|
|
|
|---|---|
travolta |
Halloj! Nu är det så att jag har problem. riktigt nervkrävande sådant också.. Instrumentering är funktionshindrad till hälften, och tyvärr handlar det om termometern och blodtryck och puls.. Okej behövde larva av mig. Nej men jag har ett par bilder som jag visar här hur det ser ut.. Länk Varvräknare, temp och förbruknings mätarna var/är helt ur funktion. Det startade efter längre uppehåll på vintern. Så efter runtläsning här så lokaliserade jag batterierna för att mäta spänningen, ca 06 volt på båda. Jag blev jätte glad, lödde bort och laddade till 1.2 - 1.3 och lödde tillbaka. Men instrumenten är fortfarande döda. jag är inte direkt kompetent när det gäller finelektronik eller elektronik för den delen. Men jag har väll lite fantasi. Så mina frågor är om någon vet vilka lädningar som kan trassla och om det finns något annat fatalt som jag ska kolla. och tillexempel hur jag mäter (felsöka) att själva kortet verkligen har ström fram.. jag kan juh ha klantat mig vid lödningen.. Hoppas att någon orkar kika o tänka lite.. tack på förhand. Mvh Travolta Obs. Om någon (den som)l yckas hjälpa mig så väntar en överraskning :-) |
travolta |
Ingen som kan hjälp? |
travolta |
idag har jag hållits ca 3 timmar med kretskortet som batterierna sitter på, jag fick liksom loss det ifrån plasten så att jag kom åt baksidan.. det är en del frätning och oxidering. men vafd jag kan ohm mäta så hittar jag inga dragningar som inte har kontakt. Men en helhetsgrej som jag kom på var att det är juh högra sidan som mätarna som strejkar sitter på och det är just på den sidan som det är oxiderat och "skitigt", har provat att göra rent med crc electric cleaner och så. Men utan framgång. Finns det några kondensatorer man kan byta på denna modell med batterier? batterierna ger 2.45 volt xakt enligt mätning idag. Så strömmen kan inte vara felet. SNÄLLA hjälp nånn.. |
|
tycker det ser ut som batterierna gjort sitt, behöver vara såna med lödplåtar på, den fyrkantiga kretsen är full av oxid och behöver rengöras , om den ev fungerar. har du något annat i bilen som inte fungerar. tex torkarna? kan då vara huvudsäkrineg som är trasig. I örigt brukar det vara dom större lödningarna som spricker på dom här korten, kräver lupp el liknande för att kunna kolla. FAF |
|
travolta |
tack för svar! Batterierna var där, jag har bara laddat. Och dem ger tillsammans 2.4volt. Så det kan inte vara fel på själva batterierna (tror jag). Menar du den där fyrkantiga med en massa "utgående lödningar" ser ut som en processor typ? Jag får prova att göra rent den mer. Det är itneså lätt att få bort oxiden :(. torkarna funkar, jag har inte märkt något annat krångla, väldigt irriterande. vad är lupp el ? Tror du det är värt att lämna in till någe företag för reparation? ifösrig går deet väll att få tag instrument för ca 500 privat. btw vet någon hur man gör med milmätaren om man byter instrumentering?? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.