|
|
|
|---|---|
|
Tjenare Äntligen fått tag på min drömbil E32 750 IL Diamantsvart :) Tyvärr tyckte sbp (iof jag oxå nu efter att sett fläckar) att min bil läker olja. Läker någonstans ovan start motorn. Kan det vara en ventilkåpspakning eller har M70 några standard läckor? Mvh //M(arkus) | |
| Paap här på forumet har säkert några tips. :) | |
Paap Reeder |
Hej! För det första så kan olja "krypa" långa sträckor innan den syns s a s. Jag skulle först göra en ordentlig motortvätt för att säkert fastställa läckage"punkten". Det som är "standard" på en M70 är ju den klassiska övre trågpackningen ... kostar över 10 pix att byta på BMW ... ty lådan måste ner ... om man inte "surborrar" genom sprängkåpan för de 4 bakre M6 som håller tråget. MVH /// Paap R |
| der er nok øvre trågpakningen, jag bytade sjelv, du trenger inte och ner med lådan, med mycke tolmoda och retta verktyg så går det på et vis. | |
Paap Reeder |
stensheim! Hur fick du bort dom 4 bakre M6 som håller övre tråget?? MVH /// Paap R |
|
Nya rön frår väst angående borrandet. Länk Ska själv byta packningarna imorgon så jag har studerat lite om saken. Verkar vara mera logiskt att borra i övre tråget än i sprängkåpan. |
|
|
Trevligt bil- opch färgval ;-) Hoppas vi får se lite bilder i galleriet snart! Kolla min bilblogg för bilder på när jag bytte övre och nedre packningarna: Länk "Bormallen" fick jag från vår egen V12-kung Paap. De som skriver på Bimmerboard är högkompetenta V12-mekare kända från 7er.com. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
mick 750! Vill inte verka Allan men den metoden dömmer jag ut. Att pilla dit dom inre 1+1 är nog omöjligt om man inte har ett jäkla specialverktyg typ koloskopislang. Att få bort dom går nog an. Mina borrningar blev mindre snygga p g a experiment men dom går att göra snygga och träffa ... pang på! Dessutom tar det bara 1/10-del av tiden. MVH /// Paap R |
|
Hehe. Det lär visa sig imorgon. Tog loss trågen idag med 25mm hål borrade på samma ställen som i länken jag gav. Tog ca 2 minuter per bult efter att hålen var gjorda. BTW.. Hur mycket måste man lyfta upp motorn för att få bort övre tråget? 5cm 10cm? 56,4cm? Har loss allt så tråget ligger på frambalken, och crossmembern (vad den nu heter på svenska..) samt krängningshämmaren är lossade och ur vägen. Måste växellåds fästen lös också? |
|
Paap Reeder |
Jaha! ... där ser man. Vi får se hur det går att få dit de inre bultaran. Jag har för mig att man måste pressa upp plenumkamrarna mot torpeden för att tråget skall gå fri. Cross member måste nog bort. Det andra är ju att sänka framvagnsbryggan. MVH /// Paap R |
|
Jag lossade inte något i framvagnen, istället lirkade jag in/ut packningen med tråget nedsänkt någon centimeter. Jag tror som Paap att det kan bli svårt att få tillbaka de YTTRE skruvarna igen, hoppas det löser sig. De inre nås lätt när man tagit bort gallret. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Erik! ... nu minns jag ... och jag gjorde även så med lirkandet och tråget på "trekvart". Det var när jag "putsade" alla ringarna med Morakniv som jag helt tog ur tråget. Men man måste vara lika varsam och rädd om packningen som om kärleken för båda kan spricka lika lätt ... fast jag tro att M70-packningen är aningen sämre i hållfasthet. MVH /// Paap R |
|
Jag följde Paaps och Eriks anvisningar och det funkade bra. Men jag var tvungen att klippa packningen och styra upp den med bultar för att fixera den före återmonteringen av tråget. Och det läcker ingen olja där längre... Detta var nu snart ett år sedan! Lars Franzén |
|
|
stensheim! Hur fick du bort dom 4 bakre M6 som håller övre tråget?? MVH /// Paap R IP: ...[ jag brukte et lite koppnykelsett med et ledd och en bøybar forlengare, det er jo ett lite svart lokk på platen mot lådan som jag puttade verktyget inn i, brukte sikkert et par timmar på fyra jævla skruarna!! og fikk lirka dit den nya pakningen uten och skada den! |
|
Paap Reeder |
... okej! Då är jag med. Undrar dock om det är bra att borra sönder förstyvningarna mot trågets bakkant. Dom är nog inte ditsatta bara för att man har myckel Al att tillgå. MVH /// Paap R |
|
Såja. Det tog lite längre än väntat men nu är jobbet avklarat. Övre och undre oljetrågspackningarna är nu hela och friska. Jag tänkte även på att lirka dit packningen med övre tråget liggandes på balken men övergav den iden ganska snabbt när jag insåg att hälften av den gamla packningen låg i det övre tråget. Altså, loss och tvätta. Crossmembern och krängningshämmaren lös men ej bort. Lyfta sen motorn ca 8-10 cm så går det att pilla ut övre tråget. Trångt som ... men det går. Paap. De fyra M6 gick utmärkt att pilla in. Det tog mig ca 5 minuter för alla. Med en lös led på en 1/4 tums förlängare och 10mm hylsa samt en klick tjock vaselin på finger toppen gick det fint att styra hylsan med bultarna till deras platser. Hylsan i de hålen som jag borrade och det vaseliniserade fingret i det stora hålet i centrum. Bra är det aldrig att borra sönder nåt och sedan använda det som förr i dess försvagade tillstånd. Men om man tänker logiskt så är ju enda stora kraften i motorn den som vevaxeln för med sig, dvs rotation. I förhållande med antalet bultar i blocket och sprängkåpan så tror inte jag att de två hålen där stör mycket. Men aldrig vet man, tiden får väl utvisa.. |
|
Paap Reeder |
Jaha ... där ser man. Jag trodde aldrig på´t men roligt att det gick så bra! Min första packning var totalkoksad och den låg precis som du säger i en del småbitar i tråget varför jag fick spola litet vatten samt med vattendammsugare suga rent så gott det gick. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.