|
|
|
|---|---|
|
Yes, idag var det dags att ställa på och besikta för året. Ställa på var enkelt. www.vv.se Besikta var inte lika kul. 1. Positionslykta, fram vänster, ur funktion. 2. Styrled, höger, på mittre, stag glapp. 3. Fjädersäte, bak vänster undre, rostskadat. Ettan behöver vi nog inte tala om. Tvåan är väl "bara" att byta mittenstaget? Trean däremot tar emot lite. Det sitter insticksdämpare i fjäderbenen? Och hur får jag lös dessa sedan jag lossat fjäderbenet? Framförallt, är det svetsbart material i benet då själva benet är friskt och bara tallriken som är slut? Sen fanns det visst lite bra att veta. Tätning spindelled, fram höger, främre, skadad. Bara att byta. Bakvagnsram, lagring båda sidor, främre, glapp. Silentblocken mao. Nästan så jag ser fram emot att byta de omtalade bussningarna då det skrivits spaltmeter om dessa och hur besvärliga de är. Mätarställning: 159922 km. Kul. // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. | |
|
mittre styrstaget "ska" inte vara några problem. har du otur som jag så kan den kila fast sig ordentligt i armen från styrsnäckan. sen kostar den en slant också. det sitter inga "insticksdämpare" utan det är dämparen du skruvar fast direkt i bakvagnen. det är lätt fixat. skruva bort fjäderbenet plocka bort det som är slut (eller laga) och montera igen. 3st skruvar på insidan av skuffen + en skruv mot bakvagnen. vill du ha hjälp med silentblocken så kan du alltid kontakta den här snubben: Länk |
|
|
Laga. Alltså svetsa. Det vete tusan om jag vågar göra på gasdämparen. Eller vågar man? Nån som bytt tallrik? // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
Ojdå. Vad sitter det för dämpare/fjäderben original på M535:an? Och vart hittar man såna eller snarlika till någorlunda bra kurs? // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
Hmm...Bilstein satt som original på min M535:a iaf(gula),fjädrarna var lite klurigare att hitta rätt,de var osäkra på BMW när jag frågade där så jag ringde till någon teknisk support i Sthlm som BMW återförsäljarna tydligen brukar använda sig av i "svårare fall" för att få rätt sort till just min vagn. Fjäderbenen sitter som redan sagts i dämparen ,dvs när du köper ny stötdämpare så får du med alltihopa :) Jag köpte tyvärr inte Bilstein igen när jag bytte dämparna bak utan det blev vill jag minnas "vanliga" Monroe Gasmatic istället... Sedan kan jag väl säga att det var ett helt onödigt byte ty Bilstein dämparna som satt där var helt ok(mera spänst i dessa än de nya Monroe jag monterade!! :( ),men däremot fjädrarna var en aning mjuka märkte jag.. Motor Nord i Sundsvall t.ex brukar ha bl.a. Bilstein till M535:an.. Mvh Janne. |
|
|
Ringde precis motornord och han lät som ett stort frågetecken i telefonen då jag ringde. Jag får ta han igen på bilstein då jag vill ha så nära original som möjligt och god kvalitet. Ska även pröva bmw för att se vad dom kan hitta på och till vilket pris... // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
Paap Reeder |
Ring FORZA 0322-10530 och be att få tala med M.Gustavsson. Han är en superhejare på E28 chassien, fjädrar + dämpare. Han säljer Bilstein. MVH /// Paap R |
|
Fint Paap. Funderade just på om jag skulle lägga iväg en uppdatering till dig. Tackar. |
|
|
Precis , ring Forza dom är mkt trevliga och kunniga och de saluför Bilstein dvs du kan få tag i exakt rätt dämpare !! Billy aka Fantômas |
|
|
Oops, detta blir en dyr sommar. BMW: 1750 kr styck. Forza: 1695 kr styck. Kan väl säga att min och sambons mening om vad som är hushållskassa och bilbudget skiljer sig åt en del. // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
Det är samma för mej här hemma , med hushållskassan... Det är alltid olika synpunkter på saker och ting.....En annan vill ju kosta på bilarna lite.......typ... Jag köpte Bilstein sats (fjädrar + dämpare) fram och bak förra året till min e39 kostade 10600 kr.... Då var hon jätteglad !!! Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.