AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.756

Knarriga dörrar e39. Hur få bort detta?

-A
116
-AL-
Z3M Coupe x2
E53 3.0
E36 cab mint
V70 2.5T
Som ovan, mina dörrar har börjat knarra väldigt. Bilen är en -97a och jag vet att det är gummilisterna som knarrar när de gnids mot varandra. Vissa har tydligen fått det på garanti mot några med filt istället, men det är ju lite sent för min del.

Hur skall jag göra för att minimera knarret? Har inte lust att köpa nya då de kostar ca femhundringen styck.
Tr
44
Treo
Ducati Hypermotard 1100s
vet inte om det hjälper för den här typen av knarr men testa med silikonspray som används för gummilister som torkar ut.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Smörj med vaselin o inget annat här.
dvs mellan fönsterbågen och gummilisten. Listerna torkar ut av vinterns avfettning mm när det börja bli varmt ute börjar det gnissla o knarra.

Listbyte hjälper enbart temporärt och är BMWs lösning den ovan är min egen:)
Länk

På min 540 är listen filtklädd på insidan mot fönsterbågen.

///MVH Hasso
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

På farsans E39(523i-97) så hjälpte faktiskt listbytena(en annan typ av gummilist,med filtinbeklädnad på lämpliga ställen som Hasso redan sagt)...Knarrade så där irriterande litet så att man nästan blev "vansinnig" :)

Det fixades på garantin redan första året,vad jag hört så anser han att det nu är så tyst som man kan begära av en "premiumbil"..Har själv inte kört hans bil på ett tag nu.

Men jag ser ju att du vill ha en annan lösning än gummilistbyten,sedan så brukar ju Hasso sällan ha "fel",så använd hans tips :)

Mvh Janne.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Varning! Använd för gudsskull INTE silikon på listerna. Jag gjorde det av gammal vana från tidigare bilägande och vinterkörande och jag höll på att få byta varenda list för att bli av med knarret. Silikon och Bmw:s lister går inte ihop helt enkelt, varför exakt vet jag inte men efter mycket torkande med Bmw:s egna "silicon remover" för att göra rent listerna, och sedan Bmw:s egna "carbaflow" för att smörja in dem igen, så vart det tyst och skönt.

Hassos knep är också mycket användbart men vaselin hjälpte inte på mina lister tyvärr.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Rättelse:)

Såg att Hasso syftade på mellan "fönsterbågen och gummilisten" där är vaselin mycket användbart. Jag använde det också på själva listerna och där fick jag tyvärr ej önskat resultat.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
40
ulfem
518i Touring -96
Pröva med att dra 2 varv med eltape runt pinnen i dörrstolpen som håller fast låsbygeln från låset i dörren, funkade på min och det blev tyst från detta irriterande knarr i en annars tyst bil.

Mvh ulfem
-A
116
-AL-
Z3M Coupe x2
E53 3.0
E36 cab mint
V70 2.5T
Har provat era tips nu och reducerat knarret men är inte helt nöjd. Eltejp runt pinnen i dörrstolpen gav mest resultat.

Kan dörrarna sitta lite löst efter 15 tusen mil?
Vantage
Knarret kommer förmodligen från Dörrstoppen ( armen mellan gångjärnen ).
Smörj den med 5/56 eller annat tunnflytand olja för att kolla om det försvinner.

Vantage
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.