AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.123

Nankang däck exploderade i 110 km/h.

Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Mitt däck på M5,an EXPLODERADE idag på motorvägen i 110km/h.
Jag väntade mina nya sommarpuckar från däckonline (svenska posten) idag.
Tyvärr blev det ingen leverans idag. Det var michelin av dimensionen 275/35/18" som jag beställt. Skräpet som satt monterat på bilen hade cirka 2mm kvar längst in och 4mm kvar vid utkanten. Dessa var av dimensionen 285/30/18". Följden blev att en originalfälg från en bmw M5 e34 fick svarvas upp till 75,1mm för att passa E39,s säregna navdimension. Det ser lite lustigt ut på E39 med original E34 3,8 fälg.
Däckfabrikatet jag inte vill omnämna mer än i rubriken kommer jag att undvika som pesten och dessutom rekomendera mina kunder att göra detsamma. Vissa saker snålar man inte med helt enkelt.

Alla ni som har dessa däck på era bilar bör elda upp dem och förpassa dem till atmosfären eller låta dem brinna i helvetet.
Precis , har man en högprestanda bil bör man köpa kvalitetdäck....inte "nanpang" hehe...

Man skall inte kompromissa på en snabb bil...

Billy aka Fantômas
BT
58
BTFOG
530i Touring -96
hahah... det där hända mig för ungefär 1 månad sen med helt nya "nanpang" mest skräp :P .. För övrigt tycker jag dom har minst lika bra om inte bättre grepp än Eagle F1 däcken som kommer från däckonline... Nä fan nästa gång blir det till att köpa däck på firma! dackonline = skräp

mvh alex
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Däckonline = skräp?????

Jag har handlat däck på däckonline ett par år, aldrig blivit besviken, de säljer ju däck i alla prisklasser, man behöver inte köpa LingLong, Nankang etc. Alla däckuppsättningar jag köpt har varit färska, enda nackdelen med att handla på däckonline är ju att man måste någon låta montera på däcken, så priset blir ju givetvis högre men ändå är det få ställen i Sverige som kan matcha sådana priser.
Det ytterst ovanligt att ett däck exploderar i ordets rätta bemärkelse.
Det beror oftast på yttre åverkan som skadat däcket, detta oavsett märke.
Var det NS1 eller NS2?
Kunde du se någonting om vad som hänt? Var däcket lagat? Trottoar-rispa i sidan?

Tyvärr blir det ju oftast bara smulor kvar om däcket blir tomt på luft i lite högre fart.
Men en reklamation kanske är möjlig trots att det är slitet?
Sånt där ska bara inte få hända!
se
661
seb_540
328i M F30
Usch, jag som just köpt nankang bak... kan ju inte låta bli att bli litet orolig.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
I en utav dem senaste däcktesterna i AMS så var det däck lager som rycktes av när däcket pressades hårt kom inte ihåg ifall det var nankang eller ett annat däck men deras betyg vär väll en döskalle med sträck över alltså bättre att köpa däck med betyg Döskalle.....
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Själv körde jag med nankang däck på min 530iA utan problem, bilen kördes dessutom rätt hårt.

________
Bilblogg:
Länk
Däcken skall man inte snåla med. Skulle nog vilja påstå att det är den viktigaste delen på en bil. ( men tyvär det vanligaste stället det snålast på, som i sin del säkert beror på okunskap )

Man kan ju ha en skit chassie med bra däck och prestera bra, men tvärtom är det så gott som omöjligt.....

//snålas på // ett skit //

Fredag och trött? =)
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Däcket exploderade inte i den bemärkelsen för hur snabb expansion en explotion har. Jag upplevde däremot händelseförloppet som explotionsartat.
Det var inga yttre åverkanden på däcket vad man kan bedömma okulärt. Det är möjligt att denna skada redan uppkommit vid monteringen men det föreligger ingen anledning att tro så. Jag körde ej på något utan upplevde tvärt om bilen som mycket kursstabil och vibbrationsfri innan olyckan. Det är själva stommen kroknat och ej slitytan. Dessutom är det insidan av stommen som givigt upp. Därav elimineras risken för att jag varit emot trottoarkant.

Det jag la märke till precis innan var att det rasslade till och en bit av däcket, stor som en handflata kanske, for iväg bakom bilen. Stötdämparen vänster bak har fått sig en liten körare så att aluminiumet är barskrapat från färg.

Nu sitter det nya fina sommarsmörgåsar på och det går inte att beskriva i ord villken skillnad det blev. Det går så mycket tystare framför allt. Nu törs jag nog nästan dra på upp till 120km/h. ; )
co
1.144
coldhex
BMW M135i
På min bil satt Wanli däck när jag köpte den, hade ju noll koll på däck just då, men såhär i efterhand blir man nästan lite förbannad på förra ägaren. Hur dum får man va? Visst man kan kanske ha tur och få ett bra exemplar av lågpris däck, men varför inte spela rysk rolett direkt i så fall. I mitt fall var det uppenbart dåliga däck, eftersom dom brummade och levde rackartyg. Har numera bytt alla däck och bilen blev genast tyst, vibrationsfri och stabil.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad få tänker på är att premiumprestandabilar är konstruerade tillsammans med premiumprestandadäck. En sån sak som viktklasser, xl osv, se t ex på däckonlines hemsida resp instruktionsboken vad en m5 e39 behöver. Sen hur påverkas allt av en e34fälg som utsätts för e39belastning? Det kostar dessvärre att åka prestandabil är min egen insikt. Däckonline har iaf hjälpt mig att komma några mil till jmf med däckhandlarn. Mvh asken
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Hur bilen påverkades av E34 fälgen är nog inte så viktigt då jag satte farthållaren på 58km/h under de sju milen jag hade hem. Det var ju inte läge att fortsätta köra på det trasiga däcket, jag ansåg att bilen skulle ta mer skada av att köras på den tomma originalfälgen i det fallet. Jag tog ju dessutom ett framdäck för att sätta bak. 235/45/17".
Däckonline har jag inte heller upplevt som dåliga. Jag har bara bra erfarenheter av dem förutom att posten i Sverige klantar sig så man får åka till utlämningsstället och hämta sina däck själv om man vill ha dessa.
kilroy
Det är ju inte helt ovanligt att ägare till M5 E39 lägger på billiga "skitdäck" när det är dags för däckbyte. Jag har kört många M5 och tyvärr är många utrustade med lågprisdäck. Har man inte råd att lägga på riktiga däck på sin M5 så har man köpt för dyr bil.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Tjenare grabbar,

Visst jag förstår allt som skrivs i denna tråd! Med dyra och billiga däck, Men märk väl en dag kommer de ta över det med däck också de utvecklas snabbare en Europeer tyvärr.
Jag kan bara skriva mina erfarenheter av Däckonline och de är bara goda innan man beställer kolla noga vad det är för däck, ålder, kvalite. Är det något som inte stämmer LÄMMNA tillbaka däcken denna trygghet har vi!

MMM: Tur att inget hände med dig...

Mvh Ive

M#POWER
Jag har sagt det förut och säger det igen...att kränga på Nankang däck på en BMW är som att matcha en Armani kostym med ett par sandaler från ICA MAXI. Man kan ju tänka sig hur resten av bilen är skött om ägaren inte haft råd att köpa riktiga däck??

Ive: Jag ser verkligen fram emot den dagen då Nankang och andra lågbudget däck blir ledande inom prestanda och kvalitet.
Enda kruxet i ditt resonemang är att den dag som detta sker så kommer knappast Nankang prismässigt att ligga i det lägre prissegmentet som det gör idag. I och med detta lär skrämma bort personer med liten plånbok som snubblat över en långmilad M5 E60 med V10 motor :-)

Ta bara Toyota som exempel och jämför med deras prispolicy från 70 och 80-talet mot idag. OK, Yen-kursen är visserligen dyrare nu än då men ingen av Toyotas bilar kan inköpsmässigt längre klassas som prisvärda. En snart pensionsmässig fabriksny Corolla är idag t om dyrare än en motsvarande Golf!
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Kristoffer_L: Jag förstår och håller med i ditt resonemang.. Men som sagt märk väl dyrare än Europeer kommer de aldrig vara... Man kan ju undra om vi tänker i dessa banor var allt vårt rostfria stål tar vägen??
Ok låt oss inte gå på det djupa.. men jag hade vilken dag som hels köpt en Corolla i stället för en Golf om det skulle komma till att välja på dessa 2. Även om de skulle ligga i samma pris, Corollan har bättre betyg hur du än vrider och vänder på det..
Detta är ju inget Forum gällande dessa bilar men jag tänkte svara på din tråd! :-)

Vad det gäller människor som köper en M5 E60 har man råd med att köpa en sådan skönhet/Kung SKALL man ha råd med däck! passande denna bil!
Mitt tycke..

Mvh Ive

M#POWER
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tycker inte Däckonline är dåligt, snarare mycket bra. Snabba på att få iväg däcken. Tycker ni att Däckonline är bra så ska ni ha med den tyska motsvarigheten att göra. Jag bodde i Tyskland för ett par år sen. Beställde 2 st 235/45-17 Kumho-däck på en onsdagmorgon. Hade dem på torsdagmorgonen. Bodde dessutom i Bayern och däcklagret är i Hannover. Ganska chockad över att de är så snabba och ännu billigare än i Sverige =)

Däckonline är bra, men som med allt annat så får man kolla vad man köper. Finns ju alla sorts kvalitéer på däck där.

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kan tillägga att de kom hem till mig med däcken. Jag bodde på 10:e våningen, men en snubbe släppade dem hela vägen =)

//Schnitzer
Tycker att Däckonline är mkt bra !!!
Samt så har dom snabb leverans....

Synd dock att de lokala däckåterförsäljarna blir så sura när man kommer in med nya däck och vill ha dom pålagda...= det blir dyrare än vanligt !!

Men om de jäkla fåskallarna kunde sänka sina priser ngt så skulle man ju köpa där ist för att beställa via nätet...............

Billy aka Fantômas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.