|
|
|
|---|---|
|
3 st konstiga fenomen uppstod i dag samtidigt på min 525 -01 E39 nr 1: Surrande elmotorljud (pump?)lokaliserad ungefär under kylarens kåpa i förarsidoänden. Låter som en elmotor som går på högvarav och gör regelbundna omstarter. Nr 2: Konstigt svagt knarrande elljud i kupen återkommande med oregelbundenhet på 1 till flera sekunder nr 3: Motorn drar/acclererar mkt ojämt vid rejält gaspådrag. Vid tomgång och meskörning märker man nästan inget. Kan det vara bränslepumpen eller bränsletrycket som inte är tillräckligt? men sitter bränslepumpen i motorrummet? eller är det nr 1 och 2 ovan som påverkar bränslepumpen? Jag fattar ingenting. De 3 sakerna måste ha med varandra att göra. | |
|
komplettering: Nr1 verkar vara en cirkulationspump för kupévärmen. Kanske normalt att den ska låta högt. Bara på när motorn är varm. Vibrationer känns i kylarens toppkåpa. Stängs i alla fall av om man stänger av kupévärmen (vilket görs genom att minska fläkten till noll då släcks hela klimatanläggningen). Jag friar den från övrigt fel tills vidare. Nr2 och 3 verkar tyda på att bränslepumpen håller på att ge sig (möjligen täppt bränslefilter) Ljudet i nr 2 startar en kort stund när man vrider tändningsnyckel till läget innan startmotorläget vilket borde tyda på att det är bränslepumpen som orsakar ljudet. Även ökar ljudet i bland från knarrande till mer konstant vibrerande. Hur kan man kolla bränslepumpen utan att lämna bilen för uppkoppling+ felsökning (13-1400kr) + ca 5000kr för byte av bränslepump inkl pump på 2060kr på BMW i Solna? Bränslefiltret är det "aldrig" fel på enligt BMW i Solna "För det byter man inte vid service" inte helt nöjd med logiken i den slutsatsen. Men de hävdade att bränsepumpen byttes oftare vilket talar för att bränslepumpen är felet. Når man bränslepumpen innefrån kupèns baksäte eller via kofferten eller hur gör man? Jag hittar inget meckartips för E39 på Bränslepumpbyte. Är det någon som bytt? Är det någon som vet någon billig tryckmätare (eller annan metod)som man kan använda för att kolla trycket? Och vad ska i så fall trycket vara? Kan det vara så att tryckregulatorn på filtret har knasat ihop? (Och att detta har knäckt pumpen) Jag har bytt impulsgivare för "insugningskamaxel" 2006-10-11 då gick bilen också ojämnt men tjuvstannade vilket den inte verkar göra nu. Den drog helt jämnt efter bytet. Den har bara kvar sin ojämna tomgång i dragläget som jag inte vet om det är ett fel eller dåligt konstruerat egensvängningsfenomen i varvtalsregleringen i gränslandet mellan tomgång och körvarvtal. Det verkar vara fler som har detta fenomen och det går att lära sig att hantera. Tacksam om någon veteran kan tala om i fall jag är fel ute i min felsökning MVH Eric |
|
| Jag har isolerat oljudet via bränslepumpsäkringen till bränslepumpen. Finns det någon som har erfarenhet, att dela med sig, av att byta bränslepump? | |
| Jag bytte sedemera bränslepump. Det gick bra. Jag fotade lite och tänkte lägga upp som meckartips men de blev knas med datorprogrammet när jag författat klart. Kanske lika bra det för det är nog inte riskfritt att rekommendera att slabba runt med elektronik nere i bensintanken. Jag hade i alla fall bort batterikabeln annars hade jag nog inte skrivit detta. | |
| Kul att det löste sig. Troligtvis pga av alla svar du fick i denna tråd :O | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.