AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.429

525ix "hasar" med sommardäck, varför?

ke
376
keihin
525d Touring -07
Hej!

Har bytt till nya sommarhjul på min 525ixT -94. 17x7" fälgar m. ET41. 225/45-17 Hankook-däck. Men det är något som känns lite konstigt, när man t.ex. backar ut från parkeringsrutan (dvs. svänger skarpt i låg fart bakåt) så hör o. känner man att iaf. ena framhjulet vill "hasa"/glida lite, speciellt om det ligger lite grus där. Kan inte påminna mig om att jag upplevt det på min förra ix trots liknande fälgar (ET35 där). Märkte heller ingenting med vinterhjulen på denna, 16" ET35, 205/55-16.
Någon som har nåt tips? Kanske bara att vänja sig? Har 3bar i dom runt om.

//MVH
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Låter väl lite som om bromsoken kärvar fram. Bromsarna ligger på lite för mycket (kanske bara på ena sidan) så däcken "tappar grepp" av det minsta sandfläck i riktig lågfart. Är det felet så kommer du att märka av en minskad bränsleförbrukning också :-)

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Med BMWs fyrhjulsteknik Den gamla iX och den nya X-drive har väl en begränsning i att framhjulen aldrig kan snurra snabbare än det drivande hjulet på bakaxeln! Det skulle kunna förklara din bils hasande vid backning med stort rattutslag.

be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
de bilar som jag haft och det har hasat så har det försvunnit med en framvagnsinställning

ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :)
ke
376
keihin
525d Touring -07
Tack för tipsen!

Jag tror inte det är bromsarna...isåfall borde jag väl ha märkt nåt i vinter på blankis? Ser inte heller ut som att den låser nåt hjul... Och jag besiktade för 14 dagar sen ua..

Får nog göra en framvagnsinställning och se om det blir bättre, annars är det väl bara att leva med.

Kan man justera mer än toe på dessa framvagnar?
Bakvagn är väl inte justerbar alls?
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Jag har noterat samma fenomen när jag backar ut min ix.
Har försökt att studera hur framhjulen beter sig när man ger ett stort rattutslag
och backar, och det verkar som om vänster och höger hjul styr olika mycket.
Teoretiskt, om det skall fungera bra, så skall ju hjulen vrida sig så att de följer var
sin cirkelbåge med samma centrum.
Har också funderat om hjulinställningen är fel, men inte tagit mig samman och låtit kolla det än.
Bilen går rakt och fint på vägen och sliter inte däcken snett, så det talar ju emot att den skulle
vara felställd.

Har du gjort ngn framvagnsinställning?
Om så är fallet: Blev det bättre?

/FB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.