|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 325 e90 2005:a och när jag stänger av motorn så hinner jag se oljelampan lysa i displayen vid hastighetsmätaren. När jag går in på iDriven och kollar servicen så står det att jag ska fylla på en liter olja. Mina frågor är: 1. Vilken olja är "bra" till min motor? Hur mycket kostar oljan? 2. Vissa här på forumet pratar om att "byta" olja´. Innebär detta att man tömmer bort den gamla oljan och fyller på nytt? Hur gör man detta isåfall? 3. Kan jag bara fylla på med ny olja trots att det finns lite gammal olja kvar? Som ni märker på mina frågor är jag lite okunnig när det gäller bilar men vafan, man måste ju börja nån gång! ;-) Tacksam för svar! | |
|
Efter att ha lärt mig använda sök-funktionen lite bättre så hittade jag till castrols hemsida där dom rekommenderar bl.a följande olja till en bil av min modell: CASTROL TXT SOFTEC PLUS 5W/30. Någon som känner till denna olja? Hur mycket roll spelar det vad man har för olja? |
|
| Vad du ska ha för olja ska stå i instruktionsboken, antagligen en Castrol longlife-historia. Börja med att kolla hur mkt olja där är i motorn. Nivån ska ligga mellan min/max sträcket på stickan. Är den under min så kör inte en meter till förrän du har fyllt på. Kolla sedan oljan med jämna mellanrum och var uppmärksam på hur mycket den tar. Tar den mycket, t.ex. 1 liter på 100 mil eller så bör du kontakta Bmw verkstaden. | |
|
en snabbt och enkelt svar.. gå in på din lokala BMW försäljare säg att du behöver olja till din bil coh betala då får du en ja något dyr olja tyvär men rätt för du kan inte bara fylla på en olja eftersom du inte vet vad för sort det är i... lycka till //Danne |
|
|
Oljan måste uppfylla [BMW LL-04] (longlife), det ska stå på baksidan av oljeflaskan: BMW LL-04 Mvh |
|
| Jag tog den enkla vägen och åkte till BMW och köpte den castrol-olja som dom rekommenderar. Det stog ju t.o.m på olje-locket i motorrummet att BMW rekommenderar Castrol... =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.