AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.002

behöver tips ang. en E30 316i M40 som tappar orken helt när den är varm.

Be
3
Benji E30
316i Touring -92
Hej.

Jag har en 316i E30 med M40 som har funkat som en klocka fram tills för ett tag sen, givetvis efter att den stått i ett halvår.
Problemen är som följer:

Det började med att den var lite orolig på tomgång när den var kall, detta var i vintras. men den fungerade fint ändå. men en dag på väg hem från jobbet så dog bilen tvärt. Efter ett antal försök får jag igång motorn igen. men den svarar i princip inte alls på gasen, utan det som händer är att så fort jag trycker på pedalen så är det som om den kvävs. Med gasen i botten så ökar varvtalet i vågor, men så fort jag belastar motorn det minsta (släpper kopplingen) så dör den. Detta sker när bilen är varm. Kall så fungerar den som den ska.

Nu har jag gått igenom allt jag kan komma på.
LMM (ger fina jämna värden),
alla kontakter i motorrum är rengjorda,
kontrollerat luftfilter så det inte är stopp där,
kollat alla vakumslangar samt bytt en som var tveksam,
kollat bälgen mellan LMM och insug,
mätt Lambdasond, och den ger värden

vet inte vad jag ska angripa nästa gång. Är det någon som varit med som samma sak eller har tips på vad jag kan göra?

Bilen ska säljas (behöver en husse med mer tid) kanske är det det den fått nys om ;)

Hoppas någon kan ge mig lite uppslag..

/Benjamin
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kontrollera tempgivaren!!

Blå kontakt under insuget. Mät upp den först när motorn är kall, ska visa från 2900Ohm till 3100Ohm (har jag för mig) och i varmt tillstånd 270-400Ohm. Det är svårt att komma åt men att mäta först är bra så du slipper byta den i onödan.
Be
3
Benji E30
316i Touring -92
Tack för tipset!

Jag var under huven för att leta rätt på givaren, och jag hittade som du sa ett par som satt riktigt illa till innanför insuget. Är det den som sitter på mitten av motorn eller den givaren som är längre åt torpedväggen? Och finns det någon chans att byta givarn utan att behöva plocka isär rubbet?

/Benjamin

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är den givaren som är vid mitten av motorn, finns bara en med blå kontakt!! (Den andra du pratar om har jag för mig har med tomgången att göra och den är brun eller svart, samt lätt att komma åt.)

Men försök ta bort elkontakten och mät på den först, innan du byter. För att byta den krävs att man plockar loss lite, om du inte har mycket små händer. Jag är osäker då jag själv aldrig försökt.
bm
38
bmw_stefan
328IAT e46
Benji E30: vilka är rätta värdena på lmm, och vid vilka stift skall man mäta?
Be
3
Benji E30
316i Touring -92
Nu har jag fått loss givaren. och mätt den i kastrull ;) eländet ger rätt värden, puh. bara att leta vidare. Nästa steg är att gå igenom de kontakterna som jag hittat under insuget.

Bmw_stefan: nu ska vi se. Jag hade locket av på min LMM när jag mätte, givetvis dåligt dokumenterat, det brukar bli så. Men ska försöka få till det ändå:
I stora kontakten, den som sitter i ECU:n så är det stift 7 som är det vitala att mäta. men det ska göras med motorn igång. Minns inte vilket det motsvarade i kontakten på LMM, men det går att mäta sig fram till.

Hur som, värdena ska vara:
tändning på - 0.2V
Tomgång, varm motor - 1V
3000rpm, varm motor - 2V

Givetvis så ska värdena öka mjukt och fint då du ändrar varvtal.

Som sagt, jag hade locket av på min LMM och då går det lättare att mäta med motorn på, sen är det ju lite kul att se hur sakerna fungerar där inne :)
Hoppas det kan ge dig hjälp på vägen.

/Benjamin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.