AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.091

Ljudnybörjare önskar hjälp med ljud i E36 HiFi Paket

To
290
Touchdown
328i Cab -98
OK, jag kan ingenting om ljud i bil, men vill lära mig. Jag gillar att lyssna på bra musik på hög volym (som jag bara får göra när jag kör själv...). I Min E36 Cab finns ett HiFi-paket, Business RDS med Kassett samt CD-växlare och D-Netz telefon. Allt fungerar. Jag förstår så pass mycket att ljudet inte är det bästa. Det vill jag förbättra. Dessutom vill jag kunna spela upp MP3-musik från en Ipod eller Sony-E mobil med mycket minne (gör det via aux i min E61 och är nöjd).

Jag ser det här som ett _projekt_ över tiden beroende på tid och pengar men vill börja i rätt ände och sedan fortsätta. Det jag har tänkt mig är:

1. Göra något åt högtalarna. Däremot vill jag inte inkräkta på bagagerummets volym så någon stor baslåda är inte aktuellt. Kan man få ett _bra_ basljud utan baslåda? Vad kan ni ge för tips på vad som kan/bör bytas ut, behållas? Vad ungefär kostar det alt vad får man för 1000-2000 kr?

2. Ice>Link eller inte? Jag har fått olika besked huruvida det fungerar med en Ice>link + i en E36. Har förstått att FM-modulator inte är så bra. Har en som funkar halvtaskig. Vad är det som gäller?

3. Har en Garmin Nuvi som jag alternerar mellan bilarna men hatar sladden som måste gå till cigg-uttaget. Kan den liksom dras in bakom nån panel och kopplas till tändning+ någonstans? Hur??

4. Kassett. Nja tror inte jag kommer att använda det. Funderar då på att byta till en origstereo med CD. Vet att det kostar ca 1600:- på eBay. Är dessa ok och funkar i "systemet"?

5. Slutsteg, mellanregister, diskant, bas, delningsfilter, förstärkare och annan grekiska. Finns det nåt "Car stereo for dummies" som man kan läsa? Vad är det bra för och vad behövs? Vad finns i bilen idag? Räcker det?

6. Jag är hyfsat händig även om jag är civilingenjör ;-). Kan jag klara detta själv eller behöver jag lämna in bilen? I så fall var, Stockholm norr/city.

Ledsen att det blev så mycket frågor och jag vet att många trådar tar upp delar av det. Jag har läst _mycket_ men får ingen bra helhetsbild av det.

Mycket tacksam för råd!!!!

/Touchdown (som hellre sjunger i bilen än i duschen)

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Nehe, det var ingen som direkt kastade sig över mina frågor. Jag kan f.ö. meddela att min D-Netz telefon sprakade igång direkt jag satte i ett (stort) sim-kort från Telenor. Till och med språket i telefonens menyer blev svenska automatiskt. Ska nu försöka hitta en manual på svenska, har en på tyska men förstår inte riktigt allt som står där.

Kom igen nu! Kom med lite goda ljudråd ni som kan. Beolink???

/Touchdown

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Eftersom du har HiFi-systemet så blir det krångligt att byta ut bara högtalarna då delningen sker i slutsteget.
Rekommendation: ut med allt original och sätt in eftermarknadsprylar. Kommer att kosta några tusen men är värt det. Du kan klara det själv om det är normalt händig. Annars kan du vända dig till Danderyds Bilstereo, Installationsproffsen på Ynglingagatan, Gumperts på Valhallavägen eller PM-shopen i Solna.
ba
38
baheno
320i Touring -99
Vore kul att höra såhär två år senare vad du gjorde?!
Har samma funderingar själv nämligen, dock i en touring modell...
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Kolla min blogg..... Jag skrev där vad det blev till slut. Hör av dig om du har några funderingar.

/Touchdown Länk
ba
38
baheno
320i Touring -99
Härligt! Ska jag absolut göra! Kul att du svarade så snabbt, trodde inte riktigt att du skulle göra det ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.