton är snygga och låter bra, å du e ju för övrigt tondöv !!!
Det där är ju en östasiatisk kopia av en gucci... - ja men jag skiter i om Paris Hilton är så full i skit att hon pröjsar 20000 för ett bälte för en kväll !!!

Ta det ett varv till... idioter som säger att "idioter å fjårtisar som inte kan köra" åker BMW... är själva inkompetenta förare... jag lovar... så är det... de bara vet hur man håller i en Dry Martini men inte i en ratt...
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
förresten...

Det vore intressant att läsa dina reflexioner om kompressor eftersom jag skall grejja en Lysholm till i höst.

Poängen med min fix är att jag skall MAPPA och inte bara köra på standardmjukvara. Jag troooor det kan ge en mer harmonisk och mer knackfri gång... snacka med AM-Racing i Västerås...
Kombinatioenen kompressor och Unichip är synnerligen tilltalande om jag får säga så...

MVHåkan
ja
11
jagardu
325 -94
hmm, hfw, du va då inte dålig på personangrepp du inte...

Det jag menar är att det kan ju vara lite dumt att plocka ur typ 350hk ur en bil som bara är byggd för 200hk... eller varför tror du att M3:an har fått större bromsar och annan upphängning m.m.?
Det kan ju vara trevligt att få stopp på bilen även om man är ute och tuktar den riktigt hårt en kväll...
sen är det ju ens eget beslut om man tycker att det är värt att köpa nya belägg och skivor för typ 2000kr och byta bromsvätska för typ 500kr eller chansa och hoppas på att man faktiskt inte får bromsfading den där gången man kommer i på tok för hög fart mot en t korsning.
Men som du säger, det beror ju även på hur man har tänkt andvända bilen, ska man bara köra raktfram typ 402meter så är bromsar inte så viktiga... men har man tänkt köra hårt med bilen efter lite slingriga vägar (vilket jag tänkte på vid mitt första inlägg) så spelar det ju stor roll...

Sen det om att byta ut ecu:n som man får med kittet är ju också ett val, antingen så kör man på det chip som är byggd efter kompressorn, tar ut lite mindre effekt, men fungerar nog rätt bra skulle jag tro, eller så köper man en mappning för runt 5000kr och plockar ut betydligt mer effekt, men det är ju bara man själv som kan bestämma, och plomboken så klart.
li
16
lindy666
325I cab -93
jo precis bromsar å sånt tänker jag inte pyssla med, som läst tidigare så ska jag inte tävla med bilen, vill bara ha lite mer pulver och bmw´s orginal grejjer, bromsar fjädring håller utmärkt för de extra hästarna man får.

ska ringa runt lite idag å prata så får vi se om jag slår till på en kompressor=) återkommer om de blir av. tack för svaren. ha de fint
Att se över bromsarna är nog ingen dum ide!! Även om man inte skall montera kompressor! Går aldeles utmärkt att råka ut för nära döden ipplevelser ändå!

Byta till en BRA bromsvätska, kanske slitsade orginalskivor och bättre belägg så har du en billig livförsäkring.

En av mina bilar hade det uppenbarligen inte bytts bromsolja på,
efter några riktigt hårda inbromsningar kokade bromsoljan bromsarna slutade fungera totalt. Beläggen helt glaserade, samt det brann lite från oken. (mycket spännande känsla att bilen står och brinner lite, strax efter att du trodde att du skulle dö)

Sådär lagom kul att inte kunna få stopp på bilen alls efter några hårda inbromsningar i hög fart.

En undring
får man ut omtalade 350hk med en Lysholm 1200?

-Phil
ja
11
jagardu
325 -94
effektangivelsen jag gav på 350hk var lite av en gissning, men jag skulle tro att där omkring får man nog ut...
li
16
lindy666
325I cab -93
det står att man ska få ut 40% ungefär, så de blir väl typ 280?..om jag räknat rätt..säkert andra faktorer som spelar roll oxå, motorns skick osv.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag har haft ENEMS 1200 sats på min förra 328. Blir ca 270 hk, omappad med orginal styrsystem osv.
Jag tyckte inte det va värt pengarna...

Ang bromsar så kan väl ingen påstå att orginal hejdarna på E36 serien är något vidare... Säkert lika bra som motsvarande bilmodell av annat märke men de säger ju inte så mkt.

Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Nää jag ser ju inget dåligt med att byta bromsar, vem vill inte öka säkerheten liksom? SPeciellt nu när man har kompressor och garantier/försäkringar kan ryka all världens väg! Men att byta koppling till Sinter det är nog det sista jag skulle göra, usch vilken äcklig koppling. Ja jag har provat kompisens 200sx med sinter och det var inge roligt att köra. PÅ bana så visst men allmänt nej ingen sinter finns väl andra alternativ?

ja
11
jagardu
325 -94
Hmm, sinter finns i många olika modeller...
Fyrpucks sinter med förstärkt tryckplatta som är vanligast vid större effektuttag är inte så kul att köra med..
Men jag har då haft 6pucks fjädrad sinter med förstärkt tyckplatta, opch den var inte alls svårkörd och den pallar ändå ganska mycket effekt....
och med tanke på att orginal koppling på 325 inte pallar så bra så lär du inte ha allt för stort val, men än en gång, det beror på hur man kör.... om man inte andvänder all effekt så klarar sig ju kopplingen, men då finns det inte häller någon andledning att trimma ju...
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Först och främst tycker jag du ska se över skicket på din bil. Motor, bromsar osv. Jag gjorde en insp II innan på min gamla 325 -93. Den hade bara gått 12400mil. Kanske inte är en sån dum idé?
Tror de flesta som säljer och monterar kompressor vill att motorn ska vara så nya och fräsh som möjligt. Har för mig att ess helst ser att motorn inte har rullat över 8000 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.